حقوق بشر وعادی سازی روابط با اسرائیل؛ بلینکن درعربستان با محمدبن سلمان گفتگو کرد

دیدار محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در جده، ۷ ژوئن ۲۰۲۳
دیدار محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در جده، ۷ ژوئن ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در نخستین روز سفر خود به جده با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دیدار و در مورد حقوق بشر، عادی‌سازی روابط بین ریاض و اسرائیل و درگیری در سودان گفتگو کرد.

آگهی

یک مقام آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرد که « دوطرف مکالمه‌ای باز و صمیمانه» داشتند و بلینکن موضوع حقوق‌بشر را « به طور کلی و با توجه به مسائل خاص» با محمد بن سلمان مطرح کرد. در این دیدار درمورد نقاط همگرایی و همچنین مسائل مورد اختلاف دوکشور نیز بحث شد.

به گفته‌ی این مقام آمریکایی دو طرف در مورد ظرفیت عادی‌سازی روابط با اسرائیل گفتگو کردند و بر ادامه‌ گفت‌وگوها در این‌باره به توافق رسیدند.

درگیری در سودان

گفت وگوها میان دو کشور ایالات متحده و عربستان به عنوان دو میانجی در درگیری سودان که تاکنون موفق به ایجاد آتش‌بس میان طرفین متخاصم آتش‌بس نشده‌اند، ادامه یافت.

در این میان آمریکا برای از سر گرفتن گفتگوها میان نمایندگان دو طرف درگیر، در صورت «جدیت» آن‌ها نسبت به آتش‌بس که به ارسال کمک‌های بشردوستانه کمک می کند، آمادگی خود را اعلام کرد.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

جنگ سودان که از ۱۵ آوریل میان ژنرال‌ها عبدالفتاح برهان، فرمانده ارتش و رئیس حکومت موقت و دیگری محمد حمدان دقلو، معاون پیشین و فرمانده شبه نظامیان موسوم به نیروهای پشتیبانی سریع سودان آغاز شده است، تاکنون بیش از ۱۸۰۰ کشته، بیش از یک و نیم میلیون آواره و پناهنده برجای گذاشته است.

متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که «بلینکن و بن‌سلمان بر تعهد خود به ثبات، امنیت و رفاه در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن، از جمله پایان دادن به درگیری در یمن» تاکید کردند.

ائتلاف علیه داعش

آنتونی بلینکن در روز دوم سفر خود در روز چهارشنبه ۷ ژوئن برای شرکت در نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس به ریاض می‌رود. او به همراه همتای سعودی خود ریاست مشترک این نشست را که از سال ۲۰۱۴ ایجاد شده و ده ها کشور را در ائتلافی علیه داعش گردهم می‌آورد بر عهده دارد.

پیچیدگی روابط میان ریاض و واشنگتن

روابط بین واشنگتن و ریاض پیچیده است چرا که دولت جو بایدن عربستان را به نقض حقوق بشر و تأثیرگذاری بر قیمت نفت متهم کرده است و این سفر سه روزه در شرایطی انجام می شود که روابط تاریخی بین عربستان سعودی و ایران و سوریه به عنوان دو دشمن ایالات متحده، رو به گرمی‌ است.

از سوی دیگر فعالان حقوق بشر روز سه شنبه از وزیرامورخارجه آمریکا خواسته بودند تا مساله حقوق بشر را با مقامات سعودی در میان بگذارد. یکی از آنها عبدالله القحطانی پسر محمد القحطانی یک شهروند آمریکایی است که مدت‌هاست از پدرش که به ده سال حبس در عربستان محکوم شده‌ است بی خبر است.

AP Photo
سخنرانی آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا در آی‌پک، ۵ ژوئن ۲۰۲۳AP Photo

بلینکن در سخنرانی روز دوشنبه خود در واشنگتن در لابی طرفدار اسرائیل (کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل معروف به آی‌پک ) از «منفعت امنیت ملی کشورش در ترویج عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی» سخن گفته بود.

در سال‌های اخیر، امارات متحده عربی، بحرین و مراکش روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی کرده‌اند و از دهه‌ها اجماع عربی که برقراری روابط با اسرائیل را مشروط به حل مسئله فلسطین کرده بودند، فاصله گرفته‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

متخصص امور خاورمیانه: عادی‌سازی روابط تهران و ریاض تحریم‌های آمریکا و پیمان ابراهیم را زیر سوال برد

وزیر امور خارجه اسرائیل: نسبت به برقراری رابطه با عربستان تا یک سال آینده خوشبینم

سازمان دختر شایسته جهان ادعای شرکت نماینده عربستان در رقابت‌های امسال را تکذیب کرد