ماسک: نامه اعتراضی ایران به من محترمانه بود؛ نتانیاهو: خامِ ادبیات چارلز دیکنزی جمهوری اسلامی نشو

ایلان ماسک
ایلان ماسک Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا سفر کرده، پیش از حضور در نیویورک به کالیفرنیا رفت و با ایلاک ماسک، بنیانگذار شرکت‌‌های خودروسازی تسلا و فضایی اسپیس‌ایکس و نیز مالک شبکه اجتماعی ایکس دیدار و گفتگو کرد.

آگهی

آقای نتانیاهو و ماسک روز دوشنبه در سانفرانسیسکو در یک گفتگوی آزاد و رو در رو با موضوع هوش مصنوعی شرکت کردند؛ گفتگویی که گاه با شوخی‌های دو طرف همراه بود. 

نخست وزیر اسرائیل و مدیرعامل تسلا عمدتاً در مورد نیاز به سنجش مزایای فناوری هوش مصنوعی در برابر خطرات اجتماعی آن توافق داشتند ولی در نهایت آقای نتانیاهو از ماسک خواست تا با استفاده از هوش‌مصنوعی برای محدودسازی انتشار پیام‌های یهودی‌ستیزانه‌ در شبکه اجتماعی ایکس، فکری بکند. 

نخست وزیر اسرائیل سپس از موضوع هوش‌مصنوعی به غنی‌سازی اورانیوم و ضدیت جمهوری اسلامی با کشور اسرائیل گریزی زد و بر لزوم ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کرد. 

سپس، آقای ماسک به بیان خاطره‌ای در مورد مواجه‌اش با ایران پرداخت و گفت که پس از اعلام او مبنی بر ارائه سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به شهروندان ایرانی پس از کسب مجوز لازم از وزارت خارجه آمریکا، نامه‌ای را از سوی جمهوری اسلامی دریافت کرده که بر خلاف انتظارش کاملا هم مودبانه و محترمانه بوده ولی حاوی ابراز ناخشنودی حکومت ایران نسبت به تصمیم او بوده است. 

کارآفرین و میلیاردر آمریکایی افزود: «انتظار یک نامه سرشار از خشم و عصبانیت را داشتم ولی متن آن در سطح آثار چالز دیکنز مودبانه و محترمانه بود.»

آقای ماسک ادامه داد: «من همچنین انتظار داشتم در انتهای نامه پی‌نوشتی مثل مرگ بر آمریکا و اسرائیل مشاهده کنم ولی چنین چیزی وجود نداشت.» مدیرعامل خودروسازی تسلا سپس زد زیرِ خنده.

اما آقای نتانیاهو فورا در میان خنده‌های آقای ماسک گفت: «آن‌ها [مقام‌های جمهوری اسلامی] تلاش کردند وزیر خارجه و مشاور شورای امنیت ملی (سابق) ایالات متحده را به قتل برسانند، پس خامِ ادبیات چارلز دیکنزی نشو.»

نخست وزیر اسرائیل ادامه داد: «چنین رژیم‌ها بر پایه قدرت سلطه بر افکارعمومی بنا شده‌اند اما کاری که شما می‌کنید و مطمئنم به آن ایمان دارید، توسعه فضای طرح و شنیده شدن دیدگاه‌های متکثر و امکان بحث مردم در فضای آزاد است. زیرا آنچه در فقدان امکان بحث آزادانه شکل می‌گیرد جهانی غیرآزاد است که در آن شما می‌توانید هر کاری بکنید.»

آقای نتانیاهو در پایان این بخش از گفتگویشان، ابزار امیدواری کرد که پس از این نشست بتواند بیشتر در این باره با یکدیگر صحبت کنند. نخست وزیر اسرائیل پس از این گفتگوی ۵۰ دقیقه‌ای به دعوت آقای ماسک به بازدید از کارخانه تسلا رفت. 

به ایکس یورونیوز فارسی بپیوندید 

حکومت ایران پس از آغاز اعتراض‌های خیابانی سال ۱۴۰۱ محدودیت‌هایی را همچون قطعی و کندی اینترنت اعمال کرد. در واکنش به این اقدام، دولت آمریکا برخی محدودیت‌های ارائه خدمات اینترنتی به ایران را رفع کرد که در پی آن ایلان ماسک از ارائه خدمات اینترنتی ماهواره‌ای استارلینک در ایران خبر داد؛ اقدامی که با واکنش مقام‌های دولت ایران مواجه شد که آن را «نقض حاکمیت ملی» خواندن ولی اعلام نکردند که برای جلوگیری از دستیابی شهروندان ایرانی به اینترنت آزاد به ایلان ماسک نامه نوشته‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رکوردشکنی حق‌الوکاله؛ وکلایی که پاداش ۵۵ میلیاردی ایلان ماسک را لغو کردند، ۶ میلیارد دلار می‌خواهند

ایلان ماسک: تسلا پس از کاهش قیمت، رکورد فروش تعداد خودرو را شکست

نتانیاهو: اسرائیل به هیچ توافق جدید هسته‌ای با ایران پایبند نخواهد بود