یک قاچاقچی عمده مواد مخدر در جریان حمله هوایی به سوریه کشته شد

Captagon
Captagon Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که در جریان یک حمله هوایی که روز دوشنبه مناطقی در جنوب سوریه را هدف گرفته بود، یکی از قاچاقچیان اصلی مواد مخدر این کشور به همراه اعضای خانواده‌اش کشته شده است.

آگهی

گمان می‌رود این حمله از سوی اردن، همسایه جنوبی سوریه انجام شده باشد که سال‌هاست با تجارت مواد مخدر از مبدأ سوریه مبارزه می‌کند.

با این وجود ایمن صفدی، وزیر خارجه اردن از تایید یا تکذیب نقش کشورش در این حمله خودداری کرد و در پاسخ به خبرگزاری فرانسه تنها گفت که مواد مخدر «یک تهدید بزرگ برای پادشاهی، منطقه و جهان» است و بر همین اساس «افزایش عملیات» برای مقابله با قاچاق مواد مخدر ضروری است و اینکه «هر اقدامی برای تأمین امنیت ملی ما یا مقابله با هرگونه تهدیدی، در زمان مناسب اعلام خواهد شد».

دیده بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن، نام این قاچاقچی بزرگ مواد مخدر را «مرای الرمثان» اعلام کرد که به همراه همسر و ۶ فرزندش در شهر سویدا در جنوب سوریه و در نزدیکی مرز اردن کشته شدند.

در بیانیه این سازمان غیردولتی آمده است: «الرمثان شناخته‌شده‌ترین قاچاقچی مواد مخدر بویژه کاپتاگون در منطقه بوده و قاچاقچی شماره یک این محصول به اردن محسوب می‌شده است».

کاپتاگون، آمفتامینی است که از مواد مخدر به دست می‌آید. سوریه تولید کننده اصلی کاپتاگون در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود و کشورهای منطقه خلیج فارس بویژه عربستان سعودی نیز مصرف کننده اصلی این ماده روانگردان هستند؛ همین موضوع باعث شده که اردن به یک مسیر ترانزیتی مهم برای تجارت این ماده تبدیل شود.

یکی از کنشگران اجتماعی در منطقه سویدا نیز به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «هیچ کس نمی‌توانست بدون اطلاع مرای الرمثان چیزی را از مرز قاچاق کند. اکنون نیز انتظار می‌رود که حملۀ هوایی روز دوشنبه تأثیر زیادی بر عملیات قاچاق داشته باشد. بویژه آنکه پس از این حمله، چند قاچاقچی منطقه از خانه‌های خود فرار کرده‌اند.»

گفته می‌شود که تولید و صادرات گستردۀ مادۀ مخدر کاپتاگون در سوریه باعث شده است که این کشور به «مکزیک جهان عرب» تبدیل شود.

این صنعت غیرقانونی با میلیاردها دلار درآمد، هم از سوی نزدیکان بشار اسد و هم از سوی برخی از مخالفان او حمایت می‌شود و سال گذشته ارتش اردن اعلام کرد که قاچاق این مادۀ مخدر در سراسر مرز سوریه و اردن با حمایت گروه‌های مسلح، بیش از هر زمانی «سازماندهی» شده است.

اردن پیش از این حملاتی را علیه قاچاقچیان مواد مخدر در سوریه انجام داده بود که برخی از آنها به سال ۲۰۱۴ بازمی‌گردد. این کشور همچنین اعلام کرد که در دو ماهۀ اول سال ۲۰۲۲ میلادی توانسته است عملیات قاچاق بیش از ۱۶ میلیون قرص کاپتاگون را خنثی کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مواد رادیواکتیو گران‌قیمت و سکه‌های طلا در یک اتوبوس ایرانی در ترکیه «کشف شد»

کشف ۱۴ میلیون قرص مخدر «کاپتاگون» در بندر لاذقیه؛ کوکائینِ فقرا از سوریه به چه کشوری قاچاق می شود؟

کشف ۹ میلیون قرص کاپتاگون جاسازی شده در درون پرتقال در بندر بیروت