قیمت مواد غذایی، گوشت و نان در اتحادیه اروپا طی ۸ سال گذشته چقدر بالا رفت؟

افزایش قیمت نان و موادغذایی
افزایش قیمت نان و موادغذایی Copyright CANVA
Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شاخص قیمت مصرف کننده مواد غذایی در اتحادیه اروپا در فاصله ۲۰۱۵ تا مارس ۲۰۲۳ با ۴۱.۳ درصد افزایش از ۱۰۰ به ۱۴۱.۳ واحد رسید.

آگهی

اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) روز دوشنبه اعلام کرد، شاخص قیمت مواد غذایی که از سال ۲۰۱۵ تا مارس سال گذشته ۱۸.۲ درصد افزایش یافته بود، طی یکسال منتهی به مارس گذشته از ۱۱۸.۲ به ۱۴۱.۳ واحد افزایش یافته که نشان از گرانی ۱۹.۵ درصدی دارد. این شاخص از مارس ۲۰۱۵ تا مارس ۲۰۲۰ تنها ۹.۹ درصد بالا رفته بود.

بر پایه این گزارش، قیمت نان نیز در کشورهای عضو اتحادیه اروپا طی ۸ سال گذشته ۴۲.۷ درصد افزایش یافته که ۱۹.۳ درصد از افزایش آن در فاصله مارس ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳ رخ داده است. قیمت نان ازمارس ۲۰۱۵ تا مارس ۲۰۲۰ نیز تنها ۷.۷ درصد بالا رفته بود.

گزارش یورواستات حاکیست، بهای انواع گوشت نیز به طور متوسط طی ۸ سال منتهی به مارس گذشته ۳۵.۸ درصد بالا رفته که این افزایش تا مارس سال ۲۰۲۲ تنها ۱۶.۷ درصد و تا مارس ۲۰۲۰ فقط ۱۰.۸ درصد بوده است.  

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

آسیب‌های وارد شده به زنجیره تامین طی دوران شیوع ویروس کرونا به دلیل محدودیت‌های اجتماعی اعمال شده و نیز بروز تبعات تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت مواد غذایی طی سال‌های اخیر بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تورم اروپا با کمتر شدن قیمت انرژی به ۶.۹ درصد کاهش یافت

افت فروش خودروهای برقی فولکس واگن؛ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودروهای بنزینی روی آوردند؟

افزایش ۵ درصدی دستمزد هر ساعت کار در اتحادیه اروپا؛ حقوق ساعتی در کدام کشورها بالاتر است؟