اتهام دریافت رشوه و پولشویی علیه رئیس پیشین اوپک؛ پرونده وزیر سابق نفت به جریان افتاد

Diezani Alison-Madueke
Diezani Alison-Madueke Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آژانس جرایم ملی بریتانیا روز سه‌شنبه اعلام کرد که دیزانی آلیسون مادوکه، سیاستمدار اهل نیجریه و رئیس پیشین سازمان اوپک به رشوه‌خواری در دوران فعالیت به عنوان وزیر نفت در نیجریه متهم است.

آگهی

این آژانس اعلام کرد که خانم آلیسون‌ مادوکه از زمانی که برای اولین بار در اکتبر ۲۰۱۵ میلادی در لندن دستگیر شد، همچنان به قید وثیقه آزاد است و قرار است به زودی یعنی در تاریخ ۲ اکتبر در دادگاه حاضر شود.

او همچنین با مجموعه‌ای از پرونده‌های پولشویی و رشوه‌خواری کلان در نیجریه، ایتالیا و ایالات متحده مرتبط است.

با این وجود وکیل خانم آلیسون‌ مادوکه به خبرگزاری فرانسه گفته است که او قویا این اتهامات را رد کرده است.

رئیس پیشین اوپک همچنین پیش از این در نوامبر ۲۰۱۵ میلادی در جریان مصاحبه با یکی از روزنامه‌های نیجریه اعلام کرده بود که «من هر کسی را که حقایقی را ارائه دهد که نشان دهد من پول دولتی یا عمومی را دزدیده‌ام، به چالش خواهم کشید. من هرگز پول نیجریه را ندزدیده‌ام.»

آلیسون مادوکه اولین زنی بود که وزیر نفت نیجریه شد (از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ میلادی) و نخستین زنی است که به مقام ریاست اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) می‌رسد. او از نوامبر ۲۰۱۴ تا دسامبر ۲۰۱۵ میلادی ریاست دوره‌ای این سازمان را برعهده داشت.

اندی کلی، رئیس واحد فساد بین‌المللی در آژانس جرایم ملی بریتانیا می‌گوید: «ما به این موضوع مشکوک هستیم که دیزانی آلیسون مادوکه از قدرت خود در نیجریه سوءاستفاده کرده باشد و برای اعطای قراردادهای چند میلیون پوندی، پاداش‌های مالی پذیرفته باشد.»

گفته می‌شود که در مدت فعالیت یکساله او در مقام ریاست اوپک، خانم آلیسون مادوکه دست‌کم ۱۰۰ هزار پول نقد دریافت کرده و در کنار آن از مزایای دیگری همچون پرواز با جت‌های شخصی، تعطیلات مجلل برای خانواده‌اش و استفاده از چندین ملک لندن بهره برده است.

در پرونده او همچنین تخلفات دیگری همچون پرداخت هزینه‌های مدرسه خصوصی از بودجه‌هایی که در اختیار داشته و دریافت هدایا از فروشگاه‌هایی مانند جواهرات کارتیه و لویی‌ویتون ثبت شده است.

آژانس جرایم ملی بریتانیا همچنین اعلام کرد که شواهدی را در اختیار دادستان‌های ایالات متحده قرار داده که به آن‌ها اجازه می‌دهد دارایی‌های ۵۳.۱ میلیون دلاری مرتبط با فساد آلیسون‌ مادوکه را بازیابی کنند. بخشی از این دارایی‌ها عبارتند از املاک و مستغلات لوکس در کالیفرنیا و نیویورک همچنین یک قایق تفریحی ۶۵ متری.

آلیسون مادوکه در سال ۱۹۶۰ میلادی در یک خانواده مرفه در شهر نفتی پورت هارکورت نیجریه به دنیا آمد و پیش از پیوستن به شرکت شل در نیجریه، در بریتانیا و ایالات متحده معماری خواند.

او در سیاست سه منصب عمده در دولت نیجریه داشت؛ ابتدا به عنوان وزیر حمل و نقل در سال ۲۰۰۷ میلادی فعالیت کرد، سپس وزیر معادن و توسعه فولاد شد و درنهایت به بالاترین جایگاه در وزارت نفت نیجریه رسید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا اولین گام را برای ایجاد آژانس اروپایی مبارزه با پولشویی برداشت

خیز نیجریه برای تصاحب جایگاه ایران در اوپک

شیوه طراحی خاص زن جوان اهل نیجریه