مسکو: حمله اوکراین در دونتسک را دفع کردیم؛ واگنر: روسیه در اطراف باهموت متحمل شکست‌هایی شد

پیشروی تانک ارتش اوکراین در مناطق نزدیک باهموت
پیشروی تانک ارتش اوکراین در مناطق نزدیک باهموت Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس گروه پیمانکاری نظامی واگنر روز دوشنبه در اظهاراتی متناقض نسبت به ادعای مسکو مبنی بر دفع کامل حملات اوکراین در منطقه دونتسک اعلام کرد که نظامیان روسیه کنترل بخش‌هایی از اراضی تحت تصرف خود در خطوط تماس باهموت را از دست داده‌اند.

آگهی

به گزارش رویترز، اُلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت و مقاومت اوکراین در پاسخ به این سوال که آیا حملات اخیر نشان دهنده آغاز ضد حملات بزرگِ وعده داده شده علیه مهاجمان روسی است؟ گفت: «جنگ تا رسیدن به پیروزی کامل ادامه دارد.»

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ارتش اوکراین صبح یکشنبه با شش گردان مکانیزه و دو گردان تانک حملاتی را در جنوب دونتسک آغاز کرد.

این همان بخش از مناطق نبرد در شرق اوکراین است که مسکو از مدت‌ها پیش نسبت به تلاش کی‌یف برای نفوذ از آن به قلمرو تحت کنترل روسیه گمانه‌زنی کرده بود.

وزارت دفاع روسیه بامداد روز یکشنبه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «دشمن حملات گسترده‌ای را در پنج بخش از مناطق نبرد در جنوب دونتسک آغاز کرده است.»

در این بیانیه ضمن تاکید بر این که «هدف دشمن شکستن خط دفاعی ما در آسیب‌پذیرترین بخش از منطقه نبرد (در دونتسک) از دید خود بود» تاکید شده است که نیروهای اوکراینی در این حملات موفقیتی بدست نیاورده و در تحقق اهدف خود ناکام بوده‌اند.

مسکو همچنین مدعی شد که نظامیان روسیه ۲۵۰ سرباز اوکراینی را کشته و ۱۶ تانک، ۳ خودروی جنگی پیاده نظام و ۲۱ خودروی زرهی جنگی را منهدم کردند.

رئیس واگنر: نظامیان روسیه کنترل بخشی از اراضی اطراف باهموت را از دست دادند

رویترز در این گزارش با اشاره به این که نمی‌تواند این آمار را به صورت مستقل تایید کند یادآور شده است که هر دو طرف آماری اغراق آمیز از تلفات طرف مقابل ارائه می‌دهند.

این در حالیست که سخنگوی ارتش اوکراین در واکنش به این اظهارات به رویترز گفت: «ما چنین اطلاعاتی نداریم و درباره هیچ نوع اخبار جعلی اظهار نظر نمی کنیم.»

رویترز در ادامه این گزارش آورده است که بنا به ادعای فرمانده نیروهای زمینی ارتش اوکراین، نظامیان این کشور در بخش‌های شمالی دونتسک و نزدیک شهر مورد مناقشه باهموت «رو به جلو حرکت می‌کنند.»

در همین راستا، ویدیو منتشر شده از سوی نیروهای مسلح اوکراین، تصاویری از مواضع روسیه را که زیر آتش حملات قرار دارد به تصویر کشیده است.

در بخشی از این ویدیو نیز اظهارات یوگنی پریگوژین، رهبر شبه نظامیان مزدور واگنر منتشر شده که ضمن تایید عقب نشینی نظامیان روس از شهرک برخیوکا در شمال باهموت، شهری راهبردی برای روسیه در شرق اوکراین، این ناکامی را نوعی «ننگ» توصیف کرده است.

نیروهای مزدورِ تحت فرماندهی یوگنی پریگوژن ماه گذشته با اعلام پیروزی در طولانی ترین نبرد جنگ اوکراین، مدعی تصرف کامل شهر باهموت شدند.

گروه واگنر پس از اعلام فتح کامل باهموت اعلام کرد که نیروهای خود را از این شهر خارج کرده و این بخش از جبهه‌های جنگ را به سربازان ارتش منظم روسیه سپرده است.

از سوی دیگر، برخی منابع به نقل از فرماندار منطقه دونتسک که از سوی مسکو به این منصب گماشته شده اعلام کردند از دشوار بودن شرایط نبرد در خطوط تماس نزدیک به باهموت خبر داده‌اند.

تشدید درگیری‌ها در دونباس

در گزارش روزانه ستاد کل ارتش اوکراین آمده است که طی دو روز گذشته تنها ۲۹ مورد درگیری نظامی در مناطق دونتسک و لوهانسک واقع در شرق اوکراین روی داده است.

این در حالیست که مرکز ارتباطات راهبردی ارتش اوکراین با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که روسیه در مواجه به حملات اخیر به دنبال نشر اکاذیب خواهد بود.

در این اطلاعیه آمده است که «عوامل پروپاگاندای روسیه برای تضعیف روحیه اوکراینی‌ها و گمراه کردن افکار عمومی جامعه خود، اطلاعات نادرستی درباره ضد حمله، جهت‌گیری‌های آن و تلفات ارتش اوکراین منتشر می‌کنند.»

اوکراین در هفته‌های اخیر به‌دنبال تضعیف مواضع روسیه بوده است؛ فرماندهان نظامی این کشور از پیش بدون ارائه جزئیات بیشتر وعده داده بودند که ضد حملات بزرگی را برای بازپس‌گیری مناطق تحت اشغال در شرق و جنوب تدارک دیده‌اند.

آگهی

روسیه ماه گذشته چند بار هدف حملات پهپادی قرار گرفت که مسکو آنها را «حملات تروریستی» اوکراین خواند. این در حالیست که گزارش‌ها از نفوذ نیروهای مسلح طرفدار کی‌یف به منطقه مرزی بلگورود در خاک روسیه حکایت داشت.

مسکو روز یکشنبه بار دیگر تاکید کرد که تلاش جدیدی را برای نفوذ اعضای این گروه‌ها که روسیه آنها را «تروریست» می‌خواند، دفع کرده است.

این در حالیست که به گزارش رویترز، گروه‌های مسلح طرفدار اوکراین مدعی به اسارت گرفتن شماری از سربازان روسیه شده‌‌‌اند.

روسیه در پی تهاجم نظامی خود به خاک اوکراین که ۲۴ فوریه سال گذشته میلادی آغاز شد تاکنون دست کم ۱۸ درصد از آنچه را که در سطح بین‌المللی به عنوان سرزمین اوکراین به رسمیت شناخته می‌شود، تحت کنترل دارد و در این میان چهار منطقه از خاک این کشور را به عنوان قلمرو روسیه معرفی کرده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چین خواستار توقف ارسال سلاح به اوکراین شد؛ بلینکن: بدون خروج روسیه توافق صلح ممکن نیست

آمریکا تایید کرد پنهانی سامانه موشکی دوربرد پیشرفته به اوکراین داده است

ارتش روسیه می‌گوید چندین فروند جنگنده‌ و هواپیماهای ترابری اوکراین را در فرودگاهی منهدم کرده است