پایان یک نبرد طولانی؛ پارلمان پرتغال پس از جنجال‌های بسیار اتانازی را قانونی کرد

اتانازی در پرتغال قانونی شد
اتانازی در پرتغال قانونی شد Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از یک نبرد طولانی، پرتغال روز جمعه قانونی را تصویب کرد که طی آن اتانازی (به‌مرگی) را برای افرادی که رنج زیادی دارند و مبتلا به بیماری صعب العلاج هستند قانونی می‌کند. به این ترتیب پرتغال به جمع تعداد انگشت شماری از کشورهای جهان ملحق شد که این قانون را اجرا می‌کنند.

آگهی

این موضوع، این کشور عمیقا کاتولیک را دچار دوپارگی کرده و مخالفت شدید مارسلو ربلو دسوزا، رییس جمهوری محافظه کار را که یک کاتولیک متعصب است به همراه داشت. 

بر اساس مفاد این قانون، افراد بالای ۱۸ سال مجاز خواهند بود در صورت ابتلا به بیماری لاعلاج و رنج غیرقابل تحمل برای مرگ درخواست کمک کنند. این قانون تنها افرادی که از دردهای «پایدار» و «تحمل ناپذیر» رنج می‌برند، پوشش می‌دهد، مگر اینکه تشخیص داده شود فرد از نظر ذهنی برای اتخاذ چنین تصمیمی مناسب نیست. 

این قانون برای اتباع و افراد قانونی مقیم هم اعمال می‌شود اما شامل خارجی‌ها نمی‌شود تا آنها برای کمک به خودکشی وارد این کشور نشوند. 

لایحه اتانازی در سه سال گذشته، چهار بار توسط پارلمان تصویب شده، اما هربار به دلیل مخالفت رییس جمهور برای تطبیق با قانون اساسی بازگردانده شده بود. 

نسخه قطعی این قانون روز جمعه با حمایت سوسیالیست‌های حاکم که اکثریت مطلق مجلس را در اختیار دارند به تصویب رسید. 

ایزابل موریرا، نماینده سوسیالیست، مدافع سرسخت قانونی کردن اتانازی گفت: «ما در حال تایید قانونی هستیم که قبلا چندین بار توسط اکثریت تصویب شده است.»

رییس جمهور پرتغال اکنون یک هفته فرصت دارد تا قانون جدید را ابلاغ کند. رسانه‌های پرتغالی گفته‌اند که ممکن است این قانون تا پاییز اجرایی شود. 

موریرا اوایل این هفته به خبرگزاری فرانسه گفت: «بالاخره به پایان یک نبرد طولانی رسیدیم.» 

بحث و جدل ادامه دارد

ربلو دسوزا لوایح قبلی را به دلیل «مفاهیم بیش از حد تعریف نشده» وتو کرده و بعدا گفته بود که زبان مورد استفاده برای توصیف شرایط پایانی همچنان متناقض است و نیاز به توضیح دارد. 

نسخه جدید قانون اکنون پیش‌بینی می‌کند که اتانازی تنها در مواردی مجاز است که «خودکشی با کمک پزشکی به دلیل ناتوانی جسمی بیمار غیرممکن باشد.»

ربلو دسوزا از قانونگذاران خواسته بود که مشخص کنند چه کسی «تایید می‌کند» که آیا بیمار از نظر جسمی قادر به خودکشی نیست، اما قانونگذاران این بار از اصلاح متن خودداری کردند. 

کاترینا مارتینز، رهبر بلوک چپ افراطی گفت که سوالات مطرح شده از سوی رییس جمهوری از طریق احکام اجرایی قابل رسیدگی است. 

بحث درباره مرگ با کمک پزشکی در پرتغال به پایان نرسیده است. پائولو سانتوس، یکی از اعضای گروه طرفدار «اتانازی حق مرگ با عزت» گفت: «تصویب این قانون در مقایسه با سایر کشورهای بزرگ نسبتا سریع بوده است.»

او هشدار داد که تعداد زیادی از پزشکان ممکن است مخالفت‌های اخلاقی خود را با انجام اتانازی مطرح کنند، همانطور که در مورد سقط جنین در سال ۲۰۰۷ انجام داده بودند. او به خبرگزاری فرانسه گفت: «احتمال زیادی وجود دارد که اتانازی منجر به مقاومت شدیدتر شود.»

منتقدان اتانازی به نوبه خود از اینکه این موضوع به همه‌پرسی گذاشته نشده متاسف هستند و امیدوارند که نمایندگان مخالف یک بار دیگر از دادگاه‌ قانونی اساسی بخواهند که این لایحه را بررسی کند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اتانازی و کمک به خودکشی فقط در تعداد انگشت شماری از کشورها از جمله اسپانیا و کشورهای بنلوکس که شامل بلژیک، هلند و لوکزامبورگ می‌شود، مجاز است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استقبال از مرگ خودخواسته؛ بلژیک مقصد افرادی که می‌خواهند به زندگی خود پایان دهند

آمار خودکشی مردان و زنان در اتحادیه اروپا؛ کدام کشور بالاترین و پایین‌ترین نرخ را دارند؟

تا ۳۶ هزار یورو جریمه در انتظار کسانی که در سواحل پرتغال با صدای بلند موسیقی گوش کنند