«گل‌محمدی می‌رود و با ساپینتو تمدید نمی‌کنند»؛ گمانه‌زنی‌ها در مورد فرجام نیمکت پرسپولیس و استقلال

یحیی گل محمدی و ساپینتو
یحیی گل محمدی و ساپینتو Copyright خبرگزاری فارس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از پایان فصل پر فراز و نشیب فوتبال ایران، گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های ایران از نیمکت‌های لرزان دو تیم پرطرفدار پایتخت حکایت دارد.

آگهی

تیم فوتبال پرسپولیس در ادامه روند موفقیت‌آمیز سال‌های اخیر خود توانست پس از یک وقفه یک‌ساله، بار دیگر و برای ششمین بار در هفت سال گذشته به عنوان قهرمانی لیگ دست یابد. سرخ‌پوشان تهرانی این موفقیت خود را با شکست رقیب دیرینه در فینال جام حذفی کامل‌تر هم کردند تا بتوانند به هر دو جام قهرمانی فصل لیگ ایران دست یابند. 

نکونام جانشین ساپینتو می‌شود؟

استقلالی‌ها پس از ناکامی در تکرار قهرمانی لیگ برتر که پس از یک دهه در فصل گذشته تجربه کرده‌ بودند، امیدوار به جبران آن با کسب قهرمانی در فینال جام حذفی بودند. اما باز هم نتوانستند در مقابل رقیب سنتی خود حرفی برای گفتن داشته باشند و یک‌بار دیگر دربی را همچون دور برگشت لیگ برتر، واگذار کردند؛ رخدادی که با واکنش‌های عصبی سرمربی پرتغالی استقلال همراه شد. همین مساله باعث شده تا شایعات در خصوص تغییر کادر مربیگری آبی‌پوشان شدت گیرد. ریکاردو ساپینتوی پرتغالی که در ابتدای این فصل هدایت استقلال را برعهده گرفته بود در پایان نتوانست آبی‌پوشان را به مقامی بهتر از سومی لیگ و نایب قهرمانی در جام حذفی برساند. ساپینتو جانشین فرهاد مجیدی شده بود که فصل گذشته پیشنهاد تیم رده هفتمی لیگ امارات را به ادامه حضور در استقلال ترجیح داد و به تیم اتحاد کلبا در لیگ این کشور پیوست. 

ساپینتو در سال اخیر حواشی متعددی داشت و بارها با از کوره در رفتن‌های خود و همچنین درگیری با داور، بازیکن و همچنین مربی حریف از مسابقات اخراج شد. او همچنین چندین بار پس از پایان بازی‌ها به سمت داوران حمله کرد و اعتراض خود را نسبت به قضاوت‌ها ابراز داشت. با این حال مرد پرتغالی در هفته‌های اخیر بارها نسبت به عدم مذاکره مدیران استقلال برای تمدید قرارداد خود تاکید و دلخوری خود را نسبت به این مساله ابراز داشت. 

خبرگزاری فارس
ساپینتوخبرگزاری فارس

پس از پایان مسابقه با پرسپولیس در فینال جام حذفی، حجت کریمی، سرپرست باشگاه استقلال در گفتگویی از افزایش قابل توجه مبالغ درخواستی ساپینتو برای تمدید قرارداد خبر داد و تاکید کرد که نمی‌خواهد با تن دادن به شرایط این مربی پرتغالی، یک «استراماچونی دیگر» برای استقلال تکرار شود. 

در همین زمینه، امروز، شنبه باشگاه استقلال در بیانیه‌ای اعلام کرد که با دستیاران ساپینتو به صورت کامل تسویه حساب کرده و باقی طلب سرمربی پرتغالی هم به زودی پرداخت خواهد شد. این در حالیست که ساپینتو ایران را ترک کرده و در حساب اینیستاگرامی خود بار دیگر نسبت به عدم انجام مذاکره برای تمدید قرارداد خود گلایه کرد. با این حال مربی پرتغالی تاکید کرده بود که وکیل او همچنان در تهران منتظر تماس مدیران استقلال است تا بتواند به حضور خود در این باشگاه ادامه دهد. 

مساله‌ای که با حواشی پدید آمده از سوی این مربی پرتغالی و همچنین نتایج ناموفق او در پایان فصل جاری لیگ برتر و جام حذفی ایران، کمی دور از انتظار به نظر می‌رسد. در همین حال هرچند طرفداران استقلال پیش از این از سرمربی خود کاملا حمایت می‌کردند اما شکست‌های متوالی استقلال در مقابل مدعیان در بازی‌های مهم و تعیین کننده لیگ امسال و از دست دادن جام حذفی باعث شده تا حتی در میان هواداران حرفه‌ای این تیم فوتبال هم نسبت به لزوم ادامه همکاری با ساپینتو تردیدهایی پیش بیاید. 

هرچند هنوز رفتن ساپینتو به صورت قطع مشخص نشده اما رسانه‌های ورزشی در ایران همزمان با طرح انتقادهایی از قانون جدید وضع شده از سوی فدراسیون فوتبال کشور در مورد سقف قراردادها و بودجه باشگاه‌ها و نیز بدهی‌های سنگین باشگاه استقلال از جواد نکونام، مهدی رحمتی و حتی علیرضا منصوریان به عنوان گزینه‌های احتمالی هدایت استقلال در میان گزینه‌های داخلی خبر می‌دهند.  علیرضا منصوریان در حال حاضر سرمربی نفت آبادان است و مهدی رحمتی هم سرمربی‌گری تیم آلومینیوم اراک را برعهده دارد. این در حالی‌ست که جواد نکونام در میانه‌های فصل گذشته و در حالی که تیمش آماده بازی حساس با الهلال عربستان در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا می‌شد به صورت ناگهانی و با طرح شایعاتی در مورد طرح وعده سرمربیگری تیم ملی و استقلال به او، از هدایت فولاد خوزستان انصراف داد و از آن موقع تا کنون بیکار است. در نتیجه و با عنایت به سابقه حضور نکونام در ترکیب استقلال احتمال حضور این بازیکن پیشین روی نیمکت این تیم بیش از علیرضا منصوریانی است که پیشتر این وظیفه را برعهده داشته و به توفیقی هم دست نیافته و یا حتی مهدی رحمتی که هرچند در آلومینیوم اراک خوب نتیجه گرفته اما مانند نکونام در دسترس نیست. 

جواد نکونام که معروف است تیم‌های تحت هدایت او بازی‌های دفاعی و واکنشی را ارائه می‌دهند چندان به فوتبال مالکانه و یا تهاجمی علاقه‌ای ندارد و ترجیح می‌دهد بازیکنانش توپ را در اختیار حریف قرار دهند و در ضد حملات به حریف خود ضربه بزنند؛ ویژگی‌ای که چندان مطلوب هواداران استقلال نیست. البته هنوز مشخص نیست که در نهایت تکلیف سرمربی آتی استقلال چه خواهد شد اما با توجه به محدودیت‌هایی که برای امضای قرارداد با بازیکنان و مربیان خارجی وضع شده و باشگاه‌ها از امضای قرارداد دلاری با بازیکنان و مربیان دلاری منع شده‌اند احتمال حضور دوباره یک مربی خارجی در باشگاه استقلال کمی دور از انتظار به نظر می‌رسد. 

یحیی در اوج خداحافظی می‌کند؟

برعکس استقلال که فصل را با ناکامی به پایان رساند، پرسپولیس با یحیی گل‌محمدی عملکردی فوق‌العاده و رویایی داشت و در نهایت موفق شد به افتخاری بسیار قابل توجه دست یابد. پرسپولیسی‌ها که ۱۰ بازی پیاپی است در رقابت‌های مختلف با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند در لیگ از سپاهان و استقلال عبور کرد و در جام حذفی هم هر دوی این تیم‌ها را شکست داد تا بتواند در یک فصل هم لیگ را فتح کند و هم قهرمان جام حذفی شود. 

در چنین شرایطی احتمالا بسیاری از قطعی بودن ادامه حضور یحیی گل‌محمدی روی نیمکت سرخ‌پوشان بگویند اما اظهارنظر سرمربی پرسپولیس پس از قهرمانی نشان می‌دهد که نباید این حضور را قطعی تصور کرد. یحیی گل‌محمدی روز جمعه در یک گفتگوی تلویزیونی تاکید کرد که از فشارها خسته شده و شاید ترجیح بدهد برای یک نیم فصل استراحت کند و یا به باشگاهی برود که فشار روانی در آن به اندازه پرسپولیس بالا نباشد. 

این اظهارات گل محمدی‌ در حالی مطرح شد که بر اساس اعلام چندین باره رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس، گل‌محمدی همچنان با تیم برای یک سال دیگر قرارداد دارد. با این حال سطح موفقیت در پرسپولیس برای گل‌محمدی تا اندازه‌ای بالا بوده که تکرار آن بسیار دشوار به نظر می‌رسد. ضمن این که هواداران این تیم هم به چیزی جز تکرار آن و یا قهرمانی در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا راضی نمی‌شوند. در نتیجه این موضوع به علاوه محدودیت‌هایی که بر ثبت قرارداد با بازیکنان خارج اعمال شده دست پرسپولیس و یحیی را بسته‌تر می‌کند و عملا پرونده جذب بازیکن خارجی را می‌بندد. این در حالیست که پرسپولیس در آسیا با باشگاه‌های قدرتمند قطر و عربستان سعودی و اماراتی رو به رو خواهد شد که بازیکنان خارجی درجه یکی به خدمت گرفته‌اند. 

خبرگزاری فارس
یحیی گل‌محمدیخبرگزاری فارس

مجموعه این شرایط باعث می‌شود که گل‌محمدی در دوراهی رفتن در اوج یا ادامه در این مسیر پرسنگلاخ یکی را انتخاب کند. هرچند برخی از رسانه‌ها در ایران صحبت‌های گل‌محمدی را به نوعی غیرواقعی ارزیابی کرده و تاکید کردند که خواسته با این اظهارات فشار را بر دوش باشگاه قرار دهد تا مدیران پرسپولیس بازیکنان مد نظر او را در بازار نقل و انتقالات تابستانی جذب کنند اما رسانه ورزشی «ورزش ۳» در گزارشی مدعی شده که احتمال جدایی یحیی از پرسپولیس کاملا جدی است و ممکن است او در پایان این دوره افتخار آمیز که به قهرمانی ۳ دوره لیگ برتر و یک قهرمانی جام حذفی انجامیده در نهایت با سرخپوشان خداحافظی کند. 

برخلاف استقلال که گزینه‌های جانشین بسیار و قابل توجهی دارد هیچ یک از بازیکنان پیشین این تیم نتوانسته‌اند به مربی موفق و قابل اتکایی تبدیل شوند که بتوانند هدایت پرسپولیس را برعهده گیرند. از سوی دیگر وضعیت به خدمت گرفتن مربی خارجی هم برای سرخ‌پوشان چندان ساده به نظر نمی‌رسد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تمام این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که به زودی احتمال دارد با تصمیم سازمان خصوصی سازی تغییرات گسترده‌ای در میان مدیران دو باشگاه پرسپولیس و استقلال و اعضای هیات مدیره این دو تیم ایجاد شود که در آن صورت می‌توان انتظار داشت که این تغییرات به نیمکت‌های سرخابی‌های پایتخت نیز تسری یابد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دبل قهرمانی قرمزها؛ پرسپولیس با شکست استقلال فاتح جام حذفی شد

پرسپولیس برای ششمین بار در هفت سال اخیر قهرمان لیگ ایران شد

دربی شماره ۱۰۰؛ پرسپولیس با شکست استقلال صدرنشین لیگ برتر ایران شد