انتصاب یک کارشناس آمریکایی برای پستی حساس در اتحادیه اروپا؛ ماکرون: «شبهه‌برانگیز» است

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه از تصمیم مارگارت وستاگر، رئیس دایره ضدانحصار اتحادیه اروپا برای استخدام یک اقتصاددان آمریکایی به جای یک کارشناس اروپایی به شدت انتقاد کرد.

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه از تصمیم «مارگارت وستاگر»، رئیس دایره ضدانحصار اتحادیه اروپا برای استخدام یک اقتصاددان آمریکایی به جای یک کارشناس اروپایی به شدت انتقاد کرد.

آقای ماکرون انتصاب «فیونا اسکات مورتون» آمریکایی در یک پست کلیدی اتحادیه اروپا را که ماموریتش تنظیم مقررات رقابتی نظارت بر عمکرد غول‌های فناوری است «شبهه‌برانگیز» خواند و گفت که منتظر پاسخ‌های کمیسیون اروپا است.

اظهارات انتقادآمیز آقای ماکرون در این خصوص در حاشیه نشست مشترک سران اتحادیه اروپا با روسای کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب در بروکسل، درست پیش از جلسه پرسش و پاسخ مارگارت ویستاگر، نایب رئیس نهاد اجرایی اتحادیه با نمایندگان پارلمان اروپا ایراد شد.

این انتصاب که مقدمات آن هفته گذشته اعلام شده بود واکنش‌های انتقادآمیز تندی را در میان مقامات فرانسوی از جمله امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور برانگیخت.

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه نیز پیش‌تر از مسئولان کمیسیون اروپا خواسته بود تا این انتخاب را مورد بازنگری قرار دهند.

این در حالیست که چنین درخواستی با استقبال از سوی بروکسل مواجه نشد و مسئولان کمیسیون اروپا تاکید کردند که «هیچ دلیلی» برای تجدید نظر در آن نمی بینند.

امانوئل ماکرون روز سه شنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران در این خصوص گفت: «اگر ما هیچ محقق و کارشناس اروپایی در این سطح نداریم که توسط کمیسیون استخدام شود، پس سیستم‌های دانشگاهی ما در اروپا باید با مشکلات بسیار بزرگی روبرو باشند.»

وی همچنین بر نبود نگرشی متقابل از سوی ایالات متحده و یا چین برای انتصاب اروپایی‌ها در مراکز حساس تصمیم‌گیری و سپردن چنین نقشی به افراد خارجی تاکید کرد.

این در حالیست که ماگارت وستاگر در جلسه پرسش و پاسخ با نمایندگان پارلمان اروپا از تصمیم خود دفاع کرد؛ در این نشست اما برخی از قانونگذاران فرانسوی او را به خاطر انتخابش سرزنش کردند و خواستار تجدید نظر در این تصمیم شدند.

نمایندگان معترض پارلمان اروپا در این میان به سمت‌های پیشین خانم اسکات مورتون به عنوان تحلیل‌گر ارشد اقتصادی در بخش ضد انحصار وزارت دادگستری ایالات متحده طی سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ و یا فعالیت به عنوان مشاور شرکت‌های بزرگ فناوری مانند آمازون، اپل و مایکروسافت اشاره کرده و این انتصاب را زیر سوال برده‌اند.

آنها در همین راستا تضاد منافع احتمالی و خطر مداخله واشنگتن در تصمیمات اتحادیه اروپا را بواسطه این تصمیم به چالش کشید و محکوم کرده‌اند.

مارگارت وستاگر با این حال همچنان از این انتصاب دفاع کرده و یاد‌آور شده است که کمیسیون در جستجوی بهترین مشاور اقتصادی این پست را برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا نیز باز کرده بود.

اسکات مورتون قرار است به کمیسیون اروپا درباره تحقیقاتش در زمینه «بیگ‌تک» و تنظیم مجموعه‌ای از قوانین ومقررات مهم برای مهار غول‌های فناوری مشاوره دهد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رقابت میان توییتر و تردز ادامه دارد؛ صد میلیون کاربر طی ۵ روز در تردز ثبت نام کردند

پدر هوش مصنوعی برای همیشه شرکت گوگل را ترک کرد؛ آیا باید عواقب بدی از فناوری‌های جدید انتظار داشت؟

ماکرون: اخذ مالیات از غول‌های فناوری مانع توافق تجاری با آمریکا نیست