«فناوری پنهان» در پهپادهای صادراتی چین؛ ابزار جدید پکن برای جلوگیری از حمله علیه قلمرو خودی چیست؟

طراحی گرافیکی یک پهباد بر فراز مرزها
طراحی گرافیکی یک پهباد بر فراز مرزها Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با پیچیده‌تر شدن استفاده از پهپادها در امور تجسسی و حملات نظامی، بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا و چین، سرمایه‌گذاری‌های کلانی را برای تقویت قابلیت‌های خود در برابر تهدیدات ناشی از هواپیماهای بدون سرنشین انجام می‌دهند و از هر ابزاری برای محافظت در برابر چنین تهدیداتی بهره می‌جویند.

آگهی

پکن با به کارگیری یک «فناوری پنهان» در پهپادهای صادراتی خود، می‌تواند جلوی هرگونه استفاده از این هواپیماهای بدون سرنشین علیه خاک خود را بگیرد.

روزنامه انگلیسی‌زبان «ساوث چاینا مورنینگ پست» چاپ هنگ‌کنگ به نقل از یک منبع نزدیک به ارتش چین نوشته است که فناوری موسوم به «ژئوفنسینگ» به پهپادهای جنگی و پهپادهای شناسایی ساخت چین این قابلیت را داده است تا به خوبی «حریم الکتریکی جغرافیایی» مرزهای چین را بشناسند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

هنگامی که این حریم جغرافیایی توسط پهپادهای صادراتی ساخت چین شناسایی شود، این فناوری از ورود مجدد پهپاد مورد نظر به حریم هوایی کشور و حمله به زیرساخت‌های حیاتی نظامی و تجاری چین جلوگیری می‌کند.

به گفته این منبع، این قابلیت هم اکنون در قالب دستورالعمل‌هایی، به تمامی شرکت‌های چینی تولید کننده‌ی پهپاد اعلام شده و از سوی آن‌ها تبعیت می‌شود.

این منبع آگاه به «ساوث چاینا مورنینگ پست» گفته است که «این فناوری اصطلاحا همان ابزار دیده‌بانی است که از یک فناوری ساده تشکیل شده و هدف آن اطمینان از عدم استفاده از پهپادهای صادراتی چین توسط دشمنان به عنوان ابزاری برای حمله به چین است.»

اولویت دادن به امنیت ملی

آقای «لی جی» کارشناس نظامی چین در این خصوص گفته است که استفاده از فناوری‌های «دیده‌بانی» در پهپادهای نظامی چین گواه آن است که در هر صورت، آنچه در توسعه صنعت پهپادهای چینی دارای اولویت اصلی است، چیزی بجز حفظ امنیت ملی کشور نیست.

او توضیح داد: «برای هدایت پهپادها، به هرحال باید یا از سامانه‌ موقعیت‌یابی جهانی (جی.پی.ای.) آمریکا استفاده شود و یا به سیستم ناوبری «بیدو/ BeiDou» متعلق به کشور چین وصل ‌شد، بنابراین [همه پهپادها] نسبت به داده‌های طول و عرض جغرافیایی بسیار حساس هستند.»

این فناوری همچنین نیروی محرک پهپاد را به سامانه شلیک آن متصل کرده و بدین ترتیب به محض نزدیک شدن یک پهپاد به مرزهای چین، سامانه پرتاب مهمات آن از کار می‌افتد.

آقای لی همچنین ادعا کرد که برخی از پهپادهای مجهز به این فناوری ممکن است در هنگام نزدیک شدن به مرز چین توانایی «خودتخریبی» داشته باشند.

پهپادهای چینی در جنگ روسیه علیه اوکراین

 پیش‌تر از پکن به‌خاطر استفاده از پهپادهای چینی در جنگ روسیه علیه اوکراین انتقادهایی شده بود. نیروهای نظامی اوکراین در مواردی خبر داده بودند که موفق شدند پهپادهای ساخت یک «شرکت چینی» را سرنگون کنند. هر چند که گفته می‌شود می‌توان پهپادهای مقرون‌به‌صرفه چینی را به آسانی از اینترنت خریداری کرد.

با این حال، بزرگترین شرکت چینی سازنده پهپاد به نام «DJI» مدعی است که فناوری «ژئوفنسینگ» را به نسخه‌های صادراتی جدید خود اضافه کرده که از پرواز این پهپادها بر فراز خاک اوکراین ممانعت می‌کند - صرف نظر از اینکه چه کسی آنها را کنترل کند.

آقای لی می‌گوید:«نصب ژئوفنسینگ یک امر شناخته شده در ساخت پهپادهای چینی است. برای مثال، هیچ پهپاد غیرنظامی امکان پرواز [بر فراز] جاده کمربندی پکن را ندارد.»

چین در حال حاضر پس از ایالات متحده، در جایگاه دوم کشورهای توسعه‌دهنده پهپاد در جهان است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

امنیت فراگیر ملی از منظر رهبر چین؛ شی جین‌پینگ: برای «بدترین سناریوها» آماده شوید

نزدیک به نیمی از شهرهای بزرگ چین در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند

چین و فروش تجهیزاتی با کاربرد نظامی به روسیه؛ هدف واشنگتن از انتشار عمومی اطلاعات محرمانه چیست؟