حرکت ۱۲ روزه ناوشکن‌های چین در اطراف ژاپن در آستانه نشست رهبران گروه ۷ در هیروشیما

تصویر آرشیوی است
تصویر آرشیوی است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی‌که ژاپن برای میزبانی از رهبران گروه ۷ آماده می‌شود، یک ناوگروه نیروی دریایی چین به رهبری یک ناوشکن قدرتمند این کشور در حال دور زدن در حوالی جزایر اصلی ژاپن است.

آگهی

بر اساس اعلام وزارت دفاع ژاپن ۱۲ روز است که ناوشکن مدل ۰۵۵ Lhasa که یکی از قدرتمندترین کشتی‌های جنگی چین به شمار می‌رود در حال هدایت یک ناوگان شامل چهار ناوشکن و کشتی کوچکتر در محیط پیرامونی آب‌های ژاپن است. 

بر اساس نقشه منتشر شده توسط مقام‌های ژاپنی سفر این ناوشکن‌های چینی از روز ۳۰ آوریل در تنگه تسوشیما بین کره جنوبی و ژاپن آغاز شده و این ناوگان نیروی دریایی چین در ادامه مسیر خود روز پنجشنبه خود را به زنجیره ایزو واقع در جنوب توکیو رسانده است. 

پس از اعلام وزارت دفاع ژاپن، نشریه دولتی گلوبال تایمز چین در مطلبی سفر این ناوگروه را به «اظهارات تحریک‌آمیز اخیر ژاپن در مورد تایوان» مرتبط دانسته و تاکید کرده این جزیره بخشی از سرزمین چین به شمار می‌رود و این کشور در خصوص مسئله تایوان بسیار قاطعانه عمل می‌کند. در این گزارش همچنین به نقل از کارشناسان چینی آمده است: «هرچند این سفر یک رزمایش معمولی نیروی دریایی ما است و هیچ قانون بین‌المللی را نیز نقض نمی‌کند و یا شخص ثالثی را مورد هدف قرار نمی‌دهد اما می‌تواند به عنوان پیامی قوی برای ژاپن تلقی شود.» 

یوشیماسا هایاشی، وزیر خارجه ژاپن پیش از این، روز چهارشنبه در مصاحبه با سی‌ان‌ان خبر داده بود که این کشور در حال مذاکره برای افتتاح دفتر ارتباط ناتو در توکیو است که اولین در نوع خود در آسیا خواهد بود. هایاشی با اشاره به اینکه حمله روسیه به اوکراین عواقبی فراتر از مرزهای اروپا داشته و ژاپن را مجبور کرده در خصوص امنیت منطقه‌ای خود تجدید نظر کند، افزود: «ما همچنان در حال مذاکره هستیم و هنوز هیچ جزئياتی در این رابطه نهایی نشده است.»

تنش‌ها میان ژاپن و چین در حالی بالا گرفته که این کشور قرار است هفته آینده میزبان نشست رهبران گروه ۷ در روز ۱۹ مه در هیروشیما باشد. 

تحلیلگران زمان انجام این اقدام و همچنین طولانی بودن و مسیر آن را نگران کننده توصیف کرده‌اند. جان برادفور، تحلیلگر ارشد مسائل شرق آسیا در موسسه مطالعات بین‌المللی سنگاپور در این خصوص به سی‌ان‌ان می‌گوید: «چیزی که بیش از همه نگران‌کننده است این است که رسانه‌های چینی به شکل گسترده‌ای روی این مسیر حرکتی ناوشکن‌ها مانور می‌دهند و آن‌را به نوعی نمایش قدرت تبدیل کرده‌اند. ارائه این نوع تهدیدها اعتمادها را بیشتر تضعیف و تنش‌های منطقه‌ای را نیز افزایش می‌دهد.» 

در همین رابطه جیمز براون استاد علوم سیاسی در دانشگاه تمپل در ژاپن می‌گوید: «زمان فعالیت نیروی دریایی چین پیش از اجلاس گروه ۷ بسیار حائز اهمیت است. در حالی که قرار است بیشتر تمرکز اعضای گروه ۷ در ژاپن بر اوکراین و روسیه باشد، میزبانان ژاپنی به دنبال پیوند دادن این موضوع با مسئله امنیت در شرق آسیا هستند.»

براون همچنین در ادامه گفت: «کیشیدا احتمالا پیام خود را دوباره تکرار خواهد کرد که اوکراین امروز می‌تواند فردای کشوری دیگر در آسیای شرقی باشد. واضح است که منظور او از این آسیای شرقی احتمال حمله چین به تایوان است.» 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این استاد علوم سیاسی همچنین تاکید کرد که نمایش قدرت چین به منظور بازدارندگی ژاپن از تعمیق همکاری‌های امنیتی با ایالات متحده و دیگر شرکای غربی صورت می‌گیرد اما احتمالا نتیجه عکس خواهد داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه نشست گروه ۷ را یک «هیستری» ضد روسی و ضد چینی نامید

نگاه متفاوت آلمان و چین به جنگ اوکراین؛ بربوک: بی‌طرفی جانبداری از متجاوز است

وزیر خارجه چین: ثبات در روابط با آمریکا ضروری است