رسانه‌های کره جنوبی: شش میلیارد دلار دارایی‌ ایران به سوئیس منتقل شد

انتقال دارایی‌های مسدود شده ایران به بانکی در سوئیس
انتقال دارایی‌های مسدود شده ایران به بانکی در سوئیس Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رسانه‌های کره جنوبی روز دوشنبه ۲۱ اوت گزارش دادند که دارایی‌های ایران که در این کشور مسدود شده بود، هفته گذشته برای مبادله و انتقال به ایران به بانک مرکزی سوئیس منتقل شده است.

آگهی

به گزارش یونهاپ اینفومکس، بانک ملی سوئیس قصد دارد دارایی‌های شش میلیارد دلار دارایی ایران از وون [واحد پول کره] به دلار و سپس به یورو تبدیل کند. این رسانه تصریح کرد که در پنج هفته آینده روزانه حدود ۳۰۰ میلیارد وون (۲۲۳.۸۵ میلیون دلار) تا ۴۰۰ میلیارد وون تبدیل خواهد شد.

یکی از مقامات وزارت دارایی کره جنوبی با استناد به حساسیت حقوقی و دیپلماتیک این موضوع از تایید این گزارش خودداری کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران هفته گذشته اعلام کرده بود که  این دارایی‌ها منتقل شده است.

وی تصریح کرده بود، به دلیل اینکه انتقال حدود ۶ میلیارد دلار دارایی توسط کره جنوبی، شوک مالی به سیستم مالی کره وارد می‌کرد قرار شد این دارایی در چند مرحله منتقل شود.

ایران و ایالات متحده اخیرا به توافقی دست یافته‌اند که در آن پنج شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران آزاد می‌شود و در مقابل دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی نیز آزاد می‌شود و به حسابی در قطر ارسال می‌شود تا ایران بتواند به آن دسترسی داشته باشد.

سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز به همراه دو نفر دیگر که هویت آن‌ها افشا نشده است زندانیانی هستند که از ده روز پیش به حبس خانگی منتقل شده‌اند. از سوی دیگر هفته گذشته سخنگوی دولت اعلام کرد که پنج زندانی ایرانی در ایالات متحده نیز آزاد خواهند شد. وی به اسامی این افراد اشاره‌ای نکرد.

از سوی دیگر روایت مقامات ایرانی و آمریکایی درباره نحوه دسترسی به شش میلیارد دلار آزاد شده متفاوت است. ایالات متحده می‌گوید که این پول‌ها تحت نظارت خزانه‌داری آمریکا تنها برای مصارف انسان دوستانه است اما ایران می‌گوید که به‌طور کامل به این منابع دسترسی خواهد داشت و طبق صلاحدید خود آن‌ را هزینه خواهد کرد. ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران نیز هفته گذشته گفته بود که دارایی‌های آزاد شده برای تقویت تولید داخلی استفاده می‌شود. 

همچنین رقم اولیه این بدهی هفت میلیارد دلار برای فروش محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بوده است اما در حال حاضر تنها شش میلیارد دلار آزاد شده است که برخی دلیل این کاهش را تغییر ارزش برابری وون کره جنوبی در برابر دلار آمریکا عنوان می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش کره جنوبی به شرط آزادی زندانیان آمریکایی در ازای انتقال وجوه مسدود شده ایران: اطلاع نداریم

توافق تهران و واشنگتن بر سر زندانیان آمریکایی؛ بلینکن: فشار و تحریم بر ایران ادامه خواهد یافت

سعید لیلاز به یورونیوز: تحریم‌های اتحادیۀ اروپا به سود بناپارتیسم در ایران است