فیروز نادری، دانشمند ایرانی-آمریکایی و از مدیران پیشین ناسا درگذشت

فیروز نادری به همراه انوشه انصاری به نمایندگی از اصغر فرهادی، جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان اسکار را دریافت کردند
فیروز نادری به همراه انوشه انصاری به نمایندگی از اصغر فرهادی، جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان اسکار را دریافت کردند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فیروز نادری، دانشمند ایرانی-آمریکایی و از مدیران پیشین سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا معروف به «ناسا» روز جمعه ۹ ژوئن (۱۹ خرداد) در بیمارستانی در آمریکا درگذشت.

آگهی

محمد عیسایی، خواهرزاده آقای نادری خبر درگذشت دایی خود را در صفحه اینستاگرامش اعلام کرد.

آقای نادری هفته گذشته در صفحه فیسبوکش با انتشار عکسی از خود بر تخت بیمارستان، خبر داده بود که او در پی پایین آمدن ضربان قلب و بیهوشی ناگهانی و افتادنش، سرش به دیوار برخورد کرده و همین ضربه باعث آسیب به نخاع و فلج شدن بخشی از بدن او شده است.

فیروز نادری که بیش از ۳ دهه در ناسا فعالیت کرده بود در زمستان سال ۲۰۱۶ میلادی از این سازمان بازنشسته شد.

اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی به هنگام بازنشستگی آقای نادری، یک سیاره را به نام این دانشمند ایرانی‌-آمریکایی نامگذاری کرد.

او که متولد شیراز بود، پس از اتمام تحصیلات متوسطه در ایران به آمریکا مهاجرت کرد و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی برق پی‌گرفت. آقای نادری دوره کارشناسی خود را در دانشگاه ایالتی آیووا و کارشناسی ارشد و دکترای خود را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به پایان رساند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

این دانشمند ۷۷ سالۀ ایرانی‌-آمریکایی در سال‌های گذشته و به ویژه پس از بازنشستگی از ناسا بر فعالیت‌های مدنی و سیاسی خود افزود.

فیروز نادری به همراه انوشه انصاری، نخستین زن فضانورد ایرانی به نمایندگی از اصغر فرهادی، کارگردان شناخته‌شده ایرانی با حضور در هشتاد و نهمین مراسم اسکار، جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان را دریافت کردند. آقای فرهادی به خاطر اعتراض به فرمان دونالد ترامپ، زئیس جمهور وقت آمریکا مبنی بر منع ورود مهاجران به این کشور در این مراسم اسکار حضور نداشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عباس معروفی، خالق سمفونی مردگان، فریدون سه پسر داشت و گرداننده نشریه گردون در برلین درگذشت

کاخ سفید از ناسا خواست برای کره ماه استانداردهای زمانی تعیین کند

چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟