بورل: چین ابرقدرتی در حال رشد است، اتحادیه اروپا به کار با پکن در حل مسائل جهانی نیاز دارد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا Copyright Jean-Francois Badias/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
Copyright Jean-Francois Badias/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در جلسه عمومی پارلمان اروپا با موضوع بررسی روابط اتحادیه و چین گفت که بدون مشارکت و همکاری چین، هیچ راه حلی برای حل مشکلات جهانی متصور نیست.

آگهی

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در جلسه عمومی پارلمان اروپا با موضوع بررسی روابط اتحادیه و چین گفت که بدون مشارکت و همکاری چین، هیچ راه حلی برای حل مشکلات جهانی متصور نیست. 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چین را ابرقدرتی در حال رشد خواند و گفت: «ما بر تهاجم نظامی روسیه به اوکراین خیلی متمرکز هستیم اما مشکل سیاسی دیگری نیز که ابعاد وسیعش را بر ما نمایان کرده چین است. اما چین، روسیه نیست. چین یک ابرقدرت است. ابرقدرتی در حال رشد که همه‌جای دنیا حضور دارد و تاثیرش قابل توجه است.»

آقای بورل با اشاره به افزایش نفوذ روز افزون چین در جهان و به ویژه بر کشورهای نوظهور و درحال توسعه گفت: «وزن سیاسی این کشور در حال افزایش و جذابیتش برای کشور‌های جنوب جهانی انکار ناپذیر است. برای مثال چین به سرمایه‌گذار اصلی اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا تبدیل شده و جای ما را گرفته است. به نظر می‌رسد چین از پیش روندی را برای پیشگیری از تاثیر تحریم‌های احتمالی آغاز کرده است. این کشور شروع به تهدیدزدایی کرده است. آنچه که ما درباره‌اش صحبت می‌کنیم، آن‌ها انجامش می دهند.»

جوزپ بورل که در مقر پارلمان اروپا در استراسبورگ سخنرانی می‌کرد با اشاره به موضع رقابتی اتحادیه اروپا در قبال چین به قانون‌گذاران گفت: «هرچند ما بیشتر و بیشتر در حال و هوای رقابت هستیم، ما نباید گفتگو با چین را متوقف کنیم. ما نباید همکاری با چین در حل مشکلات جهانی را تنها به این دلیل که چین دموکراتیک نیست نفی کنیم.»

وی همچنین نقش چین را در حل و فصل جنگ اوکراین را به عنوان یکی از متحدان اصلی پوتین به‌سزا دانست.

پیشتر اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در همین جلسه بر نقش چین در پایان دادن به جنگ اوکراین تاکید کرد و گفت: «داشتن ارزیابی روشن‌ از اقدامات و سوگیری حزب کمونیست چین، در واقع رابطه این حزب با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و نگرش آن نسبت به جنگ اوکراین را شامل می‌شود. این ارزیابی پیش‌نیاز‌ گفتگوهای امروز است.»

Jean-Francois Badias/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاJean-Francois Badias/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.

آقای بورل بدهی کشورهای نوظهور و تغییرات اقلیمی را دو مشکل اساسی کنونی جهان عنوان کرد و گفت: «در مورد بدهی کشورهای نوظهور، بیش از ۴۰ کشور غرق در بدهی هستند. تغییرات اقلیمی زندگی میلیاردها نفر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و این ما را بیش از همیشه مجبور می‌کند تا با هم کار کنیم. چین نه تنها بیش از مجموع سایر کشورهای جهان زغال سنگ می‌سوزاند بلکه بزرگترین طلبکار کشورهای نوظهور نیز است. پس از نقطه‌نظر بدهی‌ها یا تغییرات اقلیمی هیچ راه حلی برای این مشکلات بدون مشارکت و همکاری چین وجود ندارد.»

این دیپلمات ارشد اروپایی با طرح لزوم اتخاذ موضع مشترک توسط کشورهای اروپایی در قبال حل و فصل تنش‌ها میان چین و تایوان گفت: «اگر ما می‌خواهیم یک قدرت ژئوپولیتیک باشیم و آن را ابراز می‌کنیم، ما باید در همه‌جای جهان حضور داشته باشیم تا بتوانیم مواضع خود را مجددا قوام بخشیم، از منافعمان دفاع کنیم و با پرهیز از هرج و مرج همه را به آرامش دعوت کنیم. و به همین دلیل بهترین راه حل بازگشت به وضعیت پیشین است. تایوان بدون شک بخشی از قلمرو ژئواستراتژیک ما برای تضمین صلح و دفاع از منافعمان بدون افزودن هیزم به آتش تنش منطقه است. من اطمینان دارم که همه کشورهای اروپایی هم در این موضع متفق‌القولند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سخنان جنجالی سفیر چین بر سر حاکمیت اوکراین؛ پکن: استقلال کشورهای عضو شوروی سابق مورد تایید است

تصویب کلیات لایحه «عوامل خارجی» در پارلمان گرجستان؛ اتحادیه اروپا هشدار داد

وضع تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران؛ فرانسه مصمم، آلمان خواستار بررسی‌های قانونی بیشتر است