نتایج یک بررسی نشان داد: ایران رکورددار قطعی اینترنت در سال ۲۰۲۳

عکس تزئینی
عکس تزئینی Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایران در سال جاری میلادی ۱۴ بار اینترنت را در نقاط مختلف کشور به روی شهروندانش قطع کرد و رکورد دار قطعی اینترنت در نیمه اول سال ۲۰۲۳ شد. هند ۹ بار اینترنتش را قطع کرد و پاکستان، اتیوپی، موریتانی، سنگال و ترکیه نیز جزو کشورهایی هستند که حداقل یک بار دسترسی به اینترنت را قطع کرده‌اند.

آگهی

بر اساس گزارش شرکت سرف‌شارک (Surfshark) ارائه‌دهنده فیلترشکن، در نیمه اول سال جاری میلادی به طور کلی ۴۲ مورد جدید قطعی اینترنت از سوی دولت‌‌ها در نقاط مختلف جهان رخ داده است و ۴۰ مورد دیگر از این محدودیت‌های اینترنتی از سال گذشته تا کنون همچنان ادامه دارد. اگر همه این موارد را با یکدیگر جمع کنیم می‌توان گفت ۲.۳۵ میلیارد نفر در ۲۹ کشور مختلف در سال ۲۰۲۳ در دوره‌‌های زمانی مختلف قطعی اینترنت را تجربه کرده‌اند.

سرکوب اعتراضات

دولت ایران  با شروع جنبش زن‌، زندگی،آزادی و خشونت پلیس که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از معترضان شد، دسترسی به اینترنت را بارها قطع و محدود کرده است، هند نیر در پی تنش‌ با سیک‌ها دسترسی به اینترنت را برای ۲۷ میلیون نفر قطع کرد و ۱۱۲ نفر را بازداشت کرد.

گابریل راکایتیت کراساوسکه، سخنگوی شرکت سرف‌شارک گفت: «میلیاردها نفر در معرض محدودیت‌های اینترنتی قرار دارند و این محدودیت‌های با سرعت در حال افزایش است. محدودیت‌های اینترنتی اغلب در مواقع ناآرامی‌های سیاسی مانند اعتراض‌ها، انتخابات بحث‌برانگیز یا حتی اقدام نظامی اتفاق می‌افتد که در این زمان است که مردم بیش از همه نیاز به ارتباط با یکدیگر دارند.»

علاوه بر کشورهای ایران و هند، روسیه نیز از جمله کشورهایی است که محدودیت‌های اینترنت برای شهروندانش ایجاد کرده است، این کشور توییتر، فیس بوک و اینستاگرام را به دنبال تهاجم خود به اوکراین در سال ۲۰۲۲ ممنوع کرد و این محدودیت ها هنوز به قوت خود باقی است. با این حال، به نظر می‌رسد بسیاری از روس‌ها از فیلنرشکن برای ادامه دسترسی به خدمات ممنوعه استفاده می کنند.

در برزیل نیز یک قاضی دستور ممنوعیت پلت‌فرم پیام رسانی تلگرام را صادر کرد. چین نیز سال‌هاست با محدودیت‌های شدید دسترسی به اکثر خدمات غربی را در کشور مسدود و سانسور کرده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

سرویس‌هایی که اغلب در کشورهای مختلف مسدود می‌شوند عبارتند از فیس بوک، توییتر، یوتیوب، اینستاگرام، تلگرام، واتس اپ و تیک تاک.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا حکومت ایران با افزایش فشارها و برخورد با زنان با پوشش اختیاری قصد ایجاد رعب برای مخالفان دارد؟

از حکومت نظامی تا قطعی اینترنت؛ برخی «شایعات» اعتراضات فرانسه که رسانه‌های ایران بر آن دامن زده‌اند

آیا «آخرالزمان اینترنتی» در راه است؟