مکزیک برای محافظت از حقوق زنان از سقط جنین جرم‌زدایی کرد

زنی تابلویی را با پیامی به زبان اسپانیایی در دست گرفته است: «من تصمیم خواهم گرفت»
زنی تابلویی را با پیامی به زبان اسپانیایی در دست گرفته است: «من تصمیم خواهم گرفت» Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیوان عالی مکزیک روز چهارشنبه تمام مجازات‌های کیفری فدرال برای سقط جنین را رد کرد. طی این حکم، قوانین ملی که سقط جنین را منع می‌کنند، خلاف قانون اساسی خواهند بود و حقوق زنان را نقض می‌کند. با این حکم امکان دسترسی به سقط جنین در آمریکای لاتین گسترش خواهد یافت.

آگهی

دیوان عالی مکزیک دستور داد که مجازات‌های سقط جنین از قانون مجازات فدرال این کشور حذف شود. این حکم از مراکز خدمات بهداشت عمومی و همه موسسات بهداشتی فدرال می‌خواهد سقط جنین را به هرکسی که درخواست می‌کند، ارائه دهند. 

انجمن «اطلاعات برای تولیدمثل انتخابی» نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هیج زن یا فرد باردار و هیچ کارمند حوزه سلامت و بهداشت را نمی‌توان برای سقط جنین مجازات کرد.»

با این حال همچنان حدود ۲۰ ایالت مکزیک سقط جنین را جرم می‌دانند. در حالی که قضات در این ایالت‌ها باید از تصمیم دیوان عالی تبعیت کنند، اما برای رفع همه مجازات‌ها به کار قانونی بیشتری نیاز است. 

این حکم به سرعت در فضای مجازی پخش شد و بازخوردهای زیادی داشت.

موسسه ملی زنان مکزیک در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «امروز، روز پیروزی و عدالت برای زنان مکزیکی است.» این سازمان دولتی، تصمیم دیوان عالی را «گامی بزرگ» به سوی برابری جنسیتی خواند. 

سناتور اولگا سنچز کوردرو، قاضی سابق دیوان عالی نیز این حکم را تحسین کرد و در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که این تصمیم، نشان‌دهنده پیشرفت به سوی «جامعه‌ای عادلانه‌تر است که در آن حقوق همه رعایت می‌شود». 

او از کنگره مکزیک خواست تا در واکنش به این تصمیم، قانونی را تصویب کند. 

اما برخی دیگر در این کشور بسیار مذهبی، رای دیوان عالی را محکوم کردند. ایرما بارینتوس، مدیر یک انجمن مدنی گفت به مبارزه علیه دسترسی گسترده به سقط جنین ادامه خواهند داد. او گفت: «ما متوقف نخواهیم شد. باید به یاد آوریم که در ایالات متحده چه گذشت. پس از ۴۰ سال، دیوان عالی این کشور تصمیم خود در مورد سقط جنین را لغو کرد. ما تا زمانی که مکزیک حق زندگی را از لحظه لقاح تضمین نکند، متوقف نمی‌شویم.»

دیوان عالی همچنین در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «جرم دانستن سقط جنین بر اساس قانون فدرال مکزیک خلاف است، چراکه حقوق زنان و افرادی که دارای توانایی حاملگی هستند را نقض می‌کند.»

دو سال پیش در این کشور، یک دادگاه طی حکمی سقط جنین را در یکی از ایالت‌های شمالی جرم ندانست و به این ترتیب روندی پایه‌گذاری شد که از ایالتی به ایالت دیگر گسترش یافت تا اینکه هفته گذشته ایالت مرکزی آگواسکالینتس، دوازدهمین ایالتی شد که مجازات‌های کیفری سقط جنین را کنار می‌گذارد.

در سرتاسر آمریکای لاتین، کشورها در سال‌های اخیر اقداماتی را برای حذف محدودیت‌های سقط جنین انجام داده‌اند؛ روندی که اغلب به عنوان «موج سبز» شناخته می‌شود.

تغییرات در آمریکای لاتین در تضاد شدید با افزایش محدودیت‌های سقط جنین در بخش‌هایی از ایالات متحده است. برخی از زنان آمریکایی قبلا از فعالان حقوق سقط جنین مکزیکی برای تهیه قرص‌هایی که برای پایان به بارداری استفاده می‌شود، کمک می‌گرفتند. 

مکزیکوسیتی اولین حوزه قضایی این کشور بود که ۱۵ سال پیش، از سقط جنین جرم‌زدایی کرد. پس از دهه‌ها کار فعالان حقوق بشر در منطقه، آرژانتین هم در سال ۲۰۲۰ از سقط جنین جرم‌زدایی کرد. سال ۲۰۲۲ میلادی کلمبیا کشوری به شدت محافظه کار هم همین روند را در پیش گرفت. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این تحولات در حالی روی داده است که دیوان عالی ایالات متحده، سال گذشته حکم حق سقط جنین سال ۱۹۷۳ را لغو کرد. از آن زمان، اکثر ایالت‌ها به رهبری قانونگذاران محافظه‌کار و فرمانداران، ممنوعیت‌ها یا محدودیت‌های بیشتری را اتخاذ کرده‌اند. 

در حال حاضر، سقط جنین در تمام دوران بارداری، با استثنائات محدود، در ۱۵ ایالت آمریکا ممنوع است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صدور حکم دو سال زندان برای زن بریتانیایی که دیرتر از زمان مجاز سقط جنین کرده بود

واکنش‌ها به حکم اعدام توماج صالحی؛ اسماعیلیون: به خیابان‌ها برمی‌گردیم

دادگاه انقلاب اصفهان توماج صالحی را به اعدام محکوم کرد