«چین بر سر تایوان امتیاز نمی‌دهد»؛ پکن: انتقاد‌های غرب «عواقب خطرناکی» به همراه دارد

چین گنگ، وزیر امور خارجه چین
چین گنگ، وزیر امور خارجه چین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر امور خارجه چین با انتقاد از تعریف ارائه شده از سوی غرب در باره «وضعیت موجود» در تنگه تایوان که به اعتقاد وی به معنای «پایمال شدن» حاکمیت کشورش است، گفت: «این منطق پوچ و پیامدهای آن خطرناک است.»

آگهی

وزیر امور خارجه چین روز جمعه در سخنانی ضمن هشدار نسبت به «عواقب خطرناک» آنچه وی «انتقادهای پوچ» غرب در خصوص مسئله تایوان خواند، تاکید کرد که کشورش بر سر این موضوع هرگز امتیازی نخواهد داد.

چین تایوان را بخشی از قلمرو و یکی از استان‌های جدا شده خود در زمان جنگ داخلی سال ۱۹۴۹ می‌داند و بارها تهدید کرده است که در صورت لزوم با استفاده از نیروی نظامی آن را پس خواهد گرفت.

این در حالیست که به گفته تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان، فقط مردم این جزیره می‌توانند برای آینده خود تصمیم بگیرند.

کشورهای غربی، به خصوص ایالات متحده و اعضای اتحادیه اروپا بارها بر اهمیت تایوان از نظر استراتژیک و تجاری تاکید و هرگونه اقدام نظامی از سوی چین علیه این جزیره خودمختار را به عنوان رویکردی غیرقابل تحمل محکوم کرده‌اند.

ارتش چین اوایل آوریل در واکنش به دیدار کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان در ایالات متحده، مانورهای بزرگ و کم‌سابقه‌ای را به مدت سه روز در اطراف آب‌های جزیره برگزار کرد.

در پی برگزاری این مانورها، اتحادیه اروپا، ایالات متحده و گروه ۷ بلافاصله به پکن هشدار دادند و از این کشور خواستند تا وضعیت موجود در تنگه تایوان را که این جزیره را از سرزمین اصلی چین جدا می‌سازد، حفظ کند.

چین گنگ، وزیر امور خارجه چین روز جمعه در این خصوص گفت: «ما اغلب سخنان عجیبی می‌شنویم مبنی بر اینکه چین نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین را زیر پا می‌گذارد و تلاش می‌کند به طور یکجانبه وضعیت موجود در تنگه تایوان را با زور یا اجبار تغییر دهد.»

وی که در یک همایش دیپلماتیک در شانگهای سخن می‌گفت با انتقاد از تعریف ارائه شده از سوی غرب در باره «وضعیت موجود» در تنگه تایوان که به اعتقاد وی به معنای «پایمال شدن حاکمیت چین» است، گفت: «این منطق پوچ و پیامدهای آن خطرناک است.»

آقای گنگ سپس تاکید کرد که پکن هرگز در مقابل هر اقدامی که حاکمیت و امنیت کشورش را تضعیف می کند، کوتاه نخواهد آمد.

وی در ابتدای سخنرانی خود در همایش دیپلماتیک شانگهای بر «پیشینه خوب» کشورش در پایبندی به اهداف و اصول منشور ملل متحد، حقوق بین الملل و هنجارهای اساسی روابط بین الملل تاکید کرده و با اشاره به نقش چین در کمک به ایجاد آشتی اخیر بین عربستان سعودی و ایران، بر موضع پکن به عنوان میانجی در جنگ اوکراین تاکید کرده بود.

پکن از سال ۲۰۱۶، زمانی که تسای اینگ ون، رئیس جمهوری کنونی تایوان و برآمده از یک حزب استقلال‌طلب در این جزیره به قدرت رسید، فشار نظامی و اقتصادی شدیدی بر تایپه اعمال کرده است.

چین از روابط نزدیک میان مقامات تایوانی و برخی کشورهای غربی، به ویژه ایالات متحده طی سال‌های اخیر به شدت خشمگین است و این نوع روابط را تهدیدی برای تمامیت ارضی خود می‌داند.

وزیر امور خارجه چین در بخش دیگری از سخنان روز جمعه خود تاکید کرد: «ما هیچ امتیازی به کسانی که سعی در تضعیف حاکمیت و امنیت چین دارند، نخواهیم داد. بازی با آتش بر سر تایوان با خطر سوختگی همراه است.»

به رغم تاکید غرب بر حفظ روابط با تایوان و اهمیت این جزیره برای اتحادیه اروپا، اظهارات اخیر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه اختلافات داخلی بین کشورهای اروپایی بر سر این موضوع و نیز نحوه تعامل اتحادیه اروپا با ایالات متحده در مورد رابطه با چین را برجسته کرده است.

آقای ماکرون در گفتگوهایی با رسانه‌ها پس از سفر به چین نسبت به کشیده شدن پای اروپا به اختلافات و تنش‌های پر شتاب میان ایالات متحده آمریکا و چین بر سر تایوان هشدار داده و تاکید کرده بود که اروپا نباید به مثابه «رعیت» در همه زمینه‌ها دنباله‌رو سیاست‌های واشنگتن باشد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سخنان جنجالی سفیر چین بر سر حاکمیت اوکراین؛ پکن: استقلال کشورهای عضو شوروی سابق مورد تایید است

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است

وزیر خارجه چین: تصور آمریکا از چین غیرواقعی است و واشنگتن به وعده‌هایش عمل نمی‌کند