فرار سرباز پیشین بریتانیا و متهم به جاسوسی برای ایران از زندانی در لندن

زندان واندسورث در لندن
زندان واندسورث در لندن Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک سرباز پیشین ارتش بریتانیا که به جاسوسی برای ایران متهم شده بود، موفق شده از زندان واندسورث لندن فرار کند.

آگهی

دنیل عابد خلیفه نام این زندانی است که چهارشنبه موفق شده از زندانی در لندن فرار کند. این فرد ۲۱ ساله که در انتظار برگزاری محاکمه خود بوده، احتمالا با چسبیدن به بخش زیرین یک ون حمل غذا، توانسته از حبس بگریزد. 

پس از اعلام این مسئله، فرودگاه‌های بریتانیا تدابیر امنیتی گسترده‌ای را برای یافتن این متهم در نظر گرفته‌اند. این خبر موجب شده تا صف‌ها طولانی در فرودگاه‌های لندن و به ویژه فرودگاه هیترو این شهر ایجاد شود. 

عابد خلیفه همچنین متهم است در یک پایگاه نظامی بمب‌های جعلی در پایگاه نظامی ارتش بریتانیا که در آنجا مشغول خدمت بوده، کار گذاشته است.

Metropolitan Police/AP
دنیل عابد خلیفه، زندانی ۲۱ ساله فراریMetropolitan Police/AP

بی‌بی‌سی گزارش داده که در پرونده این فرد، اتهام «جمع‌آوری اطلاعاتی که ممکن است برای دشمن مفید باشد» وجود داشته و «دشمن» مورد اشاره در پرونده عابد، ایران بوده است. 

دومینیک مورفی، فرمانده مبارزه با تروریسم بریتانیا هشدار داد که این جوان ۲۱ ساله ممکن است در هر کجای بریتانیا آزاد باشد. الکس چاک، وزیر دادگستری این کشور هم به پارلمان گفته که تحقیقات مستقلی در خصوص فرار این زندانی آغاز خواهد شد. 

در این زمینه همچنین چارلی تیلر، رئيس بازرس زندان‌های بریتانیا در گفتگو با رادیو ۴ بی‌بی‌سی گفته که این دومین بار در سالهای اخیر است که یک زندانی از زندان واندسورث فرار می‌کند و دفعه قبل در سال ۲۰۱۹ چنین اتفاقی رخ داده بود. 

 آقای تیلر با اشاره به اینکه فرار کردن هر زندانی به ویژه یک متهم به جرم تروریستی از زندان امری نادر و بسیار ناگوار است افزوده که کمبود کارکنان در چنین زندان شلوغی کار را برای مدیریت دشوارتر می‌کند. 

با این حال این پرسش مطرح شده که چرا چنین زندانی با اتهام تروریستی به جای نگهداری در یک زندان رده A که امنیت بیشتری دارد در یک زندان با رده امنیتی B نگهداری می‌شده است. چاک دستور داده در این خصوص تحقیقات لازم صورت گیرد. 

بی‌بی‌سی همچنین به نقل از یک بازپرس پیشین پلیس گزارش داده که احتمال زیاد عابد خلیفه تا این لحظه از کشور خارج و فرار خود را کامل کرده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رسانه‌های بریتانیایی هنوز اطلاعات بیشتری در خصوص اینکه این فرد چه میزان و چه سطح اطلاعاتی را جمع‌آوری و احتمالا به ایران منتقل کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پکن: آمریکایی محکوم به حبس ابد در چین از مقامات این کشور باج‌گیری جنسی می‌کرد

فرار از زندان با هلیکوپتر

چرا قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی برای اتحادیه اروپا و بریتانیا آسان نیست؟