«۱۲ جادوگر» پس از چهار قرن در یکی از ایالت‌های آمریکا تبرئه شدند

کلاه منسوب به جادوگران
کلاه منسوب به جادوگران Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایالت کِنِتیکِت آمریکا تعدادی از افرادی را که حدود چهار صد سال پیش به اتهام جادوگری محاکمه شده بودند، تبرئه کرد. در آن زمان، این منطقه بخشی از مستمعره بریتانیا محسوب می‌شد.

آگهی

ایالت کِنِتیکِت آمریکا روز پنجشنبه همزمان با سالگرد اولین اجرای حکم اعدام یک «جادوگر» در این ایالت، دوازده نفر از افرادی را که حدود چهار صد سال پیش به اتهام «جادوگری» محاکمه شده بودند، تبرئه کرد. 

یازده تن از این «جادوگران» در سال‌های میانی قرن هفدهم، پس از محکوم شدن در ایالت کِنِتیکِت (واقع در شمال شرقی آمریکا) به دار آویخته شدند و تنها مجازات یکی از این افراد به تعویق افتاد.

کارزاری برای تبرئه «جادوگران»

قانونگذاران ایالت کنتیکت -  یکی از شش ایالت‌ موسوم به نیوانگلند (انگلستان جدید) در آمریکا - روز پنجشنبه قطعنامه‌ای را به تصویب رساندند که به موجب آن همگی آن دوازده نفر بیگناه شناخته شدند. قانونگذاران ایالتی ضمن محکوم کردن مرگ ۹ زن و دو مرد،‌ این اقدام را «نقص عدالت» خواندند.

آغاز رسیدگی به پرونده این متهمان به دنبال تلاش‌هایی صورت گرفت که توسط کارزار «پروژه تبرئه محاکمه جادوگران در ایالت کنتیکت» با حضور جمعی از نوادگان برخی از کشته شدگان، انجام شد.

این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بابت رای قاطع سناتورهای ایالتی به این قطعنامه (۳۳ رای مثبت در برابر یک رای منفی)، «هیجان‌زده، خشنود و قدردان» هستند. 

راب سامپسون سناتور ایالتی جمهوری‌خواه، تنها کسی بود که در رای‌گیری روز پنجشنبه رأی منفی داد. او گفت اینکه طوری القا کنیم که ما «به نحوی حق داریم تا در مورد دوره‌های گذشته‌ای که هیچ اطلاعی از آنها نداریم، درست یا غلط را دیکته کنیم» کاملا اشتباه و کودکانه است.

کارزار «پروژه تبرئه محاکمه جادوگران در ایالت کنتیکت» خاطرنشان کرد که تصمیم روز پنجشنبه در آستانه سیصد و هفتاد و ششمین سالگرد اجرای اولین حکم اعدام یک «جادوگر» در نیوانگلند به نام آلس یانگ گرفته شد. آلس یانگ به دار آویخته شد. یکی از کارمندان شهر وینزور مرگ او را در در دفتر خاطرات خود به تاریخ ۲۶ مه ۱۶۴۷ ثبت کرده است.

در بیانیه‌ی این کارزار آمده است: «ما از فرزندان، وکلا، مورخان، قانونگذاران هر دو حزب و بسیاری دیگر که این قطعنامه رسمی را ممکن کردند، سپاسگزاریم.»

آسوشیتدپرس
رئیس کارزار تبرئه جادوگران در شهر وینزور در ایالت کنتیکت آمریکاآسوشیتدپرس

تاریخچه محاکمه «ساحران»

منطقه نیوانگلند متشکل از شش ایالت رود آیلند، کنتیکت، ورمانت، ماساچوست، مین و نیوهمپشایر است که پیش از استقلال آمریکا جزئی از مستعمرات بریتانیا بود. این منطقه در قرن هفدهم به شدت گرفتار ترس، پارانویا و خرافات بود؛ بطوریکه صدها نفر را که بیشترشان زن بودند به اتهام «جادوگری» مجرم شناختند.

در نهایت ده ها نفر اعدام شدند و معروف‌ترین مجازات مرگ نیز در در شهر سِی‌لِم در ایالت ماساچوست اجرا شد.

**به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 
**

محاکمه «جادوگران» در ایالت کِنِتیکِت بین سال های ۱۶۴۷ تا ۱۶۶۳ اتفاق افتاد و حدود سی سال قبل‌تر از آغاز محاکمات «جادوگران» شهر سِی‌لِم به پایان رسید.

بر اساس اعلام کارزار «پروژه تبرئه محاکمه جادوگران در ایالت کنتیکت»، حدود ۳۴ نفر در این ایالت به جرم «جادوگری« تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند. این گروه همچنین افزود که «به ترویج یادگیری تاریخ و یادبود قربانیان محاکمه جادوگران ادامه خواهد داد.»

کانوا
نقاشی از محاکمه یک ساحره در دادگاهی در سهر سی‌یم ماساچوست در قرن هفدهمکانوا

کشورها و ایالت‌های دیگری که از محاکمه «ساحره‌ها» عذرخواهی کردند

ایالت‌های مختلفی در آمریکا و حتی برخی از کشورها طی سال‌های اخیر گام‌هایی در راستای تطهیر نام «جادوگرانی» که پیش‌تر مجرم شناخته شده بودند برداشته‌اند.

ایالت ماساچوست سال گذشته به طور رسمی الیزابت جانسون را عفو کرد، تنها فردی که در جریان محاکمات شهر سِی‌لِم محکوم شده بود ولی همچنان تبرئه نشده بود. اجرای حکم او به تعویق افتاد تا اینکه وی در نهایت در اواخر دهه هفتم عمر خود در دهه ۱۷۴۰ میلادی درگذشت.

دولت اسکاتلند نیز سال گذشته بابت صدور احکام هزاران زنی که قرن‌ها پیش اعدام شدند، به طور رسمی عذرخواهی کرده بود.

حدود ۴ هزار نفر در اسکاتلند بین قرن‌های شانزده تا ۱۸ به «جادوگری» متهم شدند و بیش از ۲۵۰۰ نفر از آن‌ها اعدام شدند.

بیشتر این افراد پس از اعترافاتی که اغلب تحت شکنجه گرفته می‌شد، خفه و سپس سوزانده می‌شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«شهر جن‌ها» در صحرای عمان و افسانه‌هایی جادویی که دهان به دهان روایت می‌شوند

ویدئو؛ بانک جادوگران برای بازدید علاقمندان هری پاتر

ویدئوی شکنجه یک پیرمرد به اتهام جادوگری؛ ماموران پلیس بازداشت شدند