سخنان جنجالی سفیر چین بر سر حاکمیت اوکراین؛ پکن: استقلال کشورهای عضو شوروی سابق مورد تایید است

سخنگوی وزارت خارجه چین
سخنگوی وزارت خارجه چین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از آنکه فرستاده پکن در پاریس حاکمیت کشورهای عضو اتحادیه جماهیر شوروی پیشین را زیر سوال برد، وزارت خارجه چین روز دوشنبه گفت که استقلال این کشورها مورد تایید و احترام پکن است

آگهی

پس از آنکه فرستاده پکن در پاریس حاکمیت کشورهای عضو اتحادیه جماهیر شوروی پیشین را زیر سوال برد، وزارت خارجه چین روز دوشنبه گفت که استقلال این کشورها مورد تایید و احترام پکن است.

لو شای، سفیر چین در پاریس در گفت‌وگویی که روز جمعه از تلویزیون فرانسه پخش شد، گفت که کشورهای شوروی سابق مانند اوکراین فاقد «وضعیت واقعی در حقوق بین‌الملل» هستند. این اظهارنظر باعث شد تا وزرای خارجه چند کشور عضو اتحادیه اروپا اظهارات وی را کاملا غیرقابل قبول توصیف کنند.

درنهایت مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا موضع سفیر خود را قبول دارد گفت: «چین یکی از نخستین کشورهایی بود که با کشورهای استقلال یافته روابط دیپلماتیک برقرار کرد.»

وی تاکید کرد که پکن به استقلال این کشورها پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی احترام می‌گذارد.

وی تصریح کرد که موضع چین درباره حاکمیت ارضی ثابت و روشن است.

مائو گفت که چین به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی همه کشورها احترام می‌گذارد و از اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد حمایت می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا چین، اوکراین را به‌عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می‌شناسد، گفت که موضع چین در این مورد عینی و منصفانه است.

وی افزود: «تنها کشورهای مستقل می‌توانند به عضویت رسمی سازمان ملل درآیند.»

سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، جمهوری‌های مختلف از «وضعیت دولت‌های مستقل» برخوردار شدند.

این جنجال در حالی رخ داد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بارها گفته بود که حاکمیت اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسد. کرملین به صراحت اعلام کرده است که استقلال کشورهای بالتیک و نقش آن‌ها در ناتو و اتحادیه اروپا را تهدیدی برای امنیت روسیه می‌داند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بودجه نظامی اروپا در سال ۲۰۲۲ به بالاترین رقم از زمان جنگ سرد رسید

«چین بر سر تایوان امتیاز نمی‌دهد»؛ پکن: انتقاد‌های غرب «عواقب خطرناکی» به همراه دارد

بورل: چین ابرقدرتی در حال رشد است، اتحادیه اروپا به کار با پکن در حل مسائل جهانی نیاز دارد