یوفا و آژانس فضایی اروپا برای همکاری در زمینه بهبود مدیریت مسابقات فوتبال توافق کردند

لوگوی فیفا در ورودی مقر این نهاد اروپایی در شهر نیون
لوگوی فیفا در ورودی مقر این نهاد اروپایی در شهر نیون Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا و آژانس فضایی اروپا روز دوشنبه در پی توافقی کم‌نظیر در دنیای ورزش متعهد به همکاری با یکدیگر شدند.

آگهی

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سوئیس، مقر اتحادیه فوتبال اروپا، هدف از این همکاری بهبود مدیریت جمعیت‌های هواداری، نظارت بر تاثیر زمین‌های فوتبال بر زندگی‌ محلی و بهینه سازی تاثیرات زیست محیطی ورزش فوتبال در قاره سبز عنوان شده است.

نمایندگان این دو نهاد روز دوشنبه در جریان کنفرانسی در لوزان با یکدیگر تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

مدت این توافق همکاری تا روز ۳۱ دسامبر ۲۰۲۵ تعیین شده و دو طرف با انتشار بیانیه‌های مطبوعاتی جداگانه اعلام کرده‌اند که چنین ابتکاری بنا است به فراهم کردن زمینه برای استفاده از «نوآوری‌های فضایی در مسابقات فوتبال حرفه‌ای» کمک کند.

این توافق یک سال پس از رسوایی بزرگ فینال لیگ قهرمانان اروپا در «استد دو فرانس» منعقد شده و آژانس فضایی اروپا معتقد است که استفاده از داده‌های ماهواره‌ای به ویژه می‌تواند «نظارت بر ازدحام جمعیت از فضا» و «شناسایی گلوگاه‌های اطراف استادیوم‌ها» را ممکن سازد.

یوفا بدین ترتیب قادر خواهد بود تا به سوابق و جزئیات مربوط به مکان‌های خاص دسترسی داشته باشد و ماهواره‌های مخابراتی نیز به موجب این همکاری از شبکه‌های ارتباطی زمینی که به دلیل حضور جمعیت‌های بزرگ هواداری برای دنبال کردن مسابقات، پرازدحام و مختل می‌شوند، پشتیبانی کنند.

فن‌آوری فضایی همچنین می‌تواند به یوفا کمک کند تا ضمن تجمیع تصاویر ماهواره‌ای با داده‌های اجتماعی،‌ اقتصادی، هواشناسی و بهداشتی، آن‌ها را در اختیار ۵۵ فدراسیون اروپایی قرار دهد تا فوایدی را که یک استادیوم فوتبال برای جوامع محلی به ارمغان می‌آورد، شناسایی کنند.

یوفا و آژانس فضایی اروپا همچنین متعهد شدند که به موجب این توافق «پتانسیل و ظرفیت‌های موجود در فناوری‌های فضایی را برای بهبود راه‌حل‌های اجتماعی و زیست‌محیطی» در فوتبال اروپا مورد بررسی قرار دهند.

این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که تأثیر و تبعات اقتصادی و زیست محیطی ورزش‌های حرفه‌ای و سطوح بالا با سؤالات و ابهامات زیادی همراه شده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرمایه‌گذاری در صنعت فضایی، راه حلی برای مشکل بهره‌وری اروپا

یوفا ضرر ناشی از همه‌گیری کرونا برای فوتبال اروپا را ۸ میلیارد یورو تخمین زد

یوفا: تیم‌های اروپایی با کشورهایی که زنان را به استادیوم راه نمی‌دهند بازی نکنند