راهپیمایی ده‌ها هزار نفر در بلگراد در اعتراض به تیراندازی‌های مرگبار

Serbia Shooting Protest
Serbia Shooting Protest Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ده‌ها هزار نفر روز جمعه در بلگراد، پایتخت صربستان به خیابان‌ها آمدند و در اعتراض به گسترش فرهنگ خشونت در این کشور که به تازگی منجر به وقوع دو تیراندازی شد و ۱۸ کشته برجای گذاشت، اعتراض کردند.

آگهی

آنها در جریان این اعتراض ضد دولتی، مقامات صربستان را مسئول این وقایع دانستند و اعلام کردند که گسترش چنین فرهنگی در کشور حاصل عملکرد دولت بوده است.

در اولین تیراندازی که در سوم ماه مه در مدرسه‌ای در شهر بلگراد روی داد، یک پسر نوجوان ۹ دانش آموز و یک نگهبان را کشت. یک روز پس از آن نیز مردی ۲۱ ساله مردم را در خارج از پایتخت به رگبار گلوله بست و ۸ نفر از آنها را کشت.

احزاب اپوزیسیون که سازماندهندگان این تظاهرات بودند، می‌گویند که دولت به رهبری الکساندر ووچیچ نتوانسته است رسانه‌هایی را که خشونت را ترویج می‌کنند مهار و علیه جنایتکاران در جامعه اقدام کند.

اشاره آنها به برنامه‌های تلویزیونی «رئالیتی شو» است که اخیرا در این کشور پخش می‌شود و محکومان جنایتکار از جمله قاتلان همچنین مردانی را نشان می‌دهد که زنان را کتک می‌زنند.

معترضان در جریان این راهپیمایی از نخست‌وزیر ووچیچ، همچنین وزیر کشور و رئیس آژانس امنیت صربستان خواستند که استعفا دهند.

یکی از شرکت کنندگان در این اعتراض که یک استاد دانشگاه است به خبرگزاری رویترز می‌گوید: «من به اینجا آمدم تا علیه خشونتی که در همه جا از جمله در سخنرانی‌های عمومی و در رسانه‌ها دیده می‌شود، علیه وضعیت شیطانی که در آن زندگی می‌کنیم و علیه شیوۀ رهبری در این کشور اعتراض کنم.»

این سومین اعتراض مردمی در ماه اخیر به گسترش فرهنگ خشونت در صربستان است و دولت نیز در مقابل، اتهامات احزاب مخالف را رد کرده و آنها را به سازماندهی اعتراضات با انگیزه‌های سیاسی متهم کرده است.

با این وجود براتیسلاو گاسیچ، وزیر کشور صربستان روز جمعه در پارلمان اعتراف کرد که پیش از این چندین شکایت علیه مهاجم ۲۱ سالۀ دومین حادثه تیراندازی مطرح شده بود اما به هیچ کدام از آنها رسیدگی نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تیراندازی در مجتمع آموزشی ارتش ژاپن دست کم ۲ کشته به جا گذاشت

حضور سنگین پلیس صربستان در معابر پس از دومین تیراندازی مرگبار

اولین تیراندازی در مدرسه‌ای در صربستان؛ بلگرادی‌ها در سوگ دانش‌آموزانی که جان باختند