سانتیاگو آباسکال؛ رهبر راست افراطی اسپانیا کیست و طرفدار چه چیزی است؟

سانتیاگو آباسکال رهبر راستگرایان افراطی در اسپانیا
سانتیاگو آباسکال رهبر راستگرایان افراطی در اسپانیا Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در آستانه برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در اسپانیا، نام سانتیاگو آباسکال و حزب راست افراطی بار دیگر مطرح شده است. «وُکس» روی کاغذ شانس آن را دارد که در دولت حاکم بعدی اسپانیا سهم داشته باشد.

آگهی

سانتیاگو آباسکال، رهبر حزب راست افراطی وُکس، هفته‌های اخیر و در آستانه رقابت‌های انتخاباتی پارلمان اسپانیا به شهرهای مختلف این کشور سفر کرده است تا مانیفست ملی‌گرا، ضد اروپایی، ضد فمینیستی، از نظر اجتماعی محافظه‌کار و از نظر اقتصادی لیبرال حزبش را تبلیغ کند.

هرچند این مرد ۴۷ ساله جوانترین نامزد انتخابات زودهنگام ۲۳ ژوئیه لقب گرفته است، با این حال حزبی که ۹ سال پیش تأسیس کرد اکنون سومین جریان انتخاباتی بزرگ اسپانیا به شمار می‌رود.

این چهره افراطی سیاست اسپانیا از ««فرزندان بازرگانان، کارگران، دانشجویان، پزشکان، قضات، ماهیگیران و کشاورزان» خواسته است تا برای رویارویی با «دشمنان اسپانیا» (دولت سوسیالیست پدرو سانچز) به او بپیوندند.

حزب وُکس هرچند در انتخابات محلی ماه مه توانست دو برابر رای کسب کند، با این حال برخی تحلیلگران می‌گویند که این حزب سقف محبوبیت خود را پر کرده است. مطابق نظرسنجی‌ها احتمالا کرسی‌های پارلمان متعلق به وُکس از ۵۲ کرسی در انتخابات گذشته به ۳۵ کرسی در انتخابات پیش رو کاهش خواهد یافت.

با این حال این همه ماجرا نیست. چرا که اگر حزب پیشتاز «مردم» (PP) مطابق پیش‌بینی‌ها از کسب اکثریت مطلق بازبماند، آن‌گاه ممکن است برای در دست گرفتن دولت به حزب وُکس رو بیاورد.

سانتیاگو آباسکال کیست؟

سانتیاگو آباسکال متولد بیلبائو و فارغ‌التحصیل جامعه‌شناسی از منطقه باسک است. پدر و پدربزرگش در دولت‌های منطقه‌ای یا محلی مشغول به کار بوده‌اند و خود او در ۱۸ سالگی به حزب راست میانه «مردم» پیوست. در ۲۳ سالگی هم به عنوان یکی از اعضای این حزب به پارلمان باسک راه یافت.

آقای آباسکال پس از یک دوره درگیری داخلی با اعضای حزب بر سر نحوه رسیدگی به فساد و چالش‌های جدایی‌طلبانه، در سال ۲۰۱۳ از حزب انشعاب کرد و حزب وُکس را با هدف لغو خودمختاری منطقه‌ای و پارلمان‌ها تأسیس کرد. موضوعی که پس از شکست استقلال کاتالونیا در سال ۲۰۱۷ مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

عکس: آسوشیتد پرس
سانتیاگو آباسکال در سال ۲۰۱۳ حزب راست افراطی وُکس را تاسیس کردعکس: آسوشیتد پرس

کسانی که با «سانتی» کار می‌کنند، او را فردی برون‌گرا و طرفدار موتور و شکار توصیف می‌کنند که دوست دارد شوخی کند اما در کارش جدی است. او دو بار ازدواج کرده و و دارای چهار فرزند است. شریک زندگی او در حال حاضر یک اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی است.

سیاست های وُکس چیست؟

این حزب می‌گوید برنامه‌هایش شامل کاهش مالیات بر درآمد، مقابله با اختلاس، کاهش هزینه‌های عمومی و افزایش معافیت‌های مالیاتی برای خانواده‌های پرجمعیت است.

پیشنهاد اخراج مهاجران غیرقانونی و اعمال محاصره دریایی برای جلوگیری از ورود آنها، بسته شدن مساجد ترویج‌گر «اسلام افراطی یا جهاد» و در عین حال حمایت از مهاجرت برای تامین نیازهای بازار کار اسپانیا و از ملیت‌هایی با زبان یا فرهنگ مشترک از برنامه‌های این حزب به شمار می‌رود.

این حزب همچنین متعهد شده است که قوانین پیشرو در مورد حقوق تراجنسیتی، سقط جنین، حقوق حیوانات و همینطور مرتبط با تغییرات اقلیمی را که توسط دولت سانچز تبلیغ می‌شوند لغو کند.

عکس: خبرگزاری فرانسه
تبلیغات خیابانی در کارزارهای انتخاباتی اسپانیاعکس: خبرگزاری فرانسه

دستاوردهای سیاسی حزب وُکس چه بوده است؟

این حزب اولین جایگاه سیاسی خود را در دسامبر ۲۰۱۸ با کسب ۱۲ کرسی در پارلمان منطقه‌ای اندلس به دست آورد. وُکس در انتخابات سراسری در آوریل ۲۰۱۹، تعداد ۲۴ کرسی پارلمانی کسب کرد و هفت ماه بعد در یک رای‌گیری مجدد به ۵۲ کرسی رسید.

میگل آنخل مورادو، تحلیلگر سیاسی، پیش‌بینی می‌کند که وُکس به سقف ظرفیت خود رسیده است و آرای خود را به نفع حزب محافظه‌کار «مردم» از دست خواهد داد، هرچند برای سال‌های آینده «یک حزب کوچک‌تر و واقعاً راست افراطی» باقی می‌ماند و یک نقطه ثابت در سیاست اسپانیا خواهد بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آیا وُکس به دیگر احزاب راست افراطی اروپایی نزدیک است؟

راست افراطی در مجارستان به تنهایی و در ایتالیا و فنلاند در ائتلاف با راست میانه حاکمیت را در دست دارد.

در انتخابات پارلمان اروپا در ژوئن ۲۰۲۴ انتظار می‌رود راستگرایان رای قابل توجهی را کسب کنند، امری که می‌تواند پیامدهایی بر سیاست‌های آب و هوایی، حقوق اجتماعی یا مهاجرت در قاره اروپا داشته باشد.

سانتیاگو آباسکال روز ۱۳ ژوئیه در والنسیا میزبان یک گردهمایی مشترک با مارین لوپن فرانسه از فرانسه، ویکتور اوربان از مجارستان و جورجا ملونی از ایتالیا بود و وُکس را به در دست گرفتن «نقش رهبری و تعیین‌کننده» در دولت بعدی تشویق کرد.

نتایج آخرین نظرسنجی‌ها از انتخابات پارلمانی اسپانیا نشان می‌دهد حزب مردم (PP) از سوسیالیست‌های حاکم پیشی گرفته، با این حال حائز اکثریت مطلق آرا نخواهد شد و برای تشکیل دولت به حمایت راست افراطی نیاز دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیروزی تاریخی راست افراطی‌ ضد مهاجران در انتخابات محلی اسپانیا

رئیس سابق دولت خودمختار کاتالونیای اسپانیا: در آستانه بازپس‌گیری کنترل منطقه هستیم

روبیالس در پرونده بوسه اجباری با خطر محکومیت به دو سال و نیم زندان روبرو است