مودی و رهبران «پابرهنه» گروه بیست به مهاتما گاندی ادای احترام کردند

مراسم ادای احترام رهبرای گروه بیست به مهاتما گاندی
مراسم ادای احترام رهبرای گروه بیست به مهاتما گاندی Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبران گروه بیست روز یکشنبه در دهلی نو در مراسم ادای احترام به مهاتما گاندی، قهرمان استقلال هند، شرکت کردند.

آگهی

میزبان آنها، نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در بدو ورودِ رهبران با تک تک آنها به طور جداگانه دیدار کرد. آقای مودی در حالی که مقابل تصویری از «آشرام سابارماتی»، خلوتگاه معنویِ گاندی ایستاده بود، پس از سلام و احوال‌پرسی با هر یک از رهبران دست داد و سپس از آنها خواست که سرشان را خم کنند تا شال کرم‌رنگِ بافتِ هند را که نشان اجلاس گروه بیست هم روی آن دوخته شده بود، به گردنشان بیندازد. نخست وزیر هند سپس با هر یک از رهبران گروه بیست عکس‌های دو نفره‌ای را گرفت. 

در این میان، مواجهه آقای مودی با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که به نمایندگی از ولادیمیر پوتین در نشست گروه بیست شرکت کرده، همچنین  احوال‌پرسی نخست وزیر هند با رئیس جمهوری برزیل، آرژانتین، آفریقای جنوبی و فرانسه متفاوت‌تر از سایرین پیش رفت.

آقای مودی افزون بر سلام و روز بخیری که با تمامی رهبران رد و بدل کرد، از آقای لاوروف سوال کرد که آیا همه امور به خوبی پیش‌ می‌رود و در امور اقامتی خود احیانا مشکلی ندارد. سیریل رامافوسا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی و لولا داسیلوا، همتای برزیلی او، آقای مودی را به آغوش کشیدند. آلبرتو فرناندز، رئیس جمهوری آرژانتین هم به هنگام دست دادن، با دست دیگرش بازوی آقای مودی را به نشانه ابراز صمیمیت فشرد، کاری که از سوی امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه هم به هنگام احوال‌پرسی با آقای مودی، تکرار شد. 

نخست وزیر هند سپس در کنار جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده پیشاپیش سایر رهبران گروه بیست راهی راج‌گات شدند؛ مکانی که پیکر مهاتما گاندی در ژانویه ۱۹۴۸ و یک روز پس از ترور توسط یک هندوی افراطی در آنجا سوزانده شد.

آنها پیش از حرکت به سمت راج‌گات، کفش‌های خود را به نشانه احترام درآورند و تعدادی پابرهنه، برخی با جوراب و تعدادی هم مانند آقای بایدن دمپایی نمدی به پا کردند. 

-/AFP
ادای احترام رهبران گروه بیست به مهاتما گاندی-/AFP

رهبران گروه بیست سپس دور سنگ مرری پوشیده از گل‌های همیشه‌بهارِ سفید، زردو نارنجی که در محل سوزانده شدن پیکر مهاتما گاندی قرار گرفته، ایستادند و برای ادای احترام به رهبر خشونت‌گریز هند یک دقیقه سکوت کردند. 

در میان رهبران گروه بیست، رئیس جمهوری برزیل که رئیس آتی اجلاس دوره‌ای گروه بیست خواهد بود، بیش از همه تحت تاثیر این مکان قرار گرفت. او در حالی که هق‌هق می‌کرد، گفت: «در زندگی سیاسی من، مهاتما گاندی اهمیت زیادی دارد، مبارزه خشونت‌گریز الگویی بود که من طی سال‌های مبارزه در قالب سندیکاهای کارگری به کار بستم.» 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

به هنگام بازگشت، نخست وزیر هند، ریشی سوناک، نخست وزیر هندی‌تبار(هندی‌های جنوب شرق آفریقا) بریتانیا را همراهی کرد و آقای بایدن پشت سر آنها حرکت کرد. البته آقای مودی یک لحظه به آقای لاوروف تعارف کرد که مسیر خود را تغییر دهد و به جمع پیشتازان صف بپیوندد. دوربین‌های آژانس‌های خبری لحظاتی بعد وزیر خارجه روسیه را در حالیکه در کنار آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد حرکت می‌کرد و گرم صبحت با او بود، نشان دادند.

به ایکس یورونیوز فارسی بپیوندید 

میزبان بعدی نشست رهبران گروه بیست در سال ۲۰۲۴، برزیل خواهد بود و در سال ۲۰۲۵ هم این نشست در آفریقای جنوبی برگزار خواهد شد. 

گروه بیست شامل ۱۹ اقتصاد برتر جهان به همراه اتحادیه اروپا بود ولی در اجلاس هند، عضویت اتحادیه آفریقا نیز مورد پذیرش سران گروه بیست قرار گرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیانیه پایانی گروه بیست؛ ساختار سازمان تجارت جهانی باید اصلاح شود

اظهارات نخست‌وزیر هند درباره مسلمانان خشم مخالفان دولت مودی را برانگیخت

جنجال هوش مصنوعی در انتخابات هند؛ از جعل هویت ستارگان بالیوود تا تبلیغات پدر درگذشته برای فرزند