خیز نیجریه برای تصاحب جایگاه ایران در اوپک

 خیز نیجریه برای تصاحب جایگاه ایران در اوپک
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با ادامه افت تولید نفت ایران، نیجریه با افزایش سطح تولید خود در حال نزدیک شدن به جایگاه پنجمین تولید کننده اوپک است.

آگهی

همزمان با ادامه افت تولید نفت ایران، نیجریه با افزایش سطح تولید خود در حال نزدیک شدن به جایگاه پنجمین تولید کننده اوپک است.

دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد که مجموع تولید روزانه اعضاء این سازمان در ماه اوت گذشته با نزدیک به ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه کاهش در مقایسه با ماه آوریل سال ۲۰۱۸ به ۲۹ میلیون و ۷۴۱ هزار بشکه رسید.

مطابق گزارش دبیرخانه اوپک، فاصله تولید روزانه نفت نیجریه و ایران طی ماه اوت گذشته به ۳۲۸ هزار بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که در آوریل سال ۲۰۱۸ و پیش از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای کشورهای گروه ۱+۵ با ایران، فاصله تولید روزانه دو کشور نیجریه و ایران ۲ میلیون و ۳۲ هزار بشکه بوده است.

در واقع طی ۱۶ ماه گذشته همزمان با کاهش یک میلیون و ۶۲۹ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران، تولید نیجریه نیز ۷۵ هزار بشکه افزایش یافته و با ادامه این روند، ایران طی یک سال آینده به جایگاه ششم اوپک تنزل خواهد یافت.

ایران پیش از اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا جایگاه سومین تولید کننده نفت اوپک را در اختیار داشت و ۱۲ درصد مجموع تولید این سازمان را انجام می‌داد ولی این سهم در حال حاضر به ۷ درصد کاهش یافته تا جایگاه ایران در میان تولیدکنندگان برتر اوپک به رتبه پنجم تنزل یابد.

طی دوره تحریم ایران، کشورهای عراق و امارات عربی متحده بیشترین میزان افزایش تولید را داشته‌اند و بیشترین افت تولید نیز پس از ایران، نصیب ونزوئلا و عربستان سعودی شده است.

البته دولت ایران از یک سال پیش انتشار رقم تولید روزانه نفت خود را متوقف کرده و آمار منتشر شده اوپک را که بر مبنای اطلاعات منابع ثانویه تهیه می‌شود، قابل اتکاء نمی‌داند.

در همین حال، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران اخیرا در مصاحبه‌ای تاکید کرده که ایران همچنان سومین تولیدکننده نفت اوپک است.

بیشتر بخوانید:پایین‌ترین سطح تولید نفت در ۵ سال گذشته؛ ایران جایگاه چهارم اوپک را به کویت واگذار کرد

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتهام دریافت رشوه و پولشویی علیه رئیس پیشین اوپک؛ پرونده وزیر سابق نفت به جریان افتاد

زنگنه: اوپک برای کاهش روزانه ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت به توافق رسید

۴ کشور عربی ۶۷ درصد تولید اوپک را تصاحب کردند