ممنوعیت پوشیدن عبا در مدارس فرانسه؛ شورای دولتی بر تصمیم دولت صحه گذاشت

حجاب در اروپا
حجاب در اروپا Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شورای دولتی فرانسه به‌عنوان بالاترین دادگاه اداری این کشور شکایت انجمن «اقدام برای حقوق مسلمانان» را رد کرد و گفت که ممنوعیت پوشیدن عبا در مدارس قانونی است.

آگهی

قاضی این شورا معتقد است که «ممنوعیت پوشیدن این لباس بر روی آزادی‌های اساسی تاثیر نمی‌گذارد.»

دولت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه ماه گذشته میلادی با منع دانش‌آموزان دختر از پوشیدن عبا، اعلام کرد که عبا قوانین مربوط به سکولاریسم در آموزش را نقض می‌کند.

دولت فرانسه از سال ۲۰۰۴ پوشیدن روسری را در مدارس دولتی این کشور به این دلیل که نشان‌دهنده وابستگی مذهبی است، ممنوع کرده است.

قانون ممنوعیت استفاده از نشانه‌های مذهبی در مدارس فرانسه شامل پوشیدن «کیپا»، کلاهی که بعضی از یهودیان به طور سنتی بر سر می‌گذارند هم شده است.

انجمنی به نمایندگی از مسلمانان ساکن فرانسه [اقدام برای حقوق مسلمانان]، شکایتی را علیه این ممنوعیت تسلیم شورای دولتی فرانسه کرد که بالاترین دادگاه این کشور است.

این انجمن استدلال کرده است که منع دانش‌آموزان دختر از پوشیدن عبایه تبعیض‌آمیز است و می‌تواند باعث ایجاد نفرت علیه مسلمانان شود.

شورای کشوری فرانسه از روز سه‌شنبه در حال بررسی این شکایت بوده است که توسط «ای‌دی‌ام» [اقدام برای حقوق مسلمانان]، انجمنی که برای حقوق مسلمانان فعالیت می‌کند، ارائه شده است.

در واکنش به اعلام این ممنوعیت، «سی‌اف‌سی‌ام»، یک نهاد ملی که بسیاری از انجمن‌های مسلمانان ساکن فرانسه را نمایندگی می‌کند، با هشدار نسبت به این «خطر تبعیض‌آمیز»، اعلام کرد که در حال بررسی طرح شکایت خود به شورای کشوری است.

وینسنت برنگار، وکیل «ای‌دی‌ام» در جلسه دادگاه استدلال کرده بود که عبا باید یک لباس سنتی در نظر گرفته شود و نه یک لباس مذهبی.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

مسئولان «ای‌دی‌ام» بر این نظر بودند که این ممنوعیت به تبعیض جنسیتی و جداسازی عرب‌ها منجر خواهد شد. اما وزارت آموزش و پرورش فرانسه اعلام کرد که عبایه به نمادی مذهبی تبدیل شده است.

در نخستین روز سال تحصیلی جدید در فرانسه، ده‌ها دانش‌آموز دختر به دلیل امتناع از درآوردن عباهای خود به خانه فرستاده شدند.

بنا بر آمارهای رسمی، حدود ۱۰ درصد از جمعیت ۶۷ میلیونی فرانسه را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نماینده چپ‌های پوپولیست: برخورد پلیسی با لباس زنان چه در ایران و چه در فرانسه محکوم است

ممنوعیت «عبایه» در مدارس فرانسه برای دختران مسلمان؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

موافقت شورای کشوری فرانسه با لغو ممنوعیت حجاب زنان در زمین‌های فوتبال؛ الیزه: اجازه نمی‌دهیم