ساعت مچی آخرین امپراطور چین ۵ میلیون دلار به فروش رفت

ساعت فیلیپ پتک آخرین امپراطور چین
ساعت فیلیپ پتک آخرین امپراطور چین Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آخرین امپراطور چین بعد از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ به اسارت روس‌ها در‌آمد و به اردوگاه اسیران جنگی منتقل شد.

آگهی

یکی از ساعت‌های مچی متعلق به «پویی»، آخرین امپراطور چین، روز سه‌شنبه در حراجی در هنگ‌کنگ به قیمت بیش از شش میلیون دلار به فروش رفت. 

آخرین امپراطور چین در دوران اشغال ژاپنی‌ها شاه دست‌نشانده منچوری بود. او بعد از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ میلادی به اسارت روس‌ها در‌آمد و به اردوگاه اسیران جنگی منتقل شد. 

طبق اسناد تاریخی، او در آن زمان این ساعت مچی را به همراه داشت. بر اساس خاطرات برادر زاده پویی، او این ساعت را پس از آزادی از اردوگاه اسارت به مترجم روسی‌اش سپرده بود. 

ساعت مچی امپراطور از برند «پتک فیلیپ» و از مدل «رف ۹۶ کوآنیم لون» است و به گفته ٰرئیس بخش ساعت‌های فیلیپ در آسیا تنها سه نمونه از این ساعت در حال حاضر در جهان ثبت شده است. این مدل نخستین نمونه از ساعت‌های پیچیده این برند بوده است. 

این ساعت در مصاحبه‌ یک خبرنگار با گئورگی پرمیاکوف، مترجم روسی پویی، مسترد شد. به گفته راسل ورکینگ، که این گفت و گو را ترتیب داده بود، مترجم ساعت امپراطور را از کشوی میزش بیرون آورد و از ارزش آن اصلا چیزی نمی‌دانست. 

پیش از شروع حراج، حداکثر قیمت فروش این ساعت حدود ۳ میلیون دلار تخمین زده شده بود، اما خیلی زود ارقام پیشنهادی بالاتر رفت. 

یک قطعه شعر که امپراطور روی کاغذی سرخ برای «رفیق گرامی پرمیاکوف» نوشته بود نیز در این حراج به قیمت نزدیک به ۸۰ هزار دلار، یعنی شش برابر قیمت تخمینی اولیه به فروش رفت. 

شرکت فیلیپ اعلام کرد تا کنون هیچ ساعتی از این مدل به این قیمت به فروش نرفته بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چالش نویسنده نامدار با تیغ سانسور؛ نمایشنامه ژرمینال به قلم امیل زولا حراج می‌شود

دختری با بادکنک؛ نقاشی «خود ویرانگر» بنکسی در ماه اکتبر به حراج باز می‌گردد

چین و فروش تجهیزاتی با کاربرد نظامی به روسیه؛ هدف واشنگتن از انتشار عمومی اطلاعات محرمانه چیست؟