لوکاشنکو: رئیس گروه واگنر با هزاران جنگجویش در روسیه و خود شاید در مسکو است

Belarusian President Alexander Lukashenko
Belarusian President Alexander Lukashenko Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس روز پنج‌شنبه گفت که یوگنی پریگوژین، رئیس گروه مزدوران واگنر هنوز با هزاران جنگجویش در خاک روسیه است؛ او همزمان گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین قصد کشتن پریگوژین را دارد، رد کرد.

آگهی

شورش واگنر که بزرگترین چالش دورۀ زمامداری ۲۳ ساله پوتین محسوب می‌شد، در ۲۳ ژوئن آغاز شد و یک روز بعد از آن نیز با میانجی‌گری لوکاشنکو به پایان رسید.

در آن زمان اعلام شد که طبق توافق حاصله با واسطه‌گری رئیس جمهوری بلاروس، قرار شده است پریگوژین مزدوران خود را کنار بگذارد و در ازای لغو اتهاماتش از سوی پوتین، به بلاروس برود.

اما لوکاشنکو در اظهارات روز پنج‌شنبه خود مقابل خبرنگاران گفت که پریگوژین و نیروهایش هنوز در روسیه هستند و ممکن است که اصلا به بلاروس نقل مکان نکنند.

با این حال لوکاشنکو افزود که این توافق رعایت شده و او همچنان بر سر حرفش مبنی بر میزبانی از واگنر ایستاده است و به زودی در این باره با پوتین صحبت خواهد کرد.

لوکاشنکو همچنین گفت که بلاروس برخی از مکان‌های نظامی استفاده نشده از دوران شوروی پیشین را به واگنر  پیشنهاد داده است و افزود: «اما واگنر دیدگاه متفاوتی برای استقرار دارد که البته من درباره این دیدگاه‌ها چیزی به شما نمی‌گویم.»

«پریگوژین در پترزبورگ است»

لوکاشنکو که در کاخ ریاست جمهوری در شهر مینسک با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «پریگوژین در قلمرو بلاروس نیست. او در پترزبورگ است. شاید امروز صبح به مسکو رفته باشد.»

لوکاشنکو همچنین گفت که احتمالا سرویس‌های امنیتی روسیه او را زیر نظر داشتند.

بنا به گزارش رویترز، بر اساس داده‌های ردیابی پرواز نیز یک جت تجاری مرتبط با پریگوژین روز چهارشنبه سنت پترزبورگ را به مقصد مسکو ترک و روز پنج‌شنبه به سمت جنوب روسیه حرکت کرده است. با این وجود مشخص نیست که آیا پریگوژین در هواپیما بوده است یا خیر.

این جت بار دیگر در حال پرواز به سمت شمال ردیابی شده است.

لوکاشنکو افزود: «جنگجویان گروه واگنر نیز همچنان در اردوگاه‌های خود، اردوگاه‌های دائمی‌شان هستند و از زمان ترک جبهه‌ها در آنجا مستقر بوده‌اند.»

اردوگاه اصلی گروه واگنر، در ناحیه «مولکینو» واقع در جنوب روسیه و نزدیکی کراسنودار است.

خطر استقرار واگنر در بلاروس

لوکاشنکو در واکنش به نگرانی‌های بلوک غرب از استقرار گروه واگنر در کشورش نیز گفت تا زمانی که خود بلاروس مورد حمله قرار نگیرد، واگنر علیه اوکراین یا هر همسایه دیگری مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

او افزود که نه تنها حضور واگنر را در کشورش خطرناک نمی‌داند بلکه ارتش بلاروس می‌تواند از تخصص واگنر بهره‌مند شود.

«پوتین به وعده‌هایش عمل می‌کند»

به گزارش رویترز، لوکاشنکو در ادامه گفتگویش با خبرنگاران افزود که ولادیمیر پوتین ۳۰ سال است که پریگوژین را می‌شناسد و اینکه واگنر توسط سرویس اطلاعات نظامی روسیه (GRU) تاسیس شده و بهترین نیروی جنگی روسیه بوده است.

او دربارۀ گمانه زنی‌هایی مبنی بر اینکه پوتین قصد «محو» کردن پریگوژین را داشت نیز گفت که برخی در کرملین چنین چیزی را می‌خواستند، اما این کار باعث به راه افتادن یک جنگ داخلی می‌شد.

وی گفت که مسئله انتقال واحدهای واگنر به بلاروس، به تصمیمات کرملین و واگنر بستگی دارد و افزود که روز چهارشنبه با پریگوژین تلفنی صحبت کرده است و پوتین نیز به وعده‌هایش عمل می‌کند.

لوکاشنکو گفت که پریگوژین و واگنر قصد دارند به کار برای روسیه ادامه دهند و پیشنهاد کرد که مزدوران با جنگیدن در سخت‌ترین بخش‌های جبهه اوکراین، تاوان گناهان خود را بپردازند.

کرملین: حرکات پریگوژین را دنبال نمی‌کنیم

رهبر ۶۸ ساله بلاروس همچنین دربارۀ روزهای بحرانی شورش واگنر گفت که وضعیت در اوج خود به قدری جدی بود که نیروهای ویژه بلاروس برای کمک به دفاع از مسکو آماده پرواز بودند.

آگهی

لوکاشنکو گفت: «من و پوتین اجازه دادیم اوضاع از کنترل خارج شود؛ فکر می‌کردیم همه چیز خود به خود حل می‌شود اما نشد.»

پوتین این هفته در جریان نشست سازمان همکاری شانگهای، از «اتحاد» جامعه روسیه هنگام وقوع این حادثه سخن گفت. با این وجود کرملین از گفتگو درباره محل اختفای پریگوژین خودداری می‌کند و دیمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین نیز روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت: «ما حرکات پریگوژین را دنبال نمی‌کنیم، ما نه توانایی و نه تمایلی برای انجام این کار داریم.»

پسکوف همزمان تأیید کرد که عزیمت پریگوژین به بلاروس، یکی از شروط توافق بوده است.

به گزارش رویترز، اگر پریگوژین بدون مجازات به روسیه بازگردد، سؤالات جدیدی درباره اقتدار پوتین در پی این شورش ایجاد خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اوکراین و لهستان: شبه‌نظامیان واگنر وارد بلاروس شدند

پایان شورش مزدوران واگنر؛ گام بعدی پوتین و پریگوژین چه خواهد بود؟

برگزاری انتخابات پارلمانی به سبک بلاروس؛‌ لوکاشنکو همزمان برای هفتمین دوره ریاست جمهوری‌ خیز برداشت