طوفان قدرتمند «موکا» اردوگاه‌های مهاجران در میانمار و بنگلادش را درنوردید

Cyclone Mocha
Cyclone Mocha Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طوفان «موکا» که روز یکشنبه به بنگلادش و میانمار هجوم آورد، باعث ریشه‌کن شدن درختان شد، موج‌های بزرگی در مناطق ساحلی ایجاد کرد و خانه‌های موقت مهاجران روهینگیا در اردوگاه‌های آوارگان را نیز از جا کند.

آگهی

بنا بر گزارش سازمان هواشناسی بنگلادش، این طوفان همراه با بادهای شدیدی که با سرعت ۱۹۵ کیلومتر در ساعت می‌وزند، در مسیر خود از شهر «کاکس بازار» بنگلادش، جایی که ۱ میلیون پناهنده در آن زندگی می‌کنند همچنین شهر «سیتوه» در میانمار عبور می‌کند.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از شهرهای ساحلی که در مسیر این طوفان بودند، خیابان‌هایی خالی از سکنه را نشان می‌دهند که با عبور «موکا» که قدرتمندترین طوفان در بیش از ۱۰ سال گذشته در خلیج بنگال محسوب می‌شود مملو از سیلاب شده‌اند.

در اردوگاه آوارگان روهینگیا در شهر «کیاکفیو» واقع در ایالت راخین میانمار نیز باد خانه‌های سادۀ ساخته شده از برزنت و بامبو را با خود برده است.

محمد سید ۲۸ ساله که ساکن کمپ پناهندگان «نایاپارا» در کاکس بازار است، می‌گوید: «خانه‌های اردوگاه ما که از بامبو و برزنت ساخته شدند، می‌توانند حتی با بادهای ضعیف‌تر نابود شوند. مدارس هم که به عنوان پناهگاه تعیین شدند، به اندازه کافی قوی نیستند که در برابر بادهای چنین طوفانی مقاومت کنند و ما می‌ترسیم.»

مقامات بنگلادش ساخت خانه‌های سیمانی دائمی را برای آوارگان روهینگیا ممنوع کرده‌اند، زیرا می‌ترسند که این کار آنها را تشویق کند که به‌جای بازگشت به میانمار(که در سال ۲۰۱۷ از آنجا فرار کردند) در همانجا ساکن شوند.

احتمال می‌رود طوفان موکا باعث ایجاد موج‌هایی به ارتفاع حدود ۳.۵ متر شود و به همین دلیل یک روز پیش از این هزاران نفر از ساکنان «سیتوه» در حالی که وسایل شخصی و حیوانات خانگی خود را به همراه داشتند، به کمک ماشین‌ها و موتورهای سه‌چرخه معروف به «توک‌توک‌» به مکان‌های مرتفع گریختند.

مقامات بنگلادش اعلام کردند که ۱۹۰ هزار نفر را از شهر کاکس بازار و نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر از شهر بندری همسایۀ آن یعنی چیتاگونگ تخلیه کرده‌اند.

هزاران نفر نیز از جزیره توریستی سنت مارتن در مسیر طوفان موکا گریخته‌اند و گفته می شود که پناهندگان روهینگیا نیز از «مناطق در معرض خطر» تخلیه شده‌اند.

ماونگ وین ۵۷ ساله که مجبور شده شب را دور از خانه سپری کند، می‌گوید: «حال ما خوب نیست. هیچ غذایی نیاورده‌ایم، چیزی برای پختن نداریم و باید به مردم تکیه کنیم تا به ما غذا بدهند.»

احتمال می‌رود که این طوفان، بارانی سیل آسا نیز به همراه داشته باشد که می‌تواند باعث رانش زمین شود؛ این موضوع بویژه از آن رو نگران کننده است که بیشتر کمپ‌های آوارگان روی دامنه تپه‌ها ساخته شدند و رانش سنگ در این منطقه رایج است.

صلیب سرخ میانمار اعلام کرد که خود را برای پاسخ به یک وضعیت اضطراری بزرگ آماده می‌کند.

گفته می‌شود که طوفان «موکا» قوی‌ترین طوفان پس از وقوع «طوفان سیدر» در نوامبر ۲۰۰۷ میلادی است که جنوب غربی بنگلادش را ویران کرد و بیش از ۳۰۰۰ کشته و چندین میلیارد دلار خسارت برجای گذاشت.

افزایش شدت طوفان‌های ثبت شده در سال‌های اخیر در این منطقه از جهان، تا حدودی به تغییرات آب و هوایی نسبت داده شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از لس آنجلس تا مینیاپولیس، صدها هزار نفر درگیر طوفان‌های شدید زمستانی در آمریکا شدند

تصاویری از وسعت خرابی‌ها و آنچه طوفان و سیل با نیوزیلند کرد

نیوزیلند پس از سیل بی‌سابقه، برای طوفان شدید گابریل آماده می‌شود