کافه «میوزه» در تهران؛ اینجا اوقاتی را در کنار گربه‌ها سپری کنید

کافه موزه گربه‌ها در تهران
کافه موزه گربه‌ها در تهران Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بازدیدکنندگان این کافه-موزه می‌توانند در اتاق‌های نمایشگاه و تراس کافه، ساعاتی را در کنار گربه‌ها سپری کنند و درباره آنها بیاموزند. کافه «میوزه» نخستین بار در سال ۲۰۲۰ افتتاح شد.

آگهی

اینجا در «میوزه» شما می‌توانید با همه نوع گربه در تماس باشید. آنها نام‌های مختلفی دارند از شهرزاد و فرخ گرفته تا شاپور و شیرین. 

کافه-موزه «میوزه» در ساختمانی قدیمی و کوچک در مرکز تهران، پایتخت ایران واقع شده است.

نام میوزه، از ترکیب موزه و میو میو کردن گربه‌ها شکل یافته است.

حسین حمله‌داری، مدیر این کافه-موزه به ریشه‌های تاریخی محبوبیت گربه‌ها در ایران اشاره دارد و می‌گوید: «گربه‌ها در بسیاری از آثار هنری، به‌ویژه مینیاتورها و نگارگری‌های ایرانی نشان داده شده‌اند. حتی در تاریخ می‌بینیم که ناصرالدین شاه قاجار گربه‌ای معروف به نام ببری‌خان داشت.»

هرکدام از گربه‌های اینجا داستانی دارند

او درباره گربه‌هایی که در این کافه مشغول قدم زدن یا استراحت کردن هستند، می‌گوید: «تمام گربه‌های اینجا به سرپرستی پذیرفته شده‌اند و هر کدام داستانی دارند.»

AFP
حسین حمله‌داری، مدیر این کافه-موزهAFP

مینا که یک دختر جوان دانشجو است به این کافه-موزه آمده تا گربه‌ها را از نزدیک ببیند. او می‌گوید: «عاشق گربه‌ها هستم، بنابراین این مکان و فضای دوستانه‌اش را خیلی می‌پسندم.»

غذا نداشته باشید به شما توجه نمی‌کنند

محمد که در کنار او نشسته نیز می‌گوید: «وقتی به اینجا می‌آیم احساس خوشحالی می‌کنم، زیرا گربه‌ها را خیلی دوست دارم. البته وقتی غذایی همراه خود نداشته باشید، آنها به شما توجهی نخواهند کرد.»

بازدیدکنندگان این کافه-موزه می‌توانند در اتاق‌های نمایشگاه و تراس کافه، ساعاتی را در کنار گربه‌ها سپری کنند و درباره آنها بیاموزند. کافه «میوزه» نخستین بار در سال ۲۰۲۰ افتتاح شد.

چنین فعالیت‌های فرهنگی در حالی در ایران در جریان است که همزمان مخالفت‌ گروههای تندرو با نگهداری حیوانات خانگی، منجر به پیشنهاد طرح «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک» شده که در ۱۸ آبان ۱۴۰۰ با امضای ۷۵ نماینده مجلس اعلام وصول شد.

AFP
کافه موزه گربه، جایی برای گذران اوقات در کنار گربه‌هاAFP

در ماده ۶۸۸ این طرح آمده است: «در صورت حمل و گرداندن حیوانات موضوع این قانون با وسائل نقلیه، علاوه بر مجازات نقدی مالک یا حامل حیوان، راننده خودرو نیز به جزای نقدی تعیین شده در این قانون محکوم و خودروی مربوطه نیز علاوه بر جریمه توسط پلیس به مدت ۳ ماه توقیف می‌شود.»

برخی از حیوانات مضری که در این طرح از آنها یاد شده عبارتند از: کروکودیل، لاک پشت، مار، سوسمار، گربه، موش، خرگوش، سگ و سایر حیوانات «نجس‌العین».

تلاش محافظه‌کاران در پیشنهاد طرح و قوانینی از این دست، در شرایطی روی می‌دهد که در ایران بر شمار افرادی که به نگهداری از حیوان خانگی علاقمند شده‌اند نیز بطور قابل توجهی افزوده شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نمایشگاه آثار «تو دل برو»‌ با توجه ویژه به گربه‌‌ها در لندن برگزار می‌شود

ویدئوی گربه غول‌ پیکر سه‌بعدی در توکیو

تحولات ایران و جهان؛ یکی از وزرای دولت اوکراین به ظن «فساد مالی» دستگیر شد