کشف ۱۴ میلیون قرص مخدر «کاپتاگون» در بندر لاذقیه؛ کوکائینِ فقرا از سوریه به چه کشوری قاچاق می شود؟

کیسه‌های کشف شده قرص حاوی کاپتاگون در سوریه
کیسه‌های کشف شده قرص حاوی کاپتاگون در سوریه Copyright AP Photo
نگارش از مریم عباسی‌زاده
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس برآوردها یک کیلوگرم کاپتاگون معمولاً حاوی ۶۰۰۰ قرص است، بنابراین تعداد مجموع قرص‌های کشف شده از ۱۴ میلیون عدد فراتر می‌رود که یکی از بزرگترین کشفیات اعلام شده توسط دولت سوریه در سال‌های اخیر است.

آگهی

وزارت کشور سوریه روز چهارشنبه ۲۹ ژوئن اعلام کرد یگان‌های مبارزه با مواد مخدر این کشور یک محموله بی‌سابقه ۲.۳ تنی از نوعی مخدر آمفتامین معروف به کاپتاگون را کشف و ضبط کرده‌اند.

در ابتدا نیروهای امنیتی سوریه ۲۴۹ کیلوگرم کاپتاگون را که در داخل کانتینرهای آماده خروج از بندر لاذقیه جاسازی شده بود در دریای مدیترانه کشف کردند. 

در بیانیه این وزارتخانه آمده است طبق تحقیقات به‌عمل آمده مقامات امنیتی از وجود یک انبار حاوی مواد مخدر در مزرعه ای در استان حما در نزدیکی آن خبر داده‌اند. در این اطلاعیه آمده است وزن کیسه‌های ضبط شده بیش از ۲۱۰۳ کیلوگرم بوده و در این ارتباط ۱۰ نفر بازداشت و چندین دستگاه خودرو نیز توقیف شده است. 

بر اساس برآوردها یک کیلوگرم کاپتاگون معمولاً حاوی ۶۰۰۰ قرص است، بنابراین تعداد مجموع قرص‌های کشف شده از ۱۴ میلیون عدد فراتر می‌رود که یکی از بزرگترین کشفیات اعلام شده توسط دولت سوریه در سال‌های اخیر است.

بر اساس مطالعات اخیر یک اندیشکده آمریکایی، سوریه به عنوان تولید کننده اصلی کاپتاگون شناخته شده و عربستان سعودی مصرف کننده اصلی این ماده روانگردان است.

کاپتاگون که گاهی از آن به عنوان کوکائینِ فقرا نام برده می‌شود  یک قرص سفید کوچک است که بر روی آن لوگوی دو نیمه ماه حک شده و قیمت ارزان‌تر آن نسبت به خیلی از مخدرهای دیگر آن را تبدیل به ماده‌ای پرطرفدار کرده است. کاپتاگون در اصل دارویی است که از ابتدای دهه ۱۹۶۰ در آلمان به بازار عرضه شد و از یک ماده مخدر مصنوعی از خانواده آمفتامین هاست. گفته می‌شود قرص کاپتاگون از محبوب‌ترین مواد مخدری است که به صورت تفریحی توسط جوانان خاورمیانه مصرف می‌شود.

 اخیرا و طی گزارش های متعددی، مقامات ارشد رژیم بشار اسد، رئیس جمهور سوریه متهم شده اند که قاچاق کاپتاگون در خاورمیانه را اداره می کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک قاچاقچی عمده مواد مخدر در جریان حمله هوایی به سوریه کشته شد

مادربزرگ دانمارکی با محموله ۵۰۰هزار دلاری هروئین در فرودگاه ورشو بازداشت شد

کشته شدن فرمانده ارشد سپاه در حمله هوایی به ساختمانی در کنار سفارت ایران در دمشق