کشف چهار مقبره متعلق به دوران روم باستان در نوارغزه؛ باستان‌شناس با ابتدایی‌ترین ابزارها کار می‌کنند

محل گورستان متعلق به دوران روم باستان در غزه
محل گورستان متعلق به دوران روم باستان در غزه Copyright خبرگزاری فرانسه
Copyright خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک باستان‌شناس فلسطینی روز شنبه خبر داد که چهار مقبره رومی با قدمتی ۲ هزار ساله در نوار غزه کشف شده است. وی از بابت این که کمبود منابع باعث شده تا کاوش‌ها در این منطقه محاصره شده به تاخیر بیفتد ابراز تاسف کرد.

آگهی

فضل العطل گفت: با کشف این چهار مقبره، تعداد کل مقبره‌های این گورستان رومی که مربوط به دوره بین سده اول پیش از میلاد تا سده دوم پس از میلاد است، اکنون به ۱۳۴ مقبره می‌رسد.

آقای العطل به خبرگزاری فرانسه گفت که این کشف به نوعی اولین گورستان رومی یا نکروپولیسی است که به طور کامل در غزه از زمین بیرون آورده می‌شود.

این باستان‌شناس افزود: «تکه‌هایی از سفال‌ و قطعات فلزی مورد استفاده در مراسم تشییع جنازه» نیز در این قبرها یافت شده است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

این گورستان به خاطر مقبر‌های هرمی‌شکلی که دارد بسیار مورد توجه است. هم‌اکنون گروهی از تکنسین‌ها و کارشناسان به سرپرستی آقای العطل با استفاده از ابتدایی‌ترین ابزارهای مرمت، مشغول اکتشاف در این مکان هستند.

این باستان‌شناس فلسطینی ضمن ابراز تاسف از کمبود منابع مالی، خاطرنشان ساخت که «دو تابوت سربی، یکی مزین به خوشه‌های انگور و دیگری مزین به دلفین‌های در حال شنا نیز اخیرا در این محل کشف شده است.»

بودجه کار حفاری و مرمت این گورستان از محل «صندوق شورای بریتانیا برای حفاظت از فرهنگ» تامین می‌شود.

غزه که محل زندگی حدود ۲.۳ میلیون فلسطینی است، تحت محاصره شدید زمینی، هوایی و دریایی اسرائیل قرار دارد، بطوریکه وزارت دفاع اسرائیل همه گذرگاه‌ها را به جز رفح که تحت نظارت مصر است را کنترل می‌کند.

این قلمرو از سال ۲۰۰۷ توسط گروه اسلامگرای فلسطینی حماس اداره می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چگونه سرقت از بانکی در سوئد منجر به پدید آمدن اصطلاح روان‌شناسی «سندرم استکهلم» شد

محمود عباس: ایالات متحده تنها کشوری است که می تواند از وقوع فاجعه در رفح جلوگیری کند

از گورهای دسته‌جمعی کشف شده در غزه چه می‌دانیم؟