دانشمندان ژاپنی رشد دوباره دندان‌های آسیب دیده را ممکن می‌کنند

کانوا
کانوا Copyright دندان و دندان پزشکی
Copyright دندان و دندان پزشکی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بدین ترتیب دیگر نیازی به پروتز یا ایمپلنت نخواهد بود و به زودی تنها باید منتظر رشد دوباره‌ دندان‌های آسیب دیده خود باشیم.

آگهی

دانشمندان ژاپنی موفق به کشف روشی درمانی با دارو شدند که منجر به رشد دوباره دندان‌های آسیب دیده به طور طبیعی خواهد شد. این آزمایشات قرار است تا ماه ژوئیه ۲۰۲۴ وارد فاز بالینی بر روی انسان شود.

این پروژه تحقیقاتی که می تواند تا سال ۲۰۳۰ میلادی کاملا محقق شود، سال‌هاست که محققان ژاپنی به سرپرستی پروفسور کاتسو تاکاهاشی را در دانشگاه کیوتو به خود مشغول کرده است و اولین آزمایشات انسانی آن برای ژوئیه ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده است.

ریشه‌ی تحقیق در کشف درمان یک بیماری

همه انسان‌ها به طور معمول ۳۲ دندان دارند. دندان‌های ما در طول زندگی‌مان دوبار رشد می‌کنند، یکبار دندان‌های شیری و پس از آن دندان‌هایی که بین ۶ تا ۱۲ سالگی رشد می‌کنند. اما یک درصد از جمعیت جهان از یک بیماری مادرزادی به نام «آژنزی دندانی» رنج می‌برند که باعث عدم رشد یک یا چند دندان می‌شود. این بیماری نه تنها غذا خوردن بلکه روند تکلم و بلع بیمار را نیز دچار مشکل می‌کند. دانشمندان ژاپنی برای این بیماری دنبال یک درمان پیشرو بودند که با توسعه آن برای رشد دندان‌های آسیب‌دیده انسان‌های سالم نیز رسیدند.

امکان رشد مجدد دندان‌ها به صورت نامحدود

تا کنون تمام آزمایشات بر روی موش‌های مبتلا به این بیماری دندانی انجام شده است. در طی مطالعات، محققان ژنی را کشف کردند که پروتئینی را که در رشد یا عدم رشد دندان نقش دارد، رمزگذاری می‌کند. محققان دریافتند موش‌هایی که فاقد ژن خاصی هستند، تعداد دندان‌هایشان افزایش یافته است. پروتئینی به نام (USAG-1) که توسط این ژن سنتز شده است، رشد دندان‌ها را محدود می کند.

هنگامی که همه چیز طبیعی باشد، روند رشد پس از جایگزینی دائمی دندان متوقف می‌شود، بر این اساس دانشمندان با تمرکز بر روی این پروتئین آنتی بادی را تولید کردند که می‌تواند به طور موقت از عملکرد این پروتئین جلوگیری کرده و به دندان‌های جدید اجازه رشد دوباره بدهد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

در آزمایش‌های سال ۲۰۱۸ میلادی به موش‌هایی که تعداد دندان‌هایشان به طور مادرزادی کم بود، این نوع داروی داده شد که منجر به بیرون آمدن دندان‌های جدید شد. این دارو باعث رشد دندان‌های شیری و سپس دندان‌های دائمی در بزرگسالی شد. نتایج تحقیقات در یک مجله علمی در ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ منتشر شد.

آزمایشات بالینی بر روی انسان

اکنون کار برای آماده سازی دارو برای استفاده انسانی در حال انجام است. بدین‌ترتیب محققان ژاپنی به طور خوش‌بینانه‌ای به دنبال انجام این آزمایش بر روی انسان هستند. باید بررسی شود که این درمان برای انسان بی خطر بوده و عوارض جانبی نداشته‌ باشد.

اولین آزمایش‌ها معمولاً در ژوئیه ۲۰۲۴ میلادی و ابتدا بر روی افراد مبتلا به آژنزی انجام خواهد شد. پروفسور تاکاهاشی تخمین می زند که این شیوه درمان به صورت تجاری و گسترده می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ میلادی به خدمت گرفته شود.

نتیجه کامل این تحقیق بر روی وبسایت تحقیقی  پروفسور تاکاهاشی به زبان ژاپنی موجود است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«تاکسی زایمان» مشوق جدید فرزندآوری در ژاپن

زنی در حال قدم زدن در ساحل کالیفرنیا دندان یک ماستودون باستانی را پیدا کرد

قهرمانان گمنام تحقیقات زیست‌پزشکی؛ چرا وجود موش‌ها برای علم حیاتی است؟