مقامات امنیتی تاجیکستان از کشته شدن ستیزه‌جویان افغان در آستانه روز ملی خبر دادند

رزمایش روسیه و تاجیکستان در ۲۰ کیلومتری مرز افغانستان در سال ۲۰۲۱
رزمایش روسیه و تاجیکستان در ۲۰ کیلومتری مرز افغانستان در سال ۲۰۲۱ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تاجیکستان روز چهارشنبه اعلام کرد نیروهای امنیتی سه تن از اعضای یک «گروه تروریستی» که به صورت مخفیانه از افغانستان به این کشور وارد شده بودند را کشته‌اند. این دومین حادثه مشابه در سال جاری میلادی در تاجیکستان است.

آگهی

تاجیکستان یک کشور کم جمعیت، فقیر و کوهستانی است که در گذشته بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده است. این کشور که به لحاظ جعرافیایی در آسیای مرکزی واقع شده و از جنوب با افغانستان دارای مرز مشترک است؛ بیم آن دارد که بازگشت طالبان به قدرت، امنیت کشور را بی‌ثبات کند.

خبرگزاری رسمی این کشور به نقل از «کمیته دولتی امنیت ملی (تاجیکستان)» ‌گزارش داد که «سه عضو یک سازمان تروریستی در شب ۲۹ام به ۳۰ ام اوت، حریم مرزی تاجیکستان و افغانستان را نقض کرده و به سمت روستای کیفرون حرکت می‌کنند تا در آستانه جشن ملی تاجیکستان [در نهم سپتامبر] دست به یک اقدام تروریستی بزنند».

این خبرگزاری افزود: «سه عضو یک گروه تروریستی در ساعات اولیه سه‌شنبه، پنجم سپتامبر پس از خودداری از تسلیم شدن، کشته شدند».

عنوان شده است که این سه مرد تاجیک‌الاصل و از اعضای گروه «جماعت انصارالله» بودند. جماعت انصارالله یک گروه جهادی متشکل از افرادی با قومیت تاجیک است که با «جنبش اسلامی ازبکستان» و طالبان ارتباط نزدیک دارد.

پیش‌تر هم در حادثه‌ای مشابه در اواخر آوریل سال جاری میلادی، سرویس‌های امنیتی تاجیکستان از کشته شدن دو «تروریست» که از افغانستان به این کشور آمده بودند، خبر داده بودند. بنا بر آنچه سرویس امنیتی تاجیکستان در روز چهارشنبه اعلام کرد؛ آن دو نفر هم از اعضای گروه جماعت انصارالله بودند.

تاجیکستان از زمان اعلام استقلال خود در سال ۱۹۹۱، با چندین گروه اسلامگرای ستیزه‌جو مواجه بوده است و مقامات این کشور نگرانند که بازگشت طالبان به افغانستان باعث بی‌ثباتی در منطقه آسیای مرکزی شود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

از میان پنج کشور آسیای مرکزی که روزگاری بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند، مقامات تاجیکستان سخت‌ترین مواضع را نسبت به روی کار آمدن طالبان اتخاذ کرده و میزبان برخی از مخالفان افغان بوده است.

در این مدت، تاجیکستان بر شدت گشت‌زنی‌های خود در امتداد مرز ۱۳۰۰ کیلومتری خود با افغانستان افزوده است.

تخمین زده می‌‌شود که قومیت تاجیک‌ حدود یک چهارم از جمعیت ۴۰ میلیونی افغانستان را تشکیل می‌دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چند زن افغان که از سوی طالبان تهدید شده‌اند به فرانسه می‌روند

بلاتکلیفی زیر سایه طالبان؛ ۸۴۰ هزار متقاضی «برنامه اسکان مجدد» آمریکا هنوز در افغانستان هستند

دومین سالگرد خروج نیروهای آمریکا از افغانستان؛ نماینده کنگره خواستار استیضاح لوید آستین شد