روسیه طرح تمدید ۹ ماهه دوره ارسال کمک‌های بشردوستانه فرامرزی به شمال غرب سوریه را وتو کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد
شورای امنیت سازمان ملل متحد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روسیه روز سه‌شنبه طرح شورای امنیت سازمان ملل متحد را مبنی بر تمدید ۹ ماهه مکانیسم کمک‌های بشر دوستانه فرامرزی به سوریه، وتو کرد.

آگهی

پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در جریان نشست روز سه‌شنبه این شورا در تلاش بودند تا به مصالحه‌ای برای تمدید دوره پایان یافته اجرای مکانیسم ارسال کمک‌های فرامرزی از جمله غذا، آب و دارو از ترکیه به ساکنان شمال غرب سوریه پیدا کنند که نماینده روسیه مانع از آن شد. 

در ابتدا، سازمان ملل متحد، نهادهای کمک‌رسان و اکثریت اعضای شورا خواستار تمدید حداقل یکساله این مکانیسم برای سازماندهی بهتر کمک‌ها بودند. بر همین اساس، سوئیس و برزیل به عنوان مسئولان این پرونده، پیش‌نویس طرح تمدید ۱۲ ماهه را ارائه کردند. 

اما نماینده روسیه با ارائه طرحی جایگزین، خواستار تمدید این دوره تنها به میزان ۶ ماه شد؛ دوره‌‌ای زمانی که تا کنون برای تمدید این مکانیسم در نظر گرفته می‌شد. 

سوئیس و برزیل با هدف حصول توافق میان اعضا، پیشنهاد بینابینی ۹ ماهه را ارائه کردند که با ۱۳ رای موافق و تنها یک رای ممتنع از سوی چین مواجه شد ولی روسیه به عنوان عضو دائم شوراکه دارای حق وتو است، آن را رد کرد.

پاسکال بائیریسویل، نماینده سوئیس با ابراز تاسف از این اقدام روسیه، آن را مانعی برای کمک‌رسانی به نیازمندان در دوره سرد زمستان دانست ولی در عین حال تاکید کرد که از یافتن راه‌حلی برای از میان برداشتن این مانع تلاش خواهد کرد. 

در مقابل، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه، غرب را به «تلاش برای تحریک روسیه به استفاده از حق وتو» متهم کرد. 

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

مکانیسم ایجاد شده در سال ۲۰۱۴ به سازمان ملل این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به اخذ مجوز از دولت سوریه، کمک‌های بشردوستانه را به مردم مناطق تحت سلطه شورشیان در شمال غرب این کشور برساند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگنده‌های روسیه برای ششمین بار در این ماه یک پهپاد آمریکا را بر فراز سوریه هدف قرار دادند

سوریه سرور کارتل‌های مکزیک؛ نقش دمشق و اروپا در چرخه تولید و توزیع کاپتاگون در خاورمیانه چیست؟

یک سازمان غیردولتی: هشت نفر در حملات روسیه به منطقه تحت کنترل شورشیان در سوریه کشته شدند