ترکیه ۱۱ عضو «حلقه جاسوسی موساد علیه ایران» را بازداشت کرد

ترکیه
ترکیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات ترکیه اعلام کردند که ۱۱ تن از اعضای یک شبکه وابسته به موساد را، که علیه فعالیت‌های تجاری ایران در استانبول اقدام می‌کردند، بازداشت کرده‌اند.

آگهی

سازمان اطلاعات ملی ترکیه می‌گوید شبکه جاسوسی موساد، یک شرکت و ۲۳ نفر را که روابط تجاری با ایران داشتند، هدف قرار داده بود.

به گزارش روزنامه دیلی صباح (نزدیک به حزب رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه) نیروهای اطلاعاتی و امنیتی این کشور برای مدت یک سال و نیم این شبکه جاسوسی را تحت نظر داشتند.

گزارش ادعا می‌کند که «سلجوق کوچوککایا» رهبر این گروه، از طریق یکی از اعضای جنبش گولن به نام سرکان اوزدمیر به خدمت موساد درامده بود. سرکان اوزدمیر از پرسنل سابق ارتش بوده است که در پی کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ به آمریکا فرار کرده بود.

گزارش می‌افزاید که آقای کوچوککایا با نیروهای اطلاعاتی موساد در اروپا ملاقات کرده و پس از استخدام نیرو، ماموریت یافته تا از اعضای خانواده افراد هدف، تماس‌های تلفنی، حساب‌های بانکی، پروازهای خارجی و دارایی‌های ملکی آن‌ها اطلاعات کسب کند.

تصاویری از سلجوق کوچوککایا سردسته حلقه کشف‌شده

سازمان اطلاعاتی ترکیه گفته است که سلجوق کوچوککایا و اعضای حلقه‌اش بعد از ارسال یک بسته تهدیدآمیز برای یکی از افراد هدفشان، بازداشت شدند. بنا بر اعلام این سازمان، دو نفر از یازده نفر بازداشتی تبعه ترکیه بوده‌اند.

اسرائیل که به‌ندرت علناً در مورد اقدامات موساد اظهارنظر می‌کند، در مورد این اتهامات نیز واکنشی نشان نداده است.

در ماه‌های اکتبر و دسامبر سال گذشته نیز ترکیه مدعی شد که شمار قابل توجهی از عناصر موساد را شناسایی و دستگیر کرده است. آنکارا در آن زمان شمار دستگیری‌ها را ۴۴ نفر در دسامبر و حدود ۱۵ نفر در اکتبر اعلام کرده بود.

در سال ۲۰۲۱ میلادی نیز گزارش شد که یک شبکه موساد متشکل از ۱۵ فرد عرب توسط سازمان اطلاعات ملی ترکیه شناسایی و متلاشی شد‌ه‌ است. این گزارش تنها چند هفته پس از آن منتشر شد که رسانه‌های وابسته به سازمان حماس ادعا کردند جاسوسان فلسطینی برای موساد در ترکیه کار می‌کنند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بازداشت‌های اخیر در حالی اعلام می‌شود که سازمان‌های اطلاعاتی ترکیه و اسرائیل در سال‌های اخیر چندین بار برای خنثی کردن حملات تروریستی در خاک ترکیه با یکدیگر همکاری کرده‌اند. 

در سپتامبر گذشته، عملیات مشترک میت و موساد جان تعداد زیادی از گردشگران اسرائیلی را نجات داد. بنا بر ادعای این سازمان‌های اطلاعاتی، در این حادثه ایران قصد داشت چندین گردشگر و دیپلمات اسرائیلی را برباید.

روابط ترکیه و اسرائیل که هم از نظر تجاری و هم از نظر امنیتی قوی بود، پس از به قدرت رسیدن رجب طیب اردوغان در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی تیره شد و از آن زمان تاکنون چندین فراز و نشیب را پشت سر گذاشته است.

با این حال این روابط اخیراً گرم شده است و تل‌آویو و آنکارا سال گذشته برای سر از سرگیری کامل روابط دیپلماتیک دوجانبه توافق کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیشگامی ملی‌گرایان در بازی انتخاباتی ترکیه؛ کارشناسان در این باره چه می‌گویند؟

شهروند اسرائیلی به جاسوسی برای ایران و تدارک حملات «تروریستی» متهم شد

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد