توافق تهران و واشنگتن بر سر زندانیان آمریکایی؛ بلینکن: فشار و تحریم بر ایران ادامه خواهد یافت

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

واشنگتن روز پنجشنبه خروج پنج زندانی آمریکایی از زندان‌ در ایران را تایید و اعلام کرد که به رغم توافق صورت گرفته برای آزادی اتباع خود فشار و تحریم‌ها علیه تهران کاهش نخواهد یافت.

آگهی

پنج تبعه آمریکایی بازداشت شده در ایران بنا به تایید خانواده‌های آنها و نیز مقامات کاخ سفید از زندان‌ خارج شده و تحت حصر خانگی قرار گرفته‌اند.

در همین راستا گفته شده است که سه زندانی ایرانی-آمریکایی به نام‌های سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز و همچنین ۲ زندانی دیگر که نامشان فاش نشده زندان اوین تهران را ترک کرده‌اند.

هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل شامگاه پنجشنبه خبر آزادی این افراد از زندان و قرار گرفتن آنها در حصر خانگی را تایید کرد.

به گفته وکیل یکی از زندانیان، چهار نفر از بازداشت شدگان پنجشنبه به هتلی منقل شدند و در آنجا تحت نظر نیروی انتظامی قرار خواند داشت.

بر اساس گزارش‌‌های تایید شده، یکی دیگر از زندانیان آمریکایی (نفر پنجم) چند هفته پیش در حصر خانگی قرار گرفته بود.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه ای ضمن دلگرم‌کننده خواندن خروج زندانیان آمریکایی از زندان گفت که این تعداد از شهروندان کشورش هرگز نباید بازداشت می‌شدند.

وی مذاکرات برای آزادی کامل افراد یاد شده با مقامات ایرانی را حساس توصیف کرد و گفت که گفتگو‌ها بر سر این موضوع همچنان ادامه دارد.

بابک نمازی، برادر سیامک ضمن استقبال و ابراز خرسندی از اقدام صورت گرفته آنرا یک تحول مثبت خواند و با این حال گفت: «تا زمانی که سیامک و سایرین به خانه بازگردند، دست از تلاش‌های خود بر نمی‌داریم.»

به گفته یک منبع آگاه، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، پنج زندانی آمریکایی که همگی ایرانی الاصل هستند و برخی از آنها به جاسوسی متهم شده‌ بودند، می توانند در ماه سپتامبر (شهریور ماه) ایران را ترک کنند.

آزادی ۶ میلیارد دارایی بلوکه شده ایران

به گزارش فرانس‌پرس، این نخستن گام از یک توافق شکننده میان تهران و واشنگتن بر سر آزادی زندانیان است که می‌تواند منجر به آزادسازی میلیاردها دلار دارایی‌ بلوکه شده ایران در خارج از این کشور شود.

پیشرفت در زمینه آزادی این بازداشت شدگان دو تابعیتی که یکی از آنها نزدیک به هشت سال در حبس بوده است پس از مذاکرات محتاطانه و فشرده بین واشنگتن و تهران صورت می گیرد.

به گفته یک منبع آگاه، گام بعدی در این توافق، انتقال ۶ میلیارد دلار از وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی و انتقال آن به حساب ویژه ای در قطر خواهد بود.

مقامات آمریکایی ضمن تایید تلویحی توافق صورت گرفته برای آزادی دارایی‌های مسدود شده ایران تاکید کرده‌اند که وجوه یاد شده باید برای خریدهای کالاهای بشردوستانه مانند غذا و دارو مورد استفاده قرار گیرد.

با این حال، آنتونی بلینکن، رئیس دیپلماسی آمریکا عصر پنجشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران تاکید کرد: «ایران از هیچ گونه کاهش تحریم‌ها سودی نخواهد برد.»

وی گفت: «سرمایه‌های ایران باید به حساب‌هایی مشخص منتقل شود تا فقط برای اهداف بشردوستانه مورد استفاده قرار گیرد.»

این توافق شکننده در حالی صورت می‌گیرد که دولت جو بایدن و مقامات ایران تاکنون نتوانسته‌‌اند برای بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که دونالد ترامپ پیش‌تر از آن خارج شده بود به تفاهم دست یابند.

تهران: نحوه استفاده از دارایی‌های آزده شده دست خودمان است

بر خلاف آنچه مقامات آمریکایی بر آن تاکید دارند، تهران می‌گوید که نحوه استفاده از دارایی‌های آزاد شده کاملا در اختیار ایران است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص تصریح کرد: «نحوه بهره‌برداری از منابع و دارایی‌های مالی رفع توقیف شده در اختیار جمهوری اسلامی ایران بوده و این منابع برای نیازهای مختلف کشور حسب تشخیص مراجع ذیصلاح هزینه خواهد شد.»

آگهی

در این بیانیه همچنین آمده است: «آزادسازی و رفع محدودیت از منابع مالی جمهوری اسلامی ایران که غیرقانونی و به بهانه نگرانی بانک‌های خارجی از تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده مسدود شده یا استفاده از آنها سخت شده است، همواره در دستور کار وزارت امور خارجه قرار داشته است.»

علی باقری،‌ معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران نیز با اشاره توافق صورت گرفته میان تهران و واشنگتن تاکید کرد: ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود را دریافت کرده‌ است.

از سوی دیگر معاون سیاسی رئیس جمهوری ایران نیز در واکنش به این توافق اعلام کرد که زندانیان آمریکایی پس از انتقال وجوه مسدود شده در کره‌جنوبی آزاد خواهند شد.

محمد جمشیدی با انتشار توئیتی تصریح کرد: «بعد از آزاد شدن پول های ایران در عراق، فرایند آزادسازی کل دارایی‌های ایران در کره جنوبی نیز آغاز شده است. تا زمان انتقال کامل پول‌ها، زندانیان مدنظر آمریکا همچنان در ایران باقی می‌مانند.»

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آبرام پالی در ملاقات با فرزندان جمشید شارمهد: امیدواریم او دوباره بتواند در کنار عزیزانش باشد

رسانه‌های کره جنوبی: شش میلیارد دلار دارایی‌ ایران به سوئیس منتقل شد

اقدام هماهنگ آمریکا و بریتانیا در تحریم کشتی‌ها، شرکت‌ها و افراد مرتبط با برنامه پهپادی ایران