آتش‌سوزی گسترده در کبک کانادا؛ نیویورک در مه نارنجی‌رنگ غرق شد

مجسمه آزادی در مه
مجسمه آزادی در مه Copyright Yuki Iwamura/AP
Copyright Yuki Iwamura/AP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آتش‌سوزی‌های عظیم سراسر کبک کانادا را در برگرفته است و این دومین استان پرجمعیت کانادا بی‌صبرانه در انتظار کمک‌های بین‌المللی است. دود حاصل از ۴۰۰ آتش‌سوزی در کانادا حالا به ایالات متحده رسیده و تنفس را برای بیش از ۱۰۰ میلیون آمریکایی دشوار کرده است.

آگهی

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید گفت: « این رویداد نشانه دیگری از تاثیرات نگران‌کننده تغییرات اقلیمی بر زندگی روزمره ما است.»

این آتش‌سوزی‌های بی‌سابقه که ابتدا استان‌های آلبرتا در غرب و نوا اسکوشیا در شرق کانادا را دربر گرفت اکنون کبک را محاصره کرده است. بنابر اعلام انجمن حفاظت از جنگل‌ها در برابر آتش‌سوزی، در حال حاضر بیش از ۱۴۰ آتش‌سوزی فعال است که صدتای آن‌ها از کنترل خارج‌اند. تا عصر دوشنبه هم امید به هیچ بارش قابل توجهی نیست.  

فرانسوا لوگو، نخست‌وزیر استان کبک می‌گوید: «با کادری که در حال حاضر در اختیار داریم، به طور همزمان تنها می‌توانیم حدود ۴۰ آتش‌سوزی را پوشش دهیم. به همین دلیل باید روی مناطقی که وضعیت اضطراری‌ دارند تمرکز کنیم.» 

کبک صد‌ها آتش‌نشان را برای مهار این آتش‌سوزی‌ها به کار گرفته است. همچنین ۱۰۰ آتش‌نشان قرار است روز جمعه برای کمک از فرانسه وارد این استان شود و کبک امیدوار است بتواند در مجموع ۱۲۰۰ نفر را برای مبارزه با این آتش‌سوزی‌ها به کارگیرد.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا عصر چهارشنبه پس از گفتگو با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت: «تا کنون صدها آتش‌نشان آمریکایی به کانادا رسیدند و بقیه نیز در راه‌اند.»

کاخ سفید نیز روز پنجشنبه اعلام کرد: «جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا دستور داده است تا تمام تجهیزات آتش‌نشانی فدرال برای اطفای هرچه سریع‌تر آتش‌سپزی‌های کانادا به کار برده شود.»

جاستین ترودو در توئیتر خود نوشت: «افزایش شمار چنین آتش‌سوزی‌هایی به دلیل تغییرات اقلیمی است.»

مقامات کانادایی می‌گویند مساله تجهیزات و نیروی انسانی در روزهای آینده تعیین‌کننده خواهد بود.

کانادا به دلیل موقعیت جغرافیایی خود سریع‌تر از دیگر نقاط زمین گرمایش ناشی از تغییرات اقلیمی را تجربه می‌کند و به همین دلیل در سال‌های اخیر بستر رویداد‌های شدید اقلیمی بوده است.

از ابتدای سال تا کنون ۴۴۳ آتش‌سوزی در استان کبک به ثبت رسیده که این بیش از دو برابر میانگین ده سال گذشته است. همچنین در ده سال اخیر حدود ۲۳۰۰ آتش‌سوزی ثبت شده و بیش از ۳.۸ میلیون هکتار جنگل از بین رفته است که بسیار بالاتر از دهه‌های پیشین است.

در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار کانادایی در سراسر این کشور منازل خود را تخلیه کردند که بیش‌تر آن‌ها ساکنین کبک هستند. دولت قصد دارد شرایط را برای تخلیه ۴ هزار نفر دیگر نیز آماده کند.

نیویورک غرق در مه نارنجی‌رنگ

‌دود و غبار حاصل از آتش‌سوزی به شمال آمریکا هم رسیده است. حریق نیویورک را غرق در مه نارنجی‌رنگ ساخته و دوباره صورت برج‌نشینان منهتن را در زیر ماسک‌های فراموش شده دوران کرونا پنهان نموده است. 

دید به حدی دشوار است که آژانس هوانوردی غیرنظامی ترافیک هوایی را کاهش داده و حتی برخی پرواز‌ها را لغو کرده است.  

ED JONES/AFP
نیویورک غرق در مه نارنجیED JONES/AFP

دولت آمریکا از ساکنینی که مشکلات تنفسی دارند خواسته است تا «احتیاط‌های لازم» را در برابر بد‌تر شدن کیفیت هوا انجام دهند.

آژانس حفاظت از محیط زیست اعلام کرد: «بیش از صد میلیون نفر تحت تاثیر این افت کیفیت هوا قرار دارند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آتش‌سوزی‌های جنگلی در کانادا؛ مقام‌های بریتیش کلمبیا به ده‌ها هزار نفر دستور تخلیه دادند

دود ناشی از آتش‌سوزی‌ جنگل‌های کانادا به نروژ هم رسید

آتش‌سوزی در هامبورگ؛ پلیس آلمان نسبت به احتمال انتشار مواد سمی هشدار داد