نتایج یک تحقیق: مگس‌ها مگس‌های مرده را ببینند زودتر می‌میرند

مگس میوه
مگس میوه Copyright Sanjay Acharya/Wikipedia
Copyright Sanjay Acharya/Wikipedia
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دانشمندان دریافته‌اند که اگر مگس‌های میوه هم‌نوعان بیجان دیگر خود را ببینند، عمرشان کوتاه‌تر می‌شود.

آگهی

محققان در دانشگاه میشیگان آمریکا می‌گویند مگس‌های میوه، که به مگس سرکه نیز معروف هستند، در صورت مشاهده لاشه دیگر مگس‌ها به وضعیتی معادل افسردگی در انسان‌ها مبتلا می‌شوند. امری که باعث تسریع در پیری و مرگ زودرس در این حشرات شده و حدود ۳۰ درصد از عمرشان کم می‌کند.

در این مطالعه محققان به سرپرستی کریستی گندرون و اسکات پلچر، در دانشگاه میشیگان، مگس‌‌های میوه را در ظروف کوچک پر از غذا به مدت دو روز نگهداری کردند.

برای بررسی بیشتر، دانشمندان به ابزاری بیولوژیکی ویژه ثبت فعالیت مغزی روی آوردند که به آنها کمک می‌کرد دریابند وقتی مگس‌های میوه با لاشه همنوعان مرده‌شان سر و کار دارند، کدام مدارهای مغزی‌شان روشن می‌شود.

طرز کار این آزمایش بدینگونه بود که هر چه سلول‌های عصبی در مغز مگس‌ها فعال‌تر می‌شدند، پروتئین فلورسنت بیشتری تولید می‌کردند.

هنگامی که دانشمندان پس از آزمایش‌ها مغز مگس میوه را تشریح کردند دریافتند که وقتی این حشرات در محیطی پر از مگس‌های مرده پرورش می‌یابند، دو نوع خاص از نورون‌ها به نام‌های آر۲ و آر۴ فعال می‌شوند. وقتی دانشمندان همین نورون‌ها را در مگس‌های میوه سالم تحریک کردند، همان اثر کوتاه‌کننده زندگی را داشت: مگس‌ها با وجود اینکه شاهد لاشه مرده دیگر مگس‌ها نبودند، در سن جوان‌تری مردند.

نویسندگان این مطالعه در مقاله خود آورده‌اند: «با توجه به یافته‌های ما به نظر می‌رسد دیدن همنوعان مرده حالتی 'افسرده‌مانند' را پدید می‌آورد که منجر به کاهش طول عمر در مگس‌ها می‌شود.»

شماری از دانشمندان گمان می‌کنند که مشاهده مگس‌های مرده می‌‌تواند نشانه‌ای از وجود خطر برای مگس‌های زنده باشند. دیدن لاشه‌ها می‌تواند باعث شود مگس‌های در معرض مرگ انرژی بیشتری برای تولید مثل بگذارند و در نتیجه عمرشان کوتاه‌تر شود.

پیشتر مقاله‌ای در سال ۲۰۲۲ نشان داده بود که مگس‌های ماده در معرض لاشه مگس‌های دیگر، تخم‌های بیشتری گذاشته‌اند. هرچند تاثیری بر طول عمر آن‌ها نگذاشته بود.

یک فرضیه دیگر اما این است که طول عمر کوتاهتر ناشی از استرس ناشی از درک مرگ است. استرس مزمن در جانوران منجر به مشکلات سلامتی و کوتاه شدن طول عمر می‌شود و مگس ها نیز می‌توانند استرس بگیرند.

دکتر اسکات پلچر، زیست شناس در دانشگاه میشیگان، در این باره می‌گوید : «اگر ناگهان خود را در دریایی از انسان‌های مرده ببینیم، بسیار استرس‌زا خواهد بود.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

محققان می‌گویند درک بیشتر این مورد که چگونه مغز مگس‌ها قادر به ایجاد تغییر فیزیکی برای تسریع روند پیری می‌شود، می‌تواند راه را برای درمان‌های جهت کند کردن روند پیری در انسان‌ها هموار کند.

هرچند پژوهشگران در تعمیم نتایج مطالعه مگس‌های ۳ میلیمتری به انسان‌ها که اندازه‌شان ۴۰۰ برابر آن‌هاست محتاط هستند، با این حال می‌گویند این تحقیق می‌تواند برای افرادی که بیشتر در معرض مشاهده مرگ هستند (نظیر نیروهای نظامی و کادر درمانی) مفید باشد.

نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی Plos Biology منتشر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بزاق پشه و واکسنی برای تمام بیماری‌های همه‌گیر؛ آیا ممکن است؟

پیشرفتی بسیار بزرگ در درمان ناشنوایی مادرزادی کودکان با ژن درمانی

دانشمندان رشد قلب یک نوزاد را پس از عمل پیوند قلب «پیشرفتی بزرگ» می‌دانند