۴ کشور عربی ۶۷ درصد تولید اوپک را تصاحب کردند

۴ کشور عربی ۶۷ درصد تولید اوپک را تصاحب کردند
Copyright عکس از رویترز
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تازه‌ترین گزارش دبیرخانه اوپک نشان می‌دهد که مجموع تولید ۴ عضو سازمان صادرکنندگان نفت(اوپک) حدود ۶۷ درصد مجموع تولید این سازمان را انجام داده‌اند.

آگهی

تازه‌ترین گزارش دبیرخانه اوپک نشان می‌دهد که مجموع تولید ۴ عضو سازمان صادرکنندگان نفت(اوپک) حدود ۶۷ درصد مجموع تولید این سازمان را انجام داده‌اند.

دبیرخانه اوپک اعلام کرد که طی ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی مجموع تولید ۱۴ عضو اوپک به ۳۰ میلیون و ۸۰۶ هزار بشکه در روز رسیده که سهم عربستان سعودی، عراق، امارات عربی متحده و کویت از این میزان تولید ۲۰ میلیون و ۶۷۰ هزار بشکه در روز است.

مطابق این گزارش، تولید اعضاء اوپک در سال ۲۰۱۷ میلادی، روزانه ۳۲ میلیون و ۱۳ هزار بشکه بوده که ۲۰ میلیون و ۲۳ هزار بشکه از این میزان تولید توسط کشورهای عربستان سعودی، عراق، امارات عربی متحده و کویت صورت گرفته است. بدین ترتیب سهم ۴ کشور عربی حاشیه خلیج فارس از تولید روزانه اوپک در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ از ۶۲ درصد به ۶۷ درصد افزایش یافته است.

رشد تولید چهار تولیدکننده عرب اوپک پس از آن رخ داده که ایران به عنوان سومین تولیدکننده اوپک در سال ۲۰۱۷ میلادی با افت نزدیک به یک میلیون بشکه‌ای تولید روزانه، جای خود را در سال ۲۰۱۹ میلادی به امارات عربی متحده داده است.

در حال حاضر کویت تنها ۴۴ هزار بشکه کمتر از ایران تولید می‌کند و در صورت ادامه روند نزولی تولید نفت ایران، کویت به زودی به چهارمین تولیدکننده اوپک تبدیل خواهد شد.

بیشتر بخوانید:صادرات نفت ایران به زیر ۱ میلیون بشکه رسید

تولید نفت ایران در دور پیشین اعمال تحریم‌های نفتی غرب علیه ایران از حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه کاهش یافت ولی با آغاز اجرای توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهان در سال ۲۰۱۵ بار دیگر سیر صعودی به خود گرفت و به بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسید.

با خروج یک جانبه آمریکا از برجام و بازگشت موج تحریم‌های نفتی این کشور علیه ایران از نوامبر گذشته، تولید نفت ایران دوباره کاهش یافته است. این کاهش صادرات روزانه نفت ایران را به کمتر از ۱ میلیون بشکه در روز رسانده است.

متوسط مصرف داخلی نفت در ایران طی ۱۲ سال گذشته بیش از ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.

بیشتر بخوانید:زنگنه: یونان و ایتالیا با وجود معافیت از تحریم از ما نفت نمی‌خرند

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خیز نیجریه برای تصاحب جایگاه ایران در اوپک

ایران: هیچ عضوی از اوپک نمی تواند سهمیه صادرات نفت ما را بگیرد

افت فروش خودروهای برقی فولکس واگن؛ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودروهای بنزینی روی آوردند؟