نشست محرمانه مدیران نهادهای اطلاعاتی ۲۲ کشور جهان در سنگاپور

نشست امنیتی شانگری-لا در سنگاپور
نشست امنیتی شانگری-لا در سنگاپور Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی می‌گوید مقام‌های ارشد حدود ۲۲ آژانس اطلاعاتی کشورهای جهان در حاشیه اجلاس امنیتی در شانگری-لا سنگاپور در نشستی محرمانه با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

آگهی

بر اساس این گزارش چنین جلساتی که توسط دولت سنگاپور سازماندهی می‌شود چندین سال است که در مکان‌های جداگانه و به صورت محرمانه در حاشیه نشست‌های امنیتی برگزار می‌شود. برگزاری این دیدارها تاکنون رسانه‌ای نشده بود. 

آوریل هاینس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، نمایندگی هیئت اطلاعاتی و امنیتی این کشور را برعهده داشته و همچنین چین هم با وجود تنش‌ها با کشورهای غربی در این نشست حضور داشته است در حالیکه نماینده‌ای از روسیه و اوکراین در این جلسه نبوده است. 

یکی از افراد مطلع در این خصوص به رویترز گفته است: «این نشست به صورت مداوم برگزار می‌شود و کشورهای حاضر در آن تلاش می‌کنند به درک عمیق‌تری از نیات یکدیگر برسند. بخشی از هدف رویداد سنگاپور این است که در شرایطی که امکان برقراری دیپلماسی رسمی سخت‌تر و پرچالش‌تر است، کشورها بتوانند به ویژه در زمانی که تنش‌ها در سطحی بالا قرار دارد با یکدیگر گفتگو کنند و از نیات یکدیگر آگاهی یابند.» 

رویترز برای این گزارش با پنج فرد مختلف صحبت کرده که تمام آنها به دلیل حساسیت موضوع نخواستند نامشان فاش شود. 

با این حال سخنگوی وزارت دفاع سنگاپور در این رابطه می‌گوید: «در حین حضور در شانگری-لا، شرکت‌کنندگان از جمله مقام‌های ارشد سازمان‌های اطلاعاتی از فرصت برای دیدار با همتایان خود استفاده می‌کنند. وزارت دفاع سنگاپور هم ممکن است برخی از این جلسات دو یا چندجانبه را تسهیل کند. شرکت‌کنندگان چنین نشست‌هایی را که در حاشیه یک اجلاس برگزار می‌شود، مفید دانسته‌اند.»

با این حال سفارت آمریکا در سنگاپور اعلام کرد که هیچ اطلاعاتی در مورد این دیدارها ندارد. دولت‌های چین و هند هم به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این رابطه پاسخ ندادند. 

آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزلند شبکه‌ای را به نام شبکه پنج چشم برای جمع‌آوری و به اشتراک گذاشتن طیف گسترده‌ای از اطلاعات راه‌اندازی کرده‌اند و مقام‌های این کشورها به صورت مکرر با یکدیگر ملاقات می‌کنند. اما برگزاری جلسات بزرگتر جامعه اطلاعاتی امری نادر است و تقریبا هرگز در خصوص آن مطلبی منتشر نمی‌شود. 

یک فرد مطلع دیگر در خصوص این نشست به رویترز می‌گوید: «اگرچه جزئیات کمی در مورد بحث‌هایی که در سنگاپور مطرح شده در دسترس است اما جنگ روسیه در اوکراین در مذاکرات روز جمعه در دستور کار قرار داشته است. همچنین ما می‌دانیم که عصر روز پنجشنبه هم رهبران نهادهای اطلاعاتی کشورهای مختلف در یک گردهم‌آیی غیررسمی به بحث و تبادل نظر پرداخته‌اند.» 

یکی از منابع رویترز گفته که هیچ نماینده‌ای از روسیه در این نشست حضور نداشته است. همچنین ولودمیر وی هوریلوف، معاون وزیر دفاع اوکراین که در نشست شانگری-لا شرکت داشت در نشست اطلاعاتی حضور نداشته است.

یکی دیگر از منابع هم در خصوص بحث‌های شکل گرفته در این جلسات گفته که در این نشست بیشتر جنبه مشارکتی و همکاری بوده تا اینکه فضای تقابلی در بین شرکت‌کنندگان شکل بگیرد. 

در نشست اصلی و بزرگ‌تر که در پشت درهای بسته هتل بزرگ شانگری-لا سنگاپور برگزار شد، بیش از ۶۰۰ نماینده از ۴۹ کشور دنیا حضور داشتند و در طی سه روز در جلسات عمومی، دو و چندجانبه با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند. 

در آن نشست اصلی افرادی چون آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، لی شانگ فو، وزیر دفاع چین و همچنین مقام‌هایی از بریتانیا، ژاپن، کانادا، کره‌جنوبی و اندونزی سخنرانی کرده بودند. 

هاینز یکی از نمایندگان آمریکا در گفتگوهای شانگری-لا در جلسه اصلی و در بحث‌ها در خصوص امنیت سایبری در پاسخ به پرسش یک افسر ارتش چین گفته بود که همکاری بین کشورها در این حوزه ضروری است. 

او همچنین در ادامه افزود: «حتی زمانی که بی‌اعتمادی وجود دارد، و حتی زمانی که در واقع با دشمنان واقعی روبرو هستید، کاملا حیاتی است که همچنان تلاش کنید و در مورد موضوعات مورد علاقه دوجانبه همکاری کنید و همچنین سعی کنید پتانسیل تشدید تنش را مدیریت کنید.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

گزارش‌ها در خصوص برگزاری این نشست در حالی منتشر می‌شود که ویلیام برنز، رئيس سازمان سیا ماه گذشته برای گفتگو با همتایان چینی در سفری محرمانه به چین رفته و با مقام‌های این کشور گفتگو کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تلاش برای «استخدام» دیپلمات‌های روس در سازمان‌های اطلاعاتی غربی؛ مسکو سفیر هلند را احضار کرد

«آمریکا ممکن است از سازمان‌های اطلاعاتی‌اش بخواهد تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای را به ایران ببرند»

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا: کرونا ساخت بشر نیست، از نظر ژنتیکی هم دستکاری نشده است