جوزپ بورل: ناوهای اروپایی باید در تنگه تایوان گشت‌زنی کنند

تنگه تایوان
تنگه تایوان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز یکشنبه ۲۳ آوریل (۳ اردیبهشت) خواستار گشت‌زنی ناوهای اروپایی در تنگه مورد مناقشه تایوان شد.

آگهی

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز یکشنبه ۲۳ آوریل (۳ اردیبهشت) خواستار گشت‌زنی ناوهای اروپایی در تنگه مورد مناقشه تایوان شد.

آقای بورل در مقاله‌ای که در نشریه «ژورنال دو دیمانش» منتشر کرده با بیان اینکه تایوان «از نظر اقتصادی، تجاری و فناوری دغدغه ماست»، گفت: «به همین دلیل از ناوگان اروپایی می‌خواهم که در تنگه تایوان به گشت‌زنی بپردازند تا تعهد اروپا به آزادی دریانوردی در این منطقه کاملاً حیاتی را نشان دهند.»

اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دو هفته پس از آن بیان می‌شود که چین رزمایش نظامی سه روزه خود را در اطراف تایوان (به منظور شبیه سازی حملات هدفمند و محاصره جزیره ) انجام داد.

آقای بورل پیش‌تر در روز سه‌شنبه در سخنرانی افتتاحیه نشستی با مضوع چین در پارلمان اروپا گفته بود: «تایوان به وضوح بخشی از قلمرو ژئواستراتژیک ما برای تضمین صلح است.»

وی در سخنرانی خود اضافه کرد:‌ «برای مخالفت با اقدام چین علیه تایوان تنها دلیل اخلاقی وجود ندارد، بلکه به لحاظ اقتصادی نیز این مسئله برای ما تبعات بسیار جدی خواهد داشت. چرا که تایوان نقش استراتژیکی در تولید پیشرفته‌ترین نیمه‌هادی‌ها دارد.»

اظهارات آقای بورل پس از آن مطرح شد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در این ماه استدلال کرد اروپا نباید «پیرو» آمریکا در درگیری احتمالی با چین بر سر تایوان باشد.

اظهارات رئیس جمهوری فرانسه که پس از سفر به چین ایراد شد انتقاد شماری از سیاستمداران در ایالات متحده و اتحادیه اروپا را برانگیخته بود.

چین تایوان را به عنوان بخشی از قلمرو خود می‌داند و متعهد شده که روزی این جزیره را تحت کنترل خود درآورد. با این حال تایوان هرگز تحت تسط دولت حزب کمونیست چین قرار نگرفته است.

در همین حال پکن می‌گوید در پی اظهارات «اشتباه» رئیس جمهوری کره جنوبی در مورد تایوان، مراتب نارضایتی خود را به سفیر کره جنوبی اعلام کرده است.

یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی، به خبرگزاری رویترز گفته بود که افزایش تنش‌ها در اطراف تایوان به دلیل تلاش برای تغییر وضعیت موجود با زور است و او با چنین تغییری مخالف است. او اضافه کرده بود که موضوع تایوان صرفاً یک موضوع بین چین و تایوان نیست، بلکه مانند مسئله کره شمالی یک موضوع جهانی است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در سوی مقابل اما سان ویدونگ، معاون وزیر امور خارجه چین، با «کاملا غیرقابل قبول» خواندن اظهارات رئیس‌جمهور کره جنوبی گفت: «رهبر کره جنوبی هیچ اشاره‌ای به اصل چین واحد نکرد، اما مسئله تایوان را با موضوع شبه جزیره کره یکی دانست. این یک واقعیت شناخته شده است که موضوع شبه جزیره کره و موضوع تایوان از نظر ماهیت و از نظر طول و عرض جغرافیایی کاملاً متفاوت هستند و اصلاً قابل مقایسه نیستند.»

همچنین در ادامه تحرکات دیپلماتیک در حوزه تایوان، آلخاندرو جیاماتی رئیس جمهور گواتمالا روز شنبه برای بازدید به این جزیره سفر کرد.

وی در پیامی ویدئویی گفت: «ما به تایوان می‌رویم تا این پیام روشن را به جهان ارسال کنیم که کشورها حق خودمختاری دارند.»

آقای جیاماتی قرار است در جریان بازدید سه روزه خود در کنگره تایوان سخنرانی کند و از یک شرکت فناوری در تایچونگ در جنوب تایپه بازدید به عمل آورد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تنش‌ها بر سر تایوان؛ کشتی جنگی آمریکایی پس از رزمایش چین از تنگه تایوان عبور کرد

اسلواکی توافق مهاجرتی اتحادیه اروپا را اجرایی نمی‌کند

«حمله ایران به اسرائيل بر فعالیت ناوگان اتحادیه اروپا در دریای سرخ بی‌اثر بوده است»