خرابکاری‌ها در شبکه ریلی لهستان؛ تصور اولیه مبنی بر دخالت روسیه غلط بود

شبکه ریلی لهستان
شبکه ریلی لهستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقام‌های لهستان در پی وقوع بیش از ۲۰ مورد تصادف قطار در این کشور طی هفته‌های اخیر بر این باور هستند که منشاء این حوادث ریلی را کشف کرده‌اند.

آگهی

یکی از احتمالاتی که در ابتدا درباره وقوع این تصادف‌ها مطرح می‌شد سناریوی خرابکاری روسیه در شبکه ریلی لهستان بود. این شبکه از ابتدای تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به طور گسترده برای کمک‌رسانی به این کشور مورد استفاده قرار گرفت. استفاده از شبکه ریلی لهستان برای کمک به اوکراین هم شامل امدادهای بشردوستانه می‌شود و هم کمک‌های نظامی را در بر می‌گیرد. 

از سوی دیگر شبکه ریلی لهستان از زمان تهاجم نظامی روسیه به مسیر اصلی عبور مسافران به مقصد اوکراین تبدیل شده است. جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز شش ماه پیش با قطار از لهستان به کی‌یف رفت.

هرچند مقام‌های لهستان در ابتدا احتمال «حملات ترکیبی و سایبری» روسیه به شبکه ریلی خود را می‌دادند اما با بررسی‌های بیشتر مشخص شد که دلیل این حوادث موفقیت یک فرد علاقمند به رادیو در تقلید سیگنال رادیویی ترمز قطارها است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این سیگنال رادیویی برای لغو عملکرد متصدی هدایت قطارها در شرایط اضطراری به کار می‌رود و باعث می‌شود تا قطارها به طور ناگهانی ترمز کنند. امری که طی هفته‌های گذشته در چند مورد باعث تصادف قطارها شد.

رسانه‌های لهستان گزارش داده‌اند که قیمت تجهیزات مورد استفاده برای خرابکاری در شبکه ریلی این کشور تنها ۳۰ یورو است و به راحتی می‌توان آن را از سایت‌های اینترنتی تهیه کرد.

به گفته متخصصان سیگنال‌های رادیویی مورد استفاده در شبکه ریلی لهستان رمزگذاری نشده است. مقام‌های لهستان اعلام کرده‌اند که در نظر دارند از سال ۲۰۲۵ از سیستم رادیویی رمزگذاری شده برای شبکه ریلی استفاده کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لهستان بزرگترین رژه نظامی در ده‌های اخیر را برگزار کرد

تنش در شرق اروپا؛ لهستان سربازانش را به مرز بلاروس گسیل می‌کند

پلیس لهستان برای مقابله با کشاورزان معترض در ورشو گاز اشک آور پرتاب کرد