NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

سه شهروند اروپایی در افغانستان کشته و سه تبعه دیگر اروپا به همراه ده‌ها تن در ایران بازداشت شدند

۲۶۰ تن از جمله سه شهروند اروپایی به ظن شیطان‌پرستی در شهریار بازداشت شدند
۲۶۰ تن از جمله سه شهروند اروپایی به ظن شیطان‌پرستی در شهریار بازداشت شدند Copyright ایرنا
Copyright ایرنا
نگارش از مسعود سالاری
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت امور خارجه اسپانیا روز جمعه ۱۷ مه (۲۸ اردیبهشت) اعلام کرد که در حمله افراد مسلح در مرکز ولایت بامیان افغانستان، سه گردشگر اسپانیایی کشته و حداقل یک اسپانیایی دیگر زخمی شده است.

آگهی

پیش از آن عبدالمتین قانعی، سخنگوی وزارت داخله طالبان روز جمعه گفته بود که در این حمله سه گردشگر خارجی و یک شهروند افغان کشته شده‌اند.

وی افزود که در این حمله با تیراندازی افراد مسلح، چهار شهروند خارجی و سه افغان نیز زخمی شدند. وی گفت که چهار نفر در پیوند با این رویداد بازداشت شده‌اند.

وزارت خارجه اسپانیا اعلام کرد که واحد اورژانس کنسولی به طور کامل بسیج شده است و به قربانیان و خانواده‌هایشان کمک می‌شود.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا در پیام‌رسان اجتماعی ایکس نوشت که از خبر قتل گردشگران اسپانیایی در افغانستان شوکه شده است. هنوز هیچ گونه اطلاعاتی درباره علت وقوع این حمله در دست نیست.

فرسته نخست وزیر اسپانیا در ایکس درباره گردشگران اسپانیایی که در افغانستان کشته شدند

منطقه کوهستانی بامیان محل یک مکان تاریخی ثبت شده در سیاهه میراث جهانی یونسکو است. بقایای دو مجسمه غول پیکر بودا در این منطقه قرار دارد که به دست طالبان در زمان حکومت قبلی آنها در سال ۲۰۰۱ منفجر و ویران شدند.

طالبان از زمان تسلط مجدد بر افغانستان در سال ۲۰۲۱، قول داده‌اند که امنیت را به کشور بازگردانند. آنها تاکنون موفق شده‌اند شمار اندکی از گردشگران را تشویق کنند که به افغانستان بیایند و برای بازدید از سایت مجسمه‌های بودا بلیط می‌فروشند.

حمله روز جمعه از زمان خروج نیروهای خارجی و تسلط طالبان در سال ۲۰۲۱، یکی از جدی‌ترین حملاتی بود که هدف آن شهروندان خارجی بوده است.

داعش در سال ۲۰۲۲ مسئولیت حمله‌ای را بر عهده گرفت که در آن چند شهروند چینی در هتلی که در بین بازرگانان چینی محبوبیت داشت، در کابل زخمی شدند.

مجسمه بودا در ولایت بامیان افغانستان
مجسمه بودا در ولایت بامیان افغانستانZAHEERUDDIN ABDULLAH/Copyright 2021 The AP. All rights reserved.

بازداشت ۲۶۰ نفر از جمله ۳ اروپایی در ایران

در تحولی دیگر، خبرگزاری دولتی ایرنا روز جمعه گزارش داد پلیس ایران بیش از ۲۶۰ نفر از جمله سه شهروند اروپایی را به ظن اشاعه شیطان‌پرستی دستگیر کرده است.

این گزارش حاکی از آن است که متهمان شامگاه پنجشنبه به اتهام «اشاعه فرهنگ شیطان‌پرستی، ی‌بندوباری و برهنگی» در شهرستان شهریار در غرب تهران بازداشت شدند. ایرنا این افراد را اعضای یک «شبکه» خوانده که به دست پلیس «متلاشی» شده است.

در خبر ایرنا، این که چگونه این تعداد بازداشت در یک شب انجام شده و آیا مظنونان در یک مکان، یک گردهمایی یا مهمانی بوده‌اند یا نه، مشخص نشده است.

**به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید
**

گزارش ایرنا حاکی از آن است که افراد دستگیر شده شامل ۱۴۶ مرد، ۱۱۵ زن و سه شهروند اروپایی است، اما این خبرگزاری ملیت شهروندان اروپایی را ذکر نکرده است. در بیانیه پلیس در این زمینه که ایرنا نقل کرده آمده است که مظنونان «با وضعیت نامطلوب و مستهجن با آرم، علائم و نمادهای خاص شیطان پرستی روی البسه، سَر، صورت و موی سر و با الصاق نماد روی گوش و بینی» بازداشت شده‌اند.

پلیس ایران گفته: «نمادهای شیطان پرستی، مشروبات الکی و مواد روان‌گردان به همراه ۷۳ دستگاه خودرو کشف و ضبط و به مراجع قضایی برای سیر اقدامات قانونی تحویل داده شد.»

چنین نمادهایی شامل پیرسینگ، گوشواره یا خالکوبی در ایران ممنوع است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد

سرنوشت نامعلوم و اضطراب خانواده‌های ۱۵ زندانی اروپایی در ایران

بیست سال پس از انفجار، بودای سه بعدی یک شب مهمان بامیان شد