پوتین: به کشورهای آفریقایی هزاران تن غلات رایگان می‌دهیم

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه سمت راست، و فیلیپه نیوسی، رئیس جمهور موزامبیک سمت چپ در حاشیه اجلاس سران روسیه و آفریقا ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۳
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه سمت راست، و فیلیپه نیوسی، رئیس جمهور موزامبیک سمت چپ در حاشیه اجلاس سران روسیه و آفریقا ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۳ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در دومین دوره از اجلاس روسیه و آفریقا در سن‌پترزبورگ گفته است با وجود تحریم‌های غرب که صادرات غلات و کودهای شیمیایی را برای این کشور دشوار کرده است، ظرف چند ماه ده‌ها هزار تن غلات رایگان به کشورهای آفریقایی هدیه خواهد داد.

آگهی

آقای پوتین در اولین روز اجلاس گفت کشورش آماده است برای ایفای نقش حیاتی در امنیت غذایی جهانی، «جایگزین صادرات غلات اوکراینی به آفریقا» شود.

این نشست که روز پنج‌شنبه ۲۷ ژوئیه آغاز شد به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.

او همچنین مدعی شد در ۳ تا ۴ ماه آینده به ۶ کشور(بورکینافاسو، زیمبابوه، مالی، سومالی، جمهوری آفریقای مرکزی و اریتره) بین ۲۵ تا ۵۰ هزار تن غلات رایگان تحویل خواهد داد. به گفته آقای پوتین از مجموع ۶۰ میلیون تن غلات صادر شده روسیه در سال گذشته ۴۸ میلیون تن آن گندم بوده است.

روسیه و اوکراین هر دو از بزرگترین صادرکنندگان غلات در جهان هستند. کرملین در روزهای گذشته از توافق دریای سیاه که به اوکراین اجازه می‌داد غلات خود را ایمن از طریق دریا صادر کند، خارج شد. مسکو پس از خروج از این توافقنامه حملات سنگین خود را به بنادر اودسا آغاز کرد. سه بندر این منطقه تنها بنادری بودند که تحت قرارداد غلات در اوکراین فعالیت داشتند.

پوتین در پاسخ به انتقادات غرب مدعی شد، خواسته‌هایش برای صادرات محموله‌های کشاورزی روسیه برآورده نشده است.

با ادامه تنش‌ها آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از کرملین خواست به اجرای توافقنامه دریای سیاه بازگردد و گفت «وقتی قیمت غذا بالا بروند تاوانش را همه خواهند پرداخت. این مخصوصا برای کشورهای آسیب‌پذیر که برای تغذیه شهروندانشان مشکلاتی دارند، ویران کننده است.»

به گفته آقای پوتین «به لطف توافق دریای سیاه که حالا منسوخ شده، بیش از ۷۰ درصد غلات صادراتی اوکراین به کشورهایی با درآمد بالا یا درآمد بالاتر از متوسط، از جمله در اتحادیه اروپا صادر می‌شد.»

او در ادامه افزود به دنبال اعمال تحریم‌ها از سوی غرب (در پی جنگ با اوکراین) حتی از ارسال کود رایگان روسیه به کشورهای فقیر جلوگیری شده است.

آقای پوتین همچنین گفت: «کشورهای غربی از یک طرف مانع عرضه غلات و کودهای شیمیایی ما می‌شوند و از سوی دیگر ریاکارانه ما را به خاطر وضعیت بحرانی کنونی در بازار جهانی غذا سرزنش می‌کنند.»

غزالی عثمانی، رئیس اتحادیه آفریقا در بخش دیگری از این نشست با تاکید بر «همزیستی مسالمت آمیز» بین روسیه و اوکراین عنوان کرد، این امر جان کسانی را که به صادرات مواد غذایی وابسته هستند نجات می‌دهد.

منابع روسی می‌گویند از نماینده ۴۹ کشور حاضر در این نشست ۱۷ نفرشان از رهبران کشورهای آفریقایی هستند. اولین دوره اجلاس روسیه و آفریقا در سال ۲۰۱۹ با حضور ۵۴ کشور در سوچی برگزار شد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

به نظر می‌رسد کاهش شرکت کنندگان تا حدی به دلیل تلاش‌های ایالات متحده، فرانسه و دیگر کشورهای غربی برای منصرف کردن رهبران آفریقایی برای حضور در این نشست باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پوتین: آماده احیای توافق صادارت غلات در صورت موافقت با خواسته‌هایمان هستیم

روسیه: توافق «صادرات غلات اوکراین» تمدید نمی‌شود و ارتباطی با حمله پهپادی به پل کریمه ندارد

بازداشت معاون وزیر دفاع روسیه، «اقدامی برای تضعیف سرگئی شویگو»؛ به فرمان پوتین یا نخبگان؟