تایوان در پی مخالفت چین از مجمع سالانه سازمان جهانی بهداشت حذف شد

سازمان جهانی بهداشت
سازمان جهانی بهداشت Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تلاش‌های تایوان برای شرکت در مجمع سالانه سازمان جهانی بهداشت با وجود ادعاهایش مبنی بر به‌دست‌آوردن افزایش حمایت‌ها از حضورش در این نشست، شکست‌ خورد.

آگهی

مجمع سالانه سازمان جهانی بهداشت در ژنو روز دوشنبه ۲۲ مه تصمیم گرفت که تایوان را برای شرکت در این رویداد که از ۲۱ تا ۳۰ مه می برگزار می‌شود، دعوت نکند.

به گزارش خبرگزاری رویترز چین و پاکستان از اعضای این نهاد بین‌المللی خواستند که حضور تایوان را رد کنند، در حالی که اسواتینی و جزایر مارشال به نفع تایپه موضع گرفتند.

چین تایوان را بخشی از قلمروی خود می‌داند که باید توسط پکن اداره شود. اصرار چین بر اینکه تایوان یک کشور مستقل نیست، باعث شده است که این جزیره از بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی کنار گذاشته شود.

تایوان با محکوم کردن اقدام سازمان جهانی بهداشت در ندادن دعوتنامه به تایپه برای شرکت در مجمع سالانه این سازمان بین‌المللی، اعلام کرد که پکن حق ندارد به جای تایوان صحبت کند.

وزارت خارجه تایوان اعلام کرد که «تنها دولت منتخب تایوان می‌تواند نماینده ۲۳ میلیون تایوانی در سازمان جهانی بهداشت و سایر سازمان‌های بین‌المللی باشد و از سلامت و حقوق آن‌ها حمایت کند.»

اما در مقابل، چین از این تصمیم سازمان جهانی بهداشت استقبال کرد. وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که «اصل چین واحد، آرمان جامعه بین‌المللی است و به هیچ وجه قابل چالش نیست.»

بنا به اعلام وزارت خارجه چین، پیش از افتتاح نشست مجمع سالانه سازمان جهانی بهداشت، حدود ۱۰۰ کشور با ارسال نامه‌ به این سازمان و همچنین انتشار بیانیه‌، پایبندی خود را به اصل چین واحد و مخالفت با حضور تایوان در مجمع سالانه سازمان جهانی بهداشت اعلام کردند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

وزارت خارجه چین همچنین از برخی از کشورها خواست که «تظاهر به نادانی نکنند، از سیاسی کردن موضوع بهداشت و سلامت دست بردارند، به بهانه موضوع تایوان در امور داخلی چین دخالت نکنند و از رویه نادرست استفاده از تایوان برای مهار چین خودداری کنند.»

تایوان اجازه دارد در برخی از جلسات فنی سازمان جهانی بهداشت شرکت کند اما مقام‌های تایوان بر این نظرند که حذف تایپه از این سازمان، مانعی بر سر راه تلاش‌ها برای مبارزه با همه‌گیری کرونا بوده است.

تایپه با رد ادعاهای حاکمیت چین بر این جزیره، اعلام کرده است که فقط مردم تایوان می‌توانند در مورد آینده خود تصمیم بگیرند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: تایوان برای اروپا اهمیت حیاتی دارد

تایوان چگونه توانست خود را در مقابل زلزله آماده کند؟

«قوی‌ترین» زمین‌لرزه تایوان در ۲۵ سال گذشته دست‌کم ۴ کشته و ۶۰ زخمی برجای گذاشت