سرنوشت نامعلوم و اضطراب خانواده‌های ۱۵ زندانی اروپایی در ایران

عکس آرشیوی از تجمع اعتراضی در استکلهم در مخالفت با حکم اعدام احمدرضا جلالی
عکس آرشیوی از تجمع اعتراضی در استکلهم در مخالفت با حکم اعدام احمدرضا جلالی Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حال حاضر ۱۵ شهروند اروپایی در ایران بازداشت هستند و بستگان آنها ضمن تلاش برای آزادی عزیزانشان دوران پر اضطرابی را سپری می‌کنند.

آگهی

مریم کلارن، دختر ناهید تقوی شهروند ایرانی-آلمانی ۶۸ ساله که در ایران زندانی است می‌گوید: «تمام زندگی من با دستگیری مادرم تغییر کرده است.»

خانم تقوی اکتبر ۲۰۲۰ توسط سپاه پاسداران ایران دستگیر و به اتهام اخلال در امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به مجازات ۱۰ سال زندان محکوم شد.

وی به شکل آشکار و علنی به عنوان یک کنشگر اجتماعی زندگی خود را وقف حقوق زنان و کارگران در ایران کرده است.

برخورداری از تابعیت دوگانه تضمینی برای حفاظت از وی در برابر اقدامات سختگیرانه و برخوردهای حکومتی با هدف متوقف کردن فعالیت‌های این کنشگر اجتماعی به همراه نداشته است.

رافائل چنویی هازان، رئیس یک سازمان غیردولتی فرانسوی موسوم به «مبارزه جمعی با مجازات مرگ» در این خصوص می‌گوید: «ایران به قوانین بین المللی احترام نمی گذارد و تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی شناسد.»

ناهید تقوی وضعیت سلامت پایداری ندارد اما با این حال چند ماه را در سلول انفرادی گذرانده است. خانم تقوی تابستان سال گذشته اجازه یافت برای درمان از زندان اوین خارج و به بیمارستان منتقل شود اما وی اندکی بعد از خدمات درمانی محروم و به اوین بازگردانده شد.

دخترش می گوید که مقامات «درست پس از سخنرانی صدراعظم آلمان در محکومیت نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران» او را از بیمارستان خارج کردند.

به گفته مریم کلارن، دختر ناهید تقوی «همیشه بین اقدامات ایران و آلمان ارتباطی وجود دارد و واکنش‌ها اغلب در جهت تنبیه و مجازات زندانیان است.»

مریم کلارن در آلمان بزرگ شده و او نیز اکنون یک فعال اجتماعی است؛ دختر ناهید تقوی نسبت به بی‌توجهی خود به مسائل حقوق بشری ایران در گذشته شرمسار است و در این خصوص می‌گوید: « از این شرم دارم که پیش از دستگیری مادرم به نقض حقوق بشر در ایران اهمیت نمی دادم.»

تیری کوویل، کارشناس روابط بین الملل معتقد است که ایران به طور مرتب از دو تابعیتی‌ها و اروپایی‌ها به عنوان ابزار چانه زنی استفاده می کند.

وی در این خصوص می‌گوید: «آنها متقاعد شده‌اند که مذاکره در وضعیت برابر و یکسان بی فایده است و در پیش گرفتن رویه معمول دیپلماسی با غرب، اتحادیه اروپا یا ایالات متحده هیچ منافعی به همراه ندارد.»

خانواده های محکومین به اعدام

احمدرضا جلالی که دارای تابعیت دوگانه است سال ۲۰۱۶ پس از عزیمت به ایران برای شرکت در کنفرانس علمی توسط مقامات امنیتی دستگیر و بازداشت شد.

این شهروند ایرانی-سوئدی از سوی جمهوری اسلامی ایران به جاسوسی متهم و برای این اتهام به مجازات اعدام محکوم شده است.

فرزندان احمدرضا جلالی در زمان دستگیری او به ترتیب ۴ و ۱۳ ساله بودند؛ اکنون اما پس از سپری شدن نزدیک به هفت سال از زمان بازداشت آقای جلالی، آنها ۱۱ و ۲۰ ساله هستند.

ویدا مهران نیا همسر احمد رضا جلالی، دستگیری، بازداشت و حکم صادر شده علیه او را کابوسی برای خانواده می‌داند و می‌گوید: «نمی دانیم این کابوس چه زمانی تمام می شود.»

احمدرضا جلالی تنها شهروند ایرانی-سوئدی نیست که حکم اعدام علیه او صادر شده است. حبیب فرج‌الله چعب، مشهور به حبیب اسیود دیگر شهروند ایرانی سوئدی بود که با همین حکم روبرو و اوایل اردیبهشت نیز اعدام شد.

وی که از سوی مقامات ایران به جدایی طلبی و انجام عملیات تروریستی تحت حمایت سرویس‌های اطلاعاتی خارجی از جمله اسرائیل متهم شده بود از بنیان‌گذاران و رهبران جنبش موسوم به «مبارزه عربی برای آزادی اهواز» به شمار می‌رفت.

حبیب اسیود که بیش از یک دهه در سوئد زندگی می کرد، سال ۲۰۲۰ پس از سفر به ترکیه توسط ماموران ایرانی در این کشور ربوده و بازداشت شد.

آگهی

جوزپ بورل، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز ششم مه با انتشار بیانیه‌ای اعدام این شهروند دو تابعیتی ایرانی سوئدی را به شدت محکوم کرد.

نحوه محکومیت این اعدام از سوی عالی‌ترین دیپلمات اتحادیه اروپا خانواده احمدرضا جلالی را راضی نکرد؛ اجرای این حکم در مقابل بر ناراحتی و اضطراب نزدیکان احمد رضا جلالی افزود.

ویدا مهران نیا همسر احمد رضا جلالی در خصوص اجرای حکم حبیب فرج‌الله چعب می‌گوید: «شنیدن خبر اعدام او وحشتناک بود. ما بسیار عصبی و مضطرب هستیم و نمی‌دانیم چه اتفاقی برای شوهرم خواهد افتاد. تاریخ صدور حکم او تاکنون چهار بار تعیین شده اما هنوز اجرا نشده است.»

اگرچه بسیاری از زندانیان سیاسی دو تابعیتی و یا اروپایی قبل از موج اخیر ناآرامی‌های سیاسی در ایران دستگیر شدند، اما این وقایع بر میزان اعدام‌ها در ایران تأثیر گذاشته است.

به گزارش سازمان غیردولتی «مبارزه جمعی با مجازات مرگ» شمار اعدام‌ها در ایران در طول سال گذشته میلادی ۷۵ درصد افزایش داشته است.

آگهی

ویدا مهران نیا به مدت دو سال و نیم از صحبت با همسرش منع شده بود زیرا احمد رضا جلالی مدت زیادی را در سلول انفرادی گذراند؛ با این حال، او اکنون می تواند به شکل منظم با همسرش تماس‌های تلفنی کوتاه برقرار کند.

به گفته او، به شوهرش در ازای اعترافاتی در تلویزیون دولتی ایران وعده آزادی داده شده است. ویدا مهران نیا در این خصوص می‌گوید: «به او گفتند که اگر اعتراف نکند خانواده اش در سوئد در خطر خواهند بود. آنها به او گفته‌اند چه باید بگوید.»

بسیاری از زندانیان سیاسی دوتابعیتی ایرانی و همچنین اروپایی‌ها در زندان اوینِ تهران بازداشت و نگهداری می‌شوند.

همسر احمدرضا جلالی می‌گوید که وی و فرزندانش شرایط سختی را سپری می‌کنند و روز به روز امیدشان به آینده کم‌تر می‌شود.

وی در ادامه یادآور می‌شود که ارتباط با سایر خانواده‌های بازداشت شدگان برای مقابله با شرایط فعلی ضروری بوده و آنها برای تبادل اطلاعات و همرسانی پیشرفت‌های به دست آمده در وضعیت زندانیان یک گروه واتساپی تشکیل داده‌اند.

آگهی

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دو نهاد حقوق بشری: تعداد اعدام‌ها در ایران با هدف ارعاب ۷۵ درصد افزایش داشته است

خانواده پزشک دو تابعیتی: جلالی به زندان رجایی شهر برای اجرای حکم اعدام منتقل شد

صدور حکم دادگاه انقلاب علیه یک فرد دو تابعیتی دیگر؛ «شهروند ایرانی-سوئدی به ۵ سال زندان محکوم شد»