Euroviews. نگاهی به آخرین تلاش‌های زیست محیطی اورزولا فن‌ درلاین در آستانه آخرین سخنرانی سالانه او

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا
اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا Copyright Virginia Mayo/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
Copyright Virginia Mayo/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
مطالب بیان شده در مقاله های بخش دیدگاهها، تنها نظر شخصی نگارنده مطلب است

اورزولا فن‌ درلاین، رئیس کمیسیون اروپا قرار است روز چهارشنبه آخرین سخنرانی سالانه خود را در پارلمان اروپا ایراد کند. به همین دلیل نگاهی به آخرین دستاوردهای زیست محیطی او به عنوان یکی از اولویت های کاری کمیسیون خواهیم داشت.

آگهی

اروپا دهه‌هاست که با تغییرات اقلیمی می‌جنگد؛ اما با توجه به گرمای تابستان امسال که به عنوان گرم‌ترین تابستان در جهان ثبت شد، به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که اتحادیه اروپا همکاری با متحدان بین‌المللی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی را تشدید کند.  

سازمان ملل متحد جمعه گذشته نخستین «ارزیابی جهانی» خود را منتشر کرد. این ارزیابی فعالیتهایی است که در توافق پاریس آمده و کشورها را موظف می‌کند تا بر پیشرفت‌های خود در دست‌یابی به اهداف مورد توافق نظارت کنند.   

موسسه منابع جهان، این ارزیابی را «گزارش به واقع مذموم» برای تلاش‌های جهانی در برابر تغییرات اقلیمی نامید. پیام اصلی چنین توصیفی این است که کشورهای عضو توافق‌ پاریس در راستای اهداف این توافق‌ حرکت نمی کنند.

یکی دیگر از رویدادهای مهم دیگر که اخیرا در ارتباط با تغییرات اقلیمی برگزار شد، اجلاس سران گروه ۲۰ بود. اگرچه رهبران ۲۰ قدرت برتر جهان برسر زمان‌بندی برای کنارگذاشتن سوخت‌های فسیلی به توافق نرسیدند، اما اورولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در آستانه برگزاری کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (COP28) از حصول توافق برای سه‌برابر کردن ظرفیت انرژی‌های تجدید‌پذیر در سطح بین‌المللی تا سال ۲۰۳۰ خبر داد.

حال با تمام این تفاسیر با پایان دوره فعالیت خانم فون درلاین در این مقام، اروپا در چه جایگاهی قرار دارد؟

تغییرات در ترکیب کمیسیون اروپا

در آستانه برگزاری انتخابات اتحادیه اروپا، پارلمان اروپا «قانون احیای طبیعی» را در ماه ژوئیه تصویب کرد. 

اما فرانس تیمرمانز، نائب رئیس کمیسیون اروپا که از سال ۲۰۱۹ به رهبری سیاست‌های اقلیمی قاره سبز پرداخته، اخیرا استعفا داده و مارگارت وستاگر، کمیسر رقابت کمیسیون اروپا نیز با هدف رقابت برای دستیابی به مقام ریاست بانک سرمایه‌گذاری اروپا در مرخصی به سر می‌برد. 

اگرچه اورزولا فن درلاین تاکنون برای حل و فصل تاثیر این تغییرات در ترکیب کمیسیون اروپا بسیار قاطع عمل‌ کرده، با این حال این که تغییرات مزبور چه تاثیری بر سال پایانی ریاست او خواهند گذاشت همچنان در هاله‌ای از ابهام است.  

او مارش شوچویچ، سیاستمدار سوسیالیست اسلواک را به نائب رئیسی کمیسیون اروپا برگزید. آقای شوچویچ در رهبری اقدامات برای مقابله با تغییرات اقلیمی تجربه فراوانی دارد و می‌تواند به اروپا برای دستیابی به اهداف «قرارداد سبز» یاری رساند.

رشد سبز، بهترین راه برای تضمین آینده کسب و کارهاست

قرارداد سبز که ابتکار شاخص او محسوب می‌شود، در مواجهه با بحران‌های گوناگون همچنان پایداری خود را حفظ کرده است. در نتیجه آن، کسب کار‌های سراسر اروپا اقداماتی را برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای اتخاذ می‌کنند. آن‌ها همچنین برای انجام این اقدامات مذاکراتی را در زنجیره تامین خود انجام می‌دهند و در سرمایه‌گذاری‌های آینده هدف مزبور را در نظر می‌گیرند.  

در پی همه‌گیری کرونا، اتحادیه اروپا با سرمایه‌گذاری ۸۰۶ میلیون و ۹۰۰ هزار یورویی در طرح «نسل آینده اتحادیه اروپا» بر بازیابی و بهبود سبز اقتصاد خود متمرکز شد. هدف این طرح ساختن اروپایی سبزتر، دیجیتال‌تر و انعطاف‌پذیرتر بود.   

اتحادیه اروپا در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، برای فائق آمدن به بحران انرژی که با آن دست به گریبان شده بود، به بکارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر و انجام اقداماتی در جهت افزایش بهره‌وری روی‌ آورد. 

این اقدامات حاوی پیامی روشن به کسب و کارها بود مبنی بر این که رشد سبز بهترین راه برای تضمین انعطاف‌پذیری در بلند‌مدت است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنبش «زن، زندگی، آزادی» برنده جایزه مطبوعات اروپا در سال ۲۰۲۳ شد

آخرین سخنرانی سالانه در دوره نخست ریاست؛ فن درلاین: کاهش تورم به ۲ درصد زمان‌بر خواهد بود

انتخاب مقام پیشین دولت آمریکا در کمیسیون اروپا جنجال‌آفرین شد