وال‌استریت ژورنال: دلیل حرکت گروه واگنر به سمت مسکو، ناکامی در دستگیری فرماندهان ارشد روسیه بود

یوگنی پریگوژین، رییس گروه مزدور واگنر روز شورش علیه مسکو
یوگنی پریگوژین، رییس گروه مزدور واگنر روز شورش علیه مسکو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی به نقل از مقامات غربی نوشت که یوگنی پریگوژین، رهبر واگنر قصد داشت دو تن از مقامات ارشد نظامی روسیه را در ابتدای شورش روز شنبه دستگیر کند.

آگهی

بر اساس گزارش این روزنامه، نقشه پریگوژین دستگیری سرگئی شویگو، وزیر دفاع و والری گراسیموف، فرمانده ستاد مشترک ارتش روسیه بوده و او قصد داشته زمانی که این دو مقام نظامی در حال بازدید از منطقه‌ای در نزدیکی مرز اوکراین بودند، آنها را دستگیر کند. 

اما سرویس امنیت فدرال روسیه دو روز قبل از عملی شدن این طرح، از آن با خبر شده است و به این ترتیب پریگوژین مجبور شده در آخرین لحظه برنامه‌های خود را تغییر دهد و به سمت مسکو لشکرکشی کند. 

دو منبع امنیتی اروپایی نیز در گفتگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» آمریکا تایید کرده‌اند که پریگوژین به احتمال زیاد مشتاق به دستگیری رهبران نظامی روسیه بوده؛ با این وجود مشخص نیست که آیا برنامه‌‌ای برای انجام این کار داشته است یا خیر.

یکی از مقامات اطلاعاتی اروپا نیز به سی‌ان‌ان می‌گوید که نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی مقامات ارشد امنیتی روسیه تا حدودی از برنامه‌های پریگوژین اطلاع داشته‌اند. با این وجود چیزی در این باره به دیگر اعضا منتقل نکرده‌اند و ترجیح دادند نظاره‌گر اجرای این طرح باشند و شاید هم تصمیم گرفتند به موفقیت آن کمک کنند. 

این مقام می‌افزاید که یکی از نتایج وقوع این شورش یکروزه، از بین رفتن اعتبار ولادیمیر پوتین بود و ممکن است این همان هدفی بوده که آنها دنبال می‌کردند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به نظر می‌رسد علت اصلی درگیری پریگوژین با فرماندهان مسکو، اعلامیه وزارت دفاع روسیه برای استخدام مستقیم نیروهای واگنر بوده است که فعالیت‌های سودآور پرگوژین در روسیه را تعطیل می‌کرد. 

این شورش درنهایت با میانجیگری الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس به پایان رسید و بنا بر اعلام مقامات بلاروس، پریگوژین روز سه‌شنبه وارد این کشور شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لوکاشنکو: از پوتین خواستم پریگوژین را نکشد؛ رهبر مزدوران واگنر در بلاروس به سر می‌برد

«جنگ ترکیبی و فعالیت‌های خصمانه‌ روسیه در سراسر اروپا»؛ ناتو زنگ خطر را به صدا درآورد

مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا: احتمالا دستور قتل ناوالنی را پوتین صادر نکرده است