افزایش احتمال تعطیلی دولت آمریکا؛ چه کسانی آسیب می‌بینند؟

Government Shutdown
Government Shutdown Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت فدرال ایالات متحده تنها چند روز با تعطیلی احتمالی فاصله دارد که در صورت عملی شدن، سرویس‌دهی در بسیاری از بخش‌های خدمات عمومی را مختل خواهد کرد، نیروی کار را تحت فشار قرار می‌دهد و چالش جدیدی را مقابل سیاستمداران این کشور بویژه در مجلس نمایندگان بوجود خواهد آورد.

آگهی

آغاز تعطیلی دولت در روز یکشنبه اول اکتبر (۹ مهر)، به این معناست که آژانس‌های فدرال، تمام فعالیت‌های غیرضروری و غیرحیاتی خود را متوقف می‌کنند و میلیون‌ها کارمند فدرال از جمله کادر اداری ارتش نیز دستمزدی دریافت نخواهند کرد.

این تعطیلی زمانی اتفاق می‌افتد که کنگره نتواند برخی از قوانین مربوط به بودجه را که توسط رئیس‌جمهور امضا می‌شود، تصویب کند. قانونگذاران باید بطور کلی ۱۲ لایحه مختلف در موضوع مخارج دولت را برای تأمین مالی آژانس‌های دولتی در سراسر کشور تصویب کنند. اما این روند زمان‌بر است و به همین دلیل معمولا برای تکمیل این پروسه، نمایندگان مجلس با تمدید موقت بودجه دولت موافقت می‌کنند تا فعالیت‌های ادارات وابسته به دولت در سراسر کشور متوقف نشود.

اما اگر هیچ مصوبه موقتی برای تامین مالی دولت تصویب نشود، آنگاه آژانس‌های فدرال (به غیر از مراکزی همچون پلیس، آتش‌نشانی، خدمات پزشکی، خدمات پستی، ماموران اجرای قانون و مدیریت ترافیک هوایی) باید تمام کارهای غیرضروری را متوقف کنند. در این مدت، غیر از کارکنان مشاغل حیاتی، سایر کارمندان فدرال مرخص می‌شوند.

تعطیلی دولت کی آغاز می‌شود و چه مدت ادامه خواهد داشت؟

تاریخ استفاده از بودجه کنونی توسط دولت ایالات متحده در ۱ اکتبر (آغاز سال بودجه فدرال) منقضی می‌شود و اگر کنگره نتواند طرح بودجه مدنظر رئیس جمهور را تصویب کند، آنگاه تعطیلی دولت عملاً از ساعت ۱۲:۰۱ صبح یکشنبه آغاز می‌شود.

نمی توان پیش‌بینی کرد که این تعطیلی چقدر طول می‌کشد. در حال حاضر مجلس سنای تحت کنترل دموکرات‌ها و مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوریخواهان در حال کار روی طرح‌های متفاوتی برای جلوگیری از این تعطیلی هستند و کوین مک‌کارتی (جمهوریخواه) و رئیس مجلس نمایندگان، در تلاش است با جلب حمایت محافظه‌کاران تندرو، از وقوع این تعطیلی جلوگیری کند.

بسیاری از جمهوریخواهان تندرو معتقدند که این تعطیلی احتمالا هفته‌ها طول می‌کشد.

این تعطیلی بر چه افرادی بیشترین تاثیر را دارد؟

میلیون‌ها نیروی کار فدرال از جمله بسیاری از پرسنل فعال در بخش نظامی و بیش از ۲ میلیون نیروی کار غیرنظامی در سراسر کشور، با تعطیلی دولت دستمزدهایشان را با تاخیر دریافت خواهند کرد.

اگرچه بیش از نیمی از نیروی کار غیرنظامی وزارت دفاع (تقریباً ۴۴۰ هزار نفر) مرخص خواهند شد، اما تمام نیروهای فعال ارتش و نیروهای ذخیره به کار خود ادامه می‌دهند.

فراتر از نیروی کار فدرال، این تعطیلی می‌تواند اثرات گسترده‌ای بر کیفیت ارائه خدمات دولتی داشته باشد و افرادی که برای دریافت خدمات دولتی همچون آزمایش‌های بالینی یا دریافت پاسپورت درخواست می‌کنند، احتمالا به درخواستشان با تاخیر پاسخ داده خواهد شد.

برخی از دفاتر فدرال نیز در طول تعطیلی با کاهش ساعات کاری مواجه می‌شوند.

علاوه بر این، برخی مشاغل مرتبط با دولت فدرال نیز از این تعطیلی آسیب می‌بینند از جمله شرکتهای پیمانکاری یا ارائه‌دهندگان خدمات توریستی. بنا بر گزارش انجمن گردشگری ایالات متحده، در صورت عملی شدن این تعطیلی، بخش مسافرتی احتمالا روزانه ۱۴۰ میلیون دلار از دست می‌دهد.

تعطیلی می‌تواند بازارهای مالی را نیز متزلزل کند. بانک سرمایه‌گذاری «گلدمن ساکس» تخمین زده است که هر هفته تعطیلی، رشد اقتصادی ایالات متحده را به میزان ۰.۲ درصد کاهش دهد؛ البته پس از آغاز دوباره فعالیتهای دولت، این افت رشد نیز جبران خواهد شد.

فعالیت دادگاه‌ها، کنگره و نهاد ریاست جمهوری چطور؟

رئیس جمهور و اعضای کنگره در دوران تعطیلی به کار خود ادامه می‌دهند و حقوق دریافت می‌کنند. با این وجود هر کدام از بخش‌های تحت نظر آنها نیز که فعالیتشان ضروری تلقی نشود، تعطیل خواهند شد.

فعالیت‌ها در دیوان عالی ایالات متحده تحت تأثیر این تعطیلی کوتاه‌مدت قرار نخواهد گرفت و دیگر بخش‌های قوه قضائیه نیز دست‌کم در دو هفته اول اکتبر بطور عادی فعالیت خواهند کرد.

حتی اگر دوره تعطیلی طولانی‌تر شود، کل قوه قضائیه تعطیل نمی‌شود و تصمیم‌گیری درباره ادامه فعالیت‌ها در هر دادگاه، توسط همان دادگاه گرفته خواهد شد.

به این ترتیب رسیدگی به دو پرونده فدرال که علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در جریان است همچنین رسیدگی به پرونده قضایی هانتر بایدن، پسر جو بایدن رئیس جمهور کنونی ایالات متحده متوقف نخواهد شد.

آیا پیش از این نیز در آمریکا «تعطیلی دولت فدرال» اتفاق افتاده است؟

تا قبل از دهه ۱۹۸۰ میلادی هیچگاه کمبود بودجه دولتی منجر به تعطیلی فعالیتهای دولت نشده بود.

اما پس از این دهه، بنجامین سیویلتی دادستان کل ایالات متحده در مجموعه‌ای از نظرات حقوقی که طی سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۱ میلادی مطرح کرد، استدلال کرد که سازمان‌های دولتی نمی‌توانند به طور قانونی در دوره‌ای که بودجه‌ای تخصیص داده نشده، فعالیت کنند.

آگهی

به این ترتیب مقامات فدرال به این نتیجه رسیدند که می‌توانند در شرایطی، برای وظایفی که برای ایمنی عمومی و وظایف قانون اساسی «ضروری» محسوب نمی‌شود، چنین تعطیلی را قائل شوند.

از سال ۱۹۷۶ میلادی ۲۲ شکاف بودجه وجود داشته است که ۱۰ مورد از آنها منجر به تعطیلی دولت فدرال شده است.

طولانی‌ترین تعطیلی دولت نیز بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ روی داد؛ یعنی زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا و دموکرات‌های کنگره بر سر تقاضای وی برای تامین بودجه ساخت دیوار مرزی به بن‌بست رسیدند. این اختلاف نظر منجر به یک تعطیلی ۳۵ روزه شد.

چگونه می‌توان به این تعطیلی پایان داد؟

این وظیفه کنگره است که بودجه دولت را تامین کند. مجلس نمایندگان و سنا باید به نوعی با بودجه دولت موافقت کنند و رئیس جمهور نیز باید مصوبه آنها را امضا کند تا به قانون تبدیل شود.

اما در حال حاضر دو طرف عمیقاً بر ایده‌های خود پافشاری می‌کنند و به توافقی برای جلوگیری از تعطیلی، نزدیک نیستند.

آگهی

در این میان بویژه جمهوریخواهان تندرو با تصویب هر لایحه موقتی با هدف ادامه فعالیتهای دولت فدرال مخالفند و تلاش می‌کنند تا دولت را تا زمانی که کنگره برای همه ۱۲ لایحه‌ای که بودجه دولت را تامین می‌کند با آنها وارد مذاکره نشده، دولت را تعطیل نگه دارند.

دونالد ترامپ که رقیب اصلی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ میلادی است، در این راه از حامیان اصلی تندروهای جمهوریخواه محسوب می‌شود و اگرهیچ سازشی در سطح قانونگذاران دیده نشود، احتمالا این تعطیلی برای هفته‌ها و شاید بیشتر طول خواهد کشید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زلزله سیاسی در واشنگتن؛ برای نخستین بار در تاریخ آمریکا رئیس مجلس نمایندگان از سمت خود برکنار شد

اختلاف میان سنا و مجلس نمایندگان آمریکا احتمال تعطیلی دولت را پررنگ کرد

پرونده جدید برای دونالد ترامپ؛ رئيس جمهوری سابق «با کلاهبرداری ارزش دارایی‌های خود را افزایش داده»